ایران

از کاهش دمای هوا در تهران تا رکوردشکنی هرمزگان در گرما


به گزارش ایسنا احد وظیفه با اشاره به وضعیت دمای هوا در کشور طی اولین ماه تابستان اظهار کرد: میانگین دمای کمینه کشور در تیر ماه ۲۲.۳ درجه سانتیگراد بود که نسبت به میانگین بلند مدت حدود ۰.۴ گرمتر شده بود همچنین متوسط دمای بیشینه در کشور طی تیر ماه ۳۶.۲ درجه سانتیگراد گزارش شده است که نسبت به میانگین بلند مدت دما تقریبا در محدوده نرمال است.

به گفته وظیفه به طور کلی متوسط دمای کشور طی تیر ۲۹.۳ درجه سانتیگراد بود که نسبت به دمای متوسط بلند مدت ۰.۲ درجه سانتیگراد بیشتر شده بود.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در ادامه با بیان اینکه استان ایلام در دمای کمینه بیشترین بی‌هنجاری را داشت و حداقل دمای هوا در این استان طی تیر ماه ۱.۳ بیشتر از میانگین بلند مدت گزارش شده است، تصریح کرد: استان هرمزگان نیز در دمای بیشینه خود بیشترین بی‌هنجاری را داشته و حدود ۱.۱ گرمتر شده است. دمای هوا در برخی از استان‌ها از جمله تهران، قزوین و البرز  طی اولین ماه تابستان حدود ۱.۸ درجه زیر نرمال بود.

وظیفه در ادامه با اشاره به اینکه طی هفته پیش‌رو دمای هوا در نیمه جنوبی کشور از جمله استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، بوشهر، کرمان، یزد و بوشهر بین یک تا سه درجه گرمتر از حد نرمال خواهد بود، اظهار کرد: با این وجود دمای هوا در نوار شمالی کشور حدود یک تا سه درجه خنک تر از میانگین بلند مدت پیش بینی می شود. هوای خنک در نوار شمالی، استان تهران را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: طی هفته آینده نیز دمای هوا در بیشتر مناطق کشور در محدوده نرمال و تا حدودی بالای نرمال خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان مرداد دمای هوا در بیشتر استان‌ها در محدوده نرمال باشد.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیرین بحران سازمان هواشناسی در پایان درباره وضعیت بارش‌ها در کشور طی دو ماه آینده تصریح کرد: بارش‌ها در کشور طی روزهای باقی مانده از تابستان و حتی در ماه‌های مهر و آبان نسبت به بلند مدت کاهش خواهد یافت. به طور کلی بر اساس مدل‌های اقلیمی تا پایان فصل پاییز نه تنها در ایران بلکه در کل منطقه خاورمیانه کم بارشی حاکم خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا