اجتماعی

اسقاط خودروهای فرسوده نیازمند عزم جدی

«محمد حسین گودرزی» افزود: خودروهای فرسوده زیادی که باید اسقاط شوند متاسفانه در سطح شهرها تردد می کنند.
وی اظهارداشت: این خودروها باعث آلودگی هوا، ترافیک، تلفات جاده ای و بماند که مبلمان شهری را بهم زده اند.
رئیس کارگروه خودرویی اتحادیه صنایع بازیافتی کشور گفت: خودروهای فرسوده ۲,۷ برابر یک خودروی معمولی یورو ۴ یا ۵ بنزین مصرف و ضرر بسیار زیادی به دولت تحمیل می کنند.
وی در ادامه افزود: عزم راسخ در دولت وجود ندارد که بخواهد این قضیه را بصورت جدی دنبال کند. کم و بیش در این زمینه صحبت هایی می شود ولی در عمل هیچ اتفاق خاصی نمی افتد. انتظار بر اینکه دولتمردان هرچه زودتر به فکر بیفتند و این معضل بزرگ اجتماعی را از بین ببرند.
رئیس کارگروه خودرویی اتحادیه صنایع بازیافتی کشور با بیان اینکه بسیاری از مراکز اسقاط خودرو تعطیل شده‌اند، گفت: خودروسازها به هیچ عنوان زیر بار مصوبات دولت نمی روند حیات این صنف وابسته به واردات خودرو است زیرا گواهی اسقاط خودروهای فرسوده را فقط واردکننده استفاده می‌ کند.
وی افزود: مصوبه اول دولت در سال ۱۳۸۷ مبنی بر الزام خودروسازهای کشور به جایگزینی ۳۰ درصد خودروهای تولیدی به جای خودروهای فرسوده است که فقط در یک مقطع کوتاهی انجام شد.
گودرزی بیان داشت: خودروسازان دلیل عدم ادامه این مسئله را بدحسابی دولت و عدم استفاده گواهی ‌های اسقاطی اخذ شده از مردم در گمرک و راکد شدن سرمایه به دلیل انباشت گواهی ‌های اسقاطی بیان می کنند.
وی اظهارداشت: دولت در ادامه مصوبه دیگری را مبنی بر ارائه یک گواهی اسقاط به ازای هر خودروی تولیدی که مصرف بیش از ۸,۵ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر را دارد ابلاغ کرد که متاسفانه به این مصوبه نیز عمل نشد.
رئیس کارگروه خودرویی اتحادیه صنایع بازیافتی کشوربا بیان اینکه متاسفانه دولت عزمی جدی برای حل این مسئله ندارد و نتوانسته در مسئله اسقاط خودروهای فرسوده موفق عمل کند، گفت: ترافیک، هوای آلوده موجود در کلان شهرها و مصرف بی ‌رویه سوخت نتیجه این اتفاق است.
وی افزود: در حال حاضر حدود ۸۰ هزار گواهی به ارزش حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از قرار قیمت مصوب ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی دولت در دست مراکز اسقاط مانده است.
گودرزی در ادامه تعداد اسقاط خودروهای فرسوده در سال گذشته را کمتر از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو بیان کرد و اظهارداشت: این در حالیکه بر طبق برنامه ‌ریزی دولت باید بیش از یک میلیون خودرو در سال اسقاط شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود سه میلیون خودرو فرسوده در کشور موجود است، گفت:‌ هرساله به تعداد این خودروها افزوده می شود در صورتی که با برنامه ریزی دولت باید حداقل ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال اسقاط می ‌شد تا بتوان در چند سال آینده این رقم را به صفر رساند که متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداده است.
رئیس کارگروه خودرویی اتحادیه صنایع بازیافتی کشور یادآورشد: اگر دولت فقط ۱۰ درصد از صرفه جویی سوبسید مصرف سوخت یک سال را به اسقاط اختصاص دهد این موضوع تسهیل خواهد شد منتها عزم جدی برای این مسئله وجود ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا