یادداشت

افزایش سواد مالی و سرمایه گذاری آگاهانه

از مباحث مهمی که باید در اقتصاد ایران مورد توجه قرار گیرد، موضوع سرمایه گذاری و اثرگذاری آن در نیل به اهداف توسعه ی پایدار است. یکی از راه های مشارکت عمومی افراد در توسعه ی اقتصادی، سرمایه گذاری در بازار سرمایه و بورس اوراق بهادارمی باشد که از این طریق، پس اندازهای کوچک و سرگردان به سمت فعالیت های مولد و تولیدی راه پیدا کرده تا چرخ تولید و اقتصاد کشور به حرکت درآید. رشد اقتصادی در ایران به تجهیز منابع فردی آحاد جامعه و سوق دادن مردم به بازارهای زود بازده تر نیاز دارد، تا توسعه ی اقتصادی کشور با سرعت افزایش پیدا کند. بازار سرمایه می تواند به عنوان پایه های اصلی اقتصاد مقاومتی عمل می کند و اقتصاد مقاومتی، الگوی تدوین نقشه استراتژی بازار سرمایه است. توسعه ی سرمایه گذاری به عنوان شاهراه اصلی برای مقابله با معضل بیکاری که یکی از بزرگترین چالش های اقتصادی کشوربوده، از اهمیت وافری برخوردار است. زیرا افزایش تولید ملی محصول مستقیم تقویت سرمایه گذاری در کشور بوده که در نهایت نیاز جامعه به نیروی کار را مرتفع می گرداند.

اما آنچه باعث تحقق این مهم می گردد، میزان سواد مالی سرمایه گذاران در بازار سرمایه می باشد. متاسفانه یک حقیقت تلخ وجود دارد که تعداد کثیری از معامله گرانی که وارد بازار می شوند ضرر می کنند و در مقابل عده ای موفق خواهند شد که با علم و دانش کافی پا به عرصه این بازار می گذارند و این دانش، هیچ حد و مرزی برای آن وجود ندارد. به همین علت عموم مردم جامعه و حتی در بین افراد با درآمد و تحصیلات بالا نیز از سرمایه گذاری در بازارهای مالی گریزانند و یا برای رسیدن به موفقیت در این بازارها ،هزینه های بالایی صرف کرده اند و یا اغلب با ضرر مواجه شده اند. هر چند سرمایه گذاری در بازار سرمایه و بورس با خرید یک ورقه ی بهادار آغاز می شود، اما خرید این دارایی مالی بدون تحلیل و بررسی و تنها با حدس و گمان، در خوش بینانه ترین حالت، منفعت کمی از آن سرمایه گذار می کند و یا ضرر را به کامشان می چشاند.

عدم آگاهی از چگونگی فعالیت در بازارهای مالی و بطور کلی دانش عمومی اندک در بازار سرمایه و یا همان کم سوادی یا بی سوادی مالی از جمله مهمترین عوامل رخداد وقایع مذکور محسوب می شود، زیرا بسیاری از محصولات پیچیده ی مالی ، برای درک سرمایه گذاران، بویژه سرمایه گذاران مالی تازه کار مشکل است. در طی هفته ها و ماه های گذشته ،گاها تبلیغات ناصحیحی برای جذب نقدینگی به بازار سرمایه صورت می پذیرد و این تبلیغات سبب شده ،عده ای ناآشنا بصورت هیجانی و بدون علم کافی با این بازار، سرمایه خود را درمعرض انواع ریسک ها قرار دهند و با ضررهای شدیدی مواجه شوند. چرا که تا به حال در بازار سهام، داد و ستدی نکرده اند و تنها تحت اخبار مثبتی که از آن یاد شد به سمت این بازار آمدند و در نتیجه تعداد سرمایه گذارانی که به دلیل عدم آگاهی و کم بودن تجربه زیان دیده اند بسیار افزایش یافت. از طرف دیگر بسیاری از نوسان گیران و حرفه ای های بازار سرمایه سهام توانستند سرمایه خود را در این مدت چندین برابر کنند.

از ویژگی های بالا بردن سواد مالی جامعه کسب دارایی های ارزشمند است که از طریق شناسایی فرصت های اقتصادی و همچنین تهدیدها و ریسک های مالی بدست می آید. زیرا موفقیت نصیب کسانی می شود که با هوش مالی و اطلاعات کافی و بهنگام وارد داد و ستدها می شوند و در این میان نقش رسانه در گسترش و ترویج آن بسیار مهم و حائز اهمیت است، که تا حد زیادی مورد غفلت قرار گرفته است که توجه به این موضوع می تواند رهاوردهای مطلوبی را در فضای کلی اقتصاد کشور به همراه داشته باشد.

معامله گران باید یاد بگیرند که چگونه یک موقعیت را پیدا کرده و دست به معامله بزنند. فقدان دانش در این حوزه برابر است با فقدان سود و حتی از دست دادن سرمایه. در این میان عده ای براین باورند که شانس می تواند نقش اصلی را در موفقیت بازار سرمایه و دستیابی به سود بازی کند و بر این عقیده اند که معامله در بازار بورس یک بازی شانسی است و نیازی به آموزش ندارد. در تمام دنیا، برنامه های مختلف آموزش سواد مالی در سطوح مختلف، از جمله مدارس، شرکت ها، سازمان ها و بازارهای بورس اوراق بهادار برای افزایش توانایی مدیریت و سرمایه گذاری به صورت یک فوریت، امری ضروری و تاثیر گذار به حساب می آید.

از اینرو افزایش سواد مالی عموم جامعه باعث اخذ تصمیم گیری های موثر مالی و نحوه ی مدیریت پول و آینده ی امن مالی برای سرمایه گذاران خواهد شد. سواد مالی منتج به سرمایه گذاری آگاهانه خواهد شد که اقتصاد خود کفا برای یک جامعه متصور خواهد شد. اقتصادی خود کفا که در آن حتی خانواده های کم درآمد با مدیریت صحیح پول، بتوانند به جریان اقتصادی پیوسته و آینده ی امن مالی برای خود ایجاد کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا