بین الملل

آماده باش آمریکا برای تحریم‌ شرکای اروپایی پروژه گازی روسیه

آمریکا همزمان با تلاشهای دیپلماتیک برای رسیدن به یک مصالحه درخصوص تکمیل ساخت خط لوله نورد استریم ۲، در آماده باش برای وضع تحریمها علیه شرکتهای مشارکت کننده در این پروژه جنجالی قرار دارد.

به گزارش ایسنا، جن ساکی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید در توضیحاتی اظهار کرد: واشنگتن با متحدانش در خصوص استفاده از تحریم‌ها علیه تکمیل ساخت نورد استریم ۲ همکاری می کند. ما به رصد فعالیت برای تکمیل یا گواهی تایید این خط لوله ادامه می دهیم. وی در ادامه تاکید کرد تحریمها تنها یکی از ابزارهای مهم آمریکا برای تضمین امنیت انرژی هستند و ما این اقدام را با همکاری متحدان و شرکایمان انجام می دهیم.

در حدود ۱۵۰ کیلومتر از ساخت خط لوله گاز طبیعی نورد استریم ۲ در آبهای دانمارک و آلمان باقی مانده است اما تهدید تحریمهای آمریکا علیه شرکتهای مشارکت کننده در روند تکمیل این پروژه باعث تاخیرهای طولانی در تکمیل آن شده است.

اگر این خط لوله تکمیل شود، نیاز شرکت گازپروم به استفاده از اوکراین به عنوان یک مسیر ترانزیت برای صادرات گاز به اروپا را کاهش می دهد و اوکراین را از درآمدهای مربوط به ترانزیت گاز محروم می‌کند. کار برای احداث این خط لوله در آبهای دانمارک اواخر ژانویه با وجود تحریم شدن کشتی احداث لوله فورچونا و مالک آن KVT-RUS از سرگرفته شد.

هنوز زمان تکمیل این خط لوله معلوم نیست و کشتی فورچونا بسیار آهسته تر از کشتی “پایونیرینگ اسپریت” کار می کند که پیش از تصویب تحریمهای آمریکا در دسامبر سال ۲۰۱۹ کار عملیات احداث لوله‌های در بستر دریا را انجام می داد.

شرکت سازنده نورد استریم ۲ ممکن است برای سرعت بخشیدن به روند تکمیل پروژه، یک کشتی دیگر مانند کشتی روسی آکادمیک چرکی را اضافه کند.

دولت آمریکا تحت ریاست جمهوری جو ‌بایدن موضع همکاری بیشتری در خصوص نورد استریم ۲ در مقایسه با ترامپ اختیار کرده و واشنگتن و برلین متعهد شده‌اند درباره این پروژه گفتگو کنند. آلمان همچنان به تکمیل این پروژه متعهد مانده و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، مکررا از این پروژه پشتیبانی کرده و حتی در مقابل درخواستها برای لغو آن با وجود مسمومیت الکسی ناوالنی، منتقد برجسته پوتین در اوت سال گذشته و زندانی شدن وی در اوایل فوریه، ایستادگی کرده است.

گزینه های متعددی در خصوص بن بست به وجود آمده بر سر این پروژه خط لوله در دست بررسی است. آلمان قرار است پیشنهاداتی به آمریکا در خصوص نحوه مدیریت این خط لوله در آینده مطرح کند.

این گزینه ها شامل احتمال بسته شدن جریان گاز نورد استریم ۲ در آینده با توجه به رفتار روسیه خواهد بود. با این حال چنین اقداماتی که بر خلاف مقررات تجارت جهانی هستند، احتمالا پیامدهای حقوقی خواهند داشت. ساکی گفت موضع اساسی آمریکا در قبال نورد استریم ۲ بدون تغییر مانده و بایدن آن را توافق بدی برای اروپا می‌داند.

بر اساس گزارش پلاتس، پیشتر گزارش شده بود که وزارت خارجه آمریکا در حال آماده کردن فهرستی از شرکت‌های اروپایی است که مقررات تحریم‌ها را نقض کرده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا