یادداشت

استارت آپ ها چگونه بیمار می شوند؟!

این روزها از گوشه و کنار جهان، خبر استارت آپ هایی را می شنویم که با ایده های نو و منحصر به فرد، فعالیت خود را استارت زده اند.استارت آپ هایی که هرکدام می توانند ،شروع کننده ی بسیاری از کسب و کارهای تراز اول دنیا محسوب شوند. اما نکته ی حائز اهمیت این است که اکوسیستم استارت آپ ها همیشه شاهد شکست ‌های فراوانی بوده است و در واقع تعداد نسبتا کمی از استارت آپ ها می توانند در این عرصه موفق شوند. این امر آنقدر محتمل است که بر اساس آمار منتشر شده از نشریه معتبر فوربس، که یکی از مشهورترین مجله های اقتصادی آمریکا و جهان به شمار می رود، حدود نود  درصد استارت آپ ها و شرکت های تازه کار شکست می خورند. استارت آپ هایی که گاها نشات گرفته از ایده هایی ناب و منحصر به فرد هستند، اما باید به این باور رسید که هر گز ایده ها نمی تواند منجی کسب و کارها باشند و عوامل مهم بسیاری، نجات بخش یک استارت آپ موفق خواهد بود.

با توجه به این آمار نگران کننده به نظر می رسد ،شاید دیگر کمتر کسی جرات اجرایی نمودن یک استارت آپ را داشته باشد. اما باید نیمه ی پرلیوان را هم دید. اینکه بدانیم ،چرا و چگونه استارت آپ های مطرح دنیا در همان سال های نخست فعالیت شان شکست را تجربه می کنند، یکی از عوامل مهمی است که می تواند در موفقیت کارآفرینان جوان تاثیرگذار باشد. از اینرو یکی از بهترین روش های جلوگیری از شکست احتمالی یک استارتاپ،‌ آشنایی با احتمال وقوع آن و دلایل شکست سایر کسب و کارها در دنیا و مراقبت برای عدم وقوع این دلایل است. به بیان ساده تر باید بدانیم چه عواملی استارت آپ شما را بیمار می کند.

بازار، بازاز و باز هم بازار یکی ازعوامل مهم رشد و یا شکست استارت آپ هاست. 42 درصد استارت آپ ها به دلیل عدم توجه به نیاز بازار از ادامه راه باز می مانند. عدم تقاضا، توان لازم برای زنده ماندن در بازار را کاهش می دهد و استارت آپ های بزرگ را محکوم به مرگ می کند. توجه به نیاز بازار قبل از راه ‌اندازی یک استارت آپ از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر ایده‌ای برای راه‌اندازی یک استارتاپ دارید، ابتدا باید درمورد بازار آن تحقیق کنید. یک تحقیق میدانی و جامعه ی آماری درست و معقول می تواند آمار درستی از مشتریان آینده ی شما در اختیارتان قرار دهد. بیماری بعدی که گریبانگیر استارت آپ هاست، مشکلات مالی و عدم پیدا کردن سرمایه گذار است. آمارها نشان می‌دهد ۲۹ درصد از استارتاپ‌ها به‌ دلیل مشکلات مالی و اتمام نقدینگی ‌شان مرگ را تجربه می کنند. بسیاری از کسب ‌وکارهای نوپا ،اطلاعات و تجربه‌ ی کافی درباره‌ی مدیریت مسائل مالی و مسائلی از این دست ندارند و حتی اگر با سرمایه‌ی کافی شروع به کار کرده باشند، باز هم در اکثر موارد از عهده ی هزینه های کسب و کارشان بر نمی آیند. از رقبایتان غافل نشوید. بی توجهی به رقبا، مثل بی توجهی به علائم یک بیماری است. هر چقدر ایده های نابی یک استارت آپ را ساپورت کند، تعداد زیادی هستند که در این عرصه مشغول به فعالیت اند و از آن ایده استفاده و درآمد زایی می کنند واما ضربه ی آخر برای مرگ یک استارت آپ را یک تیم ضعیف می زند. تا جایی که 23 درصد از استارت آپ‌ها به ‌دلیل انتخاب نادرست اعضای تیم‌ شان با شکست مواجه می‌شوند. استارت آپ ها ی موفق به دنبال افراد توانمند، متعهد و با انگیزه هستند. تیم یکدست می تواند موفقیت استارت آپ ها را بیمه کند.

قیمت گذاری های اشتباه و نسنجیده روی محصولات خروجی استارت آپ ها، ارائه ی محصولات بی کیفیت، بازاریابی ضعیف و عدم توجه به مشتری و ده ها مورد دیگر همگی می توانند نکات ظریفی باشند که شاید از دید صاحبان استارت آپ های جوان مغفول بماند. چگونگی پیش بردن استارت آپ ها و ادامه مسیر، کار آسانی نیست و بسیاری از کسب و کارهای جدید به دلیل عدم توجه به موارد مذکور دچار شکست می شوند. هیچ استارت آپی تمایل ندارد که شکست را تجربه کند. اما ریسک پذیری و شکست ،مسیر اجتناب ناپذیر استارت آپ هاست. صاحبان جوان استارت آپ های تازه کار، باید با کسب آگاهی از نشانه های شکست کسب و کار و اشتباهات متداول کارآفرینان، در موقعیت های مشابه تصمیم های هوشمندانه تری بگیرند و بدین ترتیب درصد موفقیت خود را به طرز چشمگیری افزایش دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا