یادداشت

آرمان شهری با ایده ی هرخانه یک کارخانه

هر خانه یک کارخانه، آرمان شهری را به تصویر می کشد که در آن تمامی اقشار جامعه مولد هستند. جامعه ای که در آن نه تنها بیکاری کاهش خواهد یافت، بلکه بخش کم توان جامعه نیز در زمره ی تولید کنندگان قرارخواهد گرفت وهمه ی افراد جامعه اعم از زن و مرد، پیر و جوان می توانند در تولید نقش آفرینی کنند. در اینصورت می توان به سهولت سیر تکاملی جامعه مصرف گرا به جامعه ای مولد نظاره گر بود.

علی رغم عدم رونق، کسب و کارهای خانگی آنطور باید و شاید در ایران، به علت موانع ساختاری و قانونی این نوع کسب و کارها سابقه دیرینه دارند. بسیاری از صنایع دستی که امروزه هم وجود دارند و محل ارتزاق سایر اعضای خانواده به حساب می آمده در منازل و محل سکونت افراد تولید می شدند. سبکی از کسب و کار، که از گذشته بنیان گذار آن بودیم در پی تحولات و تغییراتی که در فعالیت های اقتصادی، اجتماعی امروز پدیدار گشته ،بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و به واسطه کارکرد و مزایای خاص آن ،روز به روز نیز در حال توسعه و گسترش می باشد. شاید اکنون مشاغل خانگی در چشم ما چندان جدی نباشد، اما جالب است بدانید که در چشم جهان کاملا جدی است و جالب تر از آنکه جهش اقتصادی بسیاری از کشورهای آسیای دور و چین در این سال ها مدیون و مرهون شغل های خانگی بوده و است و بسیاری از برندهای مطرح و معروف امروزی از دل همین مشاغل خانگی برخواسته اند. در آمریکا هم اکنون بیش از 43 میلیون نفر بصورت پاره وقت و حدود 13 میلیون نفر بصورت تمام وقت از طریق کسب و کارهای خانگی امرار معاش می کنند که روی هم حدود 20 درصد کل شاغلین این کشور را تشکیل می دهند.

در کشورما نیز کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال از جمله اهداف و تکالیف تصریح شده در سند چشم انداز و قوانین پنج ساله توسعه محسوب شده و بدین منظور رویکرد توسعه مشاغل خانگی به دلیل برخورداری از پیامدهای مثبت و متعدد در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مورد توجه مسئولین قرار گرفته است. تجربه نشان داده است که توسعه کسب و کارهای کوچک به دلیل ساختار ساده و زود بازدهی و نیز سرمایه اندک در متعادل نمودن بازار کار بسیار موثر بوده است. از اینرو سامان بخشیدن، به روزرسانی و نظام مند کردن کسب و کارهای خانگی یک ضرورت آشکار است که متاسفانه تا کنون هیچ سازمانی بطور مشخص متولی کسب و کارهای کوچک خانگی نیست.

البته در کنار خلاء های قانونی و مدیریتی، هنوز آحاد مردم به پتانسیل های نهفته و نامحدود این قبیل کسب و کارها و درآمد زایی آن ها بطور کامل واقف نیستند. پایین بودن هزینه راه اندازی و میزان ریسک پذیری آن منحصر به فردترین خصوصیات این قبیل از کسب و کارهاست. آزادی و استقلال عمل بیشتر و ساعت کاری انعطاف پذیر و به زبان ساده خودتان آقای خودتانباشید، احتمال رسیدن به موفقیت را چندین برابر می سازد. مشاغل خانگی؛طیف وسیعی از مشاغل سنتی تا نوظهور را دربرمی گیرد و راه اندازی یک کسب و کار خانگی علاوه بر مهارت خاص هر شغل نیازمند برخورداری از مجموعه مهارت های اساسی و پایه ای و از همه مهم تر مهارت های بازاریابی می باشد.

کسب و کارهای خانگی همچون یک دستگاه حفظ کننده حیات برای زنده ماندن و رشد کردن از طریق کاهش هزینه های بالاسری، به توسعه ی کسب و کارهای کوچک کمک می کنند و به همین علت بالاترین نرخ بقا را داشته اند و همین امر منجر به کاهش هزینه های مالی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از شکست خواهد شد. بیشتر کسب و کارهای خانگی با همکاری سایر اعضای خانواده صورت می پذیرد. یک بعد مهم دیگر که نباید براحتی از آن گذر کرد،چرا که همکاری اعضای خانواده در کسب وکارها ، منجر به یادگیری مهارت های کسب و کار می شود، اعضای خانواده را برای خود اشتغالی و یا کسب و کارهای کوچک آماده می سازد.

اگر از دریچه ی مدیریتی نیز به این پدیده بنگریم، متوجه مزایای زیاد آن خواهیم شد. از آنجایی که سود هرابتکار و کارآفرینی در این نوع کسب و کارها مستقیم نصیب خود فرد می شود، انگیزه ی فرد برای کارآفرینی و خلاقیت به شدت افزایش یافته و زمینه توسعه ی خانواده های کارآفرین و در نهایت جامعه ی کارآفرین بیش از پیش مهیا خواهد شد. یک شعار معروف در ترویج کسب و کارهای خانگی در دنیا وجود دارد، پول درآورید، بدون اینکه خانه ی خود را ترک نمایید. مشاغل خانگی یک جایگزین مناسب برای کسب و کارهای بیرون از منزل هستند. با فراز و نشیب های اقتصادی، چرخش مزایای کارفرما، سرعت بالای زندگی، بسیاری از مردم در سراسر دنیا تصمیم گرفته اند تا با یک ایده ی کوچک، کسب و کار خانگی برپا کنند تا کنترل شغل و درآمدشان را خود عهده دار باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا