اجتماعی

اجرای طرح کاپ، مهم ترین راهکار برای برخورد با زباله گردی است/خداحافظی تهران با مخازن فعلی زباله تا پایان 1400

به گزارش نقش نیوز، مسعود عابدی با تاکید بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی از سوی شهروندان برای دفع زباله به ویژه در شرایط شیوع ویروس کرونا گفت: متاسفانه در دنیای مدرن امروز، ما با پدیده ای به نام زباله گردی رو به رو هستیم که ناهنجاری مشمئزکننده ای محسوب می شود. به طور حتم این مساله ریشه در مشکلات اقتصادی و ناهنجاری های اجتماعی دارد، اما سوال مهم این است که چه راهکاری برای حل این مساله وجود دارد؟
وی ادامه داد: تا زمانی که مردم ساعت خاصی را برای دفع زباله در نظر نگیرند و در تمام ساعات روز زباله ها را داخل سطل ها بیندازند و مهم تر از این موارد، تا زمانی که مردم پسماندهای ارزشمند خود را که برای مافیای زباله گردی درآمدزاست از مبدا تفکیک نکنند و به جای تحویل به غرفه های تفکیک، داخل سطل ها بیندازند، شاهد پدیده زباله گردی خواهیم بود.
مدیر روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران یکی از مهم ترین راهکارهای مقابله با پدیده مذموم زباله گردی را اجرای طرح کاپ (کاهش پسماند) دانست و گفت: قرار است با اجرای طرح مذکور در گام اول کاهش تولید پسماند و در گام بعد تفکیک پسماند اتفاق بیفتد. در همین راستا، به زودی مردم تهران شاهد نصب مخازن سه گانه خواهند بود تا پسماندهای خود را به صورت مجزا در این سطل ها قرار دهند.
عابدی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر روزانه 7 هزار تن پسماند در تهران دفن می شود که این امر به طور حتم تبعات زیست محیطی فراوانی به همراه دارد، تصریح کرد: در راستای اجرای طرح کاپ در آینده نزدیک دستگاه های RVM) ( یا دستگاه خوددریافت پسماند خشک در برخی از اماکن عمومی نصب خواهند شد. در این روش شهروندان با ارائه پسماند خشک به دستگاه می توانند در قبال آن مشوق هایی مانند حواله خرید از فروشگاه های شهروند یا میادین میوه و تره بار را دریافت کنند.
وی با اعلام این خبر که طرح کاپ از ابتدای خردادماه به صورت پایلوت در مناطق 21 و 22 و پس از مدتی در منطقه 6 اجرا خواهد شد، گفت: پیش از شیوع ویروس کرونا و در گام اول اجرای طرح کاپ، میزان پسماند در تهران از روزانه ۷ هزار تن به ۴ هزار و ۸۰۰ تن کاهش پیدا کرد که این امر نشان می دهد اجرای طرح تا چه اندازه می تواند موفق باشد. به همین دلیل با مشارکت مردم اجرای دوباره طرح کاپ از اوایل خرداد ماه آغاز می شود و تا آخر سال ۱۴۰۰ دیگر هیچ مخزن 1100 لیتری در تهران نخواهیم دید.
عابدی در پاسخ به سوالی درباره نحوه صحیح دفع پسماندهای خانگی احتمالا آلوده به ویروس کرونا همچون ماسک و دستکش نیز گفت: ما بارها از طریق رسانه های جمعی اعلام کردیم مردم دستکش، ماسک و پدهای الکلی که می توانند ناقل ویروس باشند را داخل کیسه قراردهند و کیسه ها را داخل مخازن بیندازند.
مدیر روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در پایان با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل ممنوعیت تفکیک پسماند، تمامی پسماندهای جمع آوری شده به صورت مستقیم دفن می شوند، از مردم خواست تا با کاهش پسماند و رعایت نکات بهداشتی در خصوص دفع زباله، به حفظ سلامت پاکبانان و به تبع آن خانواده های این افراد کمک کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا