بانک-بیمه-بورس

الزامات اجرای سند توسعۀ فرهنگ بیمه

در حال حاضر با توجه به فراگیر شدن ابزارهای مدرن ارتباطی و شبکه های اجتماعی و گستردگی این فضاهای تأثیرگذار، بازنگری و اصلاح این سند حسب تأکید مدیران ارشد صنعت بیمه در دستور کار قرار گرفته تا مفاد و برنامه های آن با جامعیت کامل عملیاتی و اجرا شود. بدیهی است که تدوین و بازنگری سند صرفاً کفایت نمی کند و لازم است از نظر ضمانت اجرایی نیز تمهیداتی برای آن اندیشیده شود.

آمارها و گزارش های صنعت بیمه در سه دهۀ اخیرگویای این واقعیت است که این صنعت توانسته بطور نسبی رضایت و اعتماد اقشار مختلف مردم و فعالان اقتصادی کشور را به خود جلب کند و استقبال وسیع طبقات متوسط جامعه به انواع بیمه ها از جمله بیمه های زندگی گویای این واقعیت است و شرکت های بیمه توانسته اند تا حدودی مردم و فعالان اقتصادی را با مزایا و کارکردهای  بیمه آشنا سازند اما قطعاً این کافی نیست و با نقطۀ مطلوب فاصله دارد؛ چرا که این صنعت زمینه ساز آرامش خاطر و امنیت روانی جامعه است و باید در مسیر همگانی سازی حرکت کند.

بیمه کارکردهای زیادی دارد که متأسفانه کمتر به آن پرداخته شده و اکنون با توجه به بازنگری سند و تأکید مشترکِ مدیران ارشد نهاد ناظر و صنعت بیمه مبنی بر ترویج فراگیر بیمه و فرهنگ آن در سطح جامعه، فرصت مغتنم است تا روابط عمومی¬های صنعت بیمه در قالب شورای اطلاع رسانی با اجرای دقیق مفاد این سند (به صورت پایدار و نه مقطعی)، خلاهای موجود اطلاع رسانی را پُرکرده و با انجام تبلیغات منسجم و پیوسته، بیمه را به عنوان یک نیاز اساسی جامعه در فضاهای مختلف مطرح و  زمینۀ همگانی شدن این صنعت اطمینان بخش را فراهم سازند.  

نباید فراموش کنیم که تبلیغات و فرهنگ‌سازی در حوزۀ بیمه لازم است اما کافی نیست و در کنار این اقدامات، موضوعاتی مانند نحوۀ تعامل و برخورد و ارتباط اثربخش با مشتریان، جلب رضایتمندی مشتریان، اصلاح فرایندهای خدمات رسانی و طراحی و ارائۀ محصولات بیمه ای شفاف و متناسب با نیاز مردم نیز حائز اهمیت و ای بسا مهم ترین مؤلفۀ توسعۀ فرهنگ بیمه است و باید مدنظر بیمه گران قرار بگیرد.

بر همین اساس، نقشۀ راهبردی توسعۀ فرهنگ بیمه مرکب از سه بُعد اساسی است که عبارتند از:  بُعد زیرساختی، بُعد فرایندی و بُعد ترویجی که برای هریک از این ابعاد اقدامات راهبردی خاصی تعریف شده است. بدیهی است که دستیابی به اهداف مندرج در سند و هدف غایی در

وهلۀ اول مستلزم تقویت و بهبودِ اهداف زیرساختی و در وهلۀ دوم تقویت و بهبودِ اهداف فرایندی و در نهایت، تقویت اهداف ترویجی و اجرای برنامه های آن است. یعنی در واقع، این ابعاد مکمل یکدیگرند؛ درغیراین صورت، اقدامات راهبردی ابعاد مورد نظر عملی و محقق نخواهد شد و ابتر باقی خواهد ماند.

در حال حاضر هر یک از شرکت‌های بیمه سعی می کنند با انجام تبلیغات بنحو مقتضی فرهنگ بیمه را گسترش دهند اما این تبلیغات برای فروش محصول مقطعی و فاقد اثربخشی است و به نهادینه شدن فرهنگ بیمه کمک چندانی نمی کند؛ و لازم است نگاه صنعت بیمه به تبلیغات تغییر کند و با استفاده از ابزارهای مدرن ارتباطی و اثربخش در کنار معرفی محصولات بیمه ای و «برندسازی»، به «اعتمادسازی» نیز پرداخته شود؛

در واقع ماهیت صنعت بیمه نیز بر همین اصل استوار است و تمام قراردادهای بیمه برپایۀ اعتماد متقابل شکل می گیرد و این مساله (اعتمادسازی و جلب اعتماد مردم به بیمه) باید زیر ساخت مباحث تبلیغاتی و اطلاع رسانی صنعت بیمه قرار بگیرد؛ چرا که بیمه یک اقدام تعاملی است و فرهنگ بیمه در واقع همان تصویر خوشایند از فعالیت‌های بیمه‌ای است که در ذهن بیمه‌گذاران نقش می‌بندد و در این میان توجه صنعت بیمه به ابعاد قید شده در نقشه راهبردی توسعه فرهنگ بیمه و نیز پایبندی شرکت‌های بیمه به اصول بیمه گری و ایفای بموقع تعهدات در مقابل مشتری و وفاداری به وعده ها، نقش اساسی ایفا می‌کند و برای توسعۀ فرهنگ بیمه تعیین کننده است.

قطعاً با تحقق موارد فوق الذکر، زمینۀ همگانی شدن این صنعت اطمینان بخش در سطح جامعه وکشور با تعامل و همکاری متقابل شورای اطلاع رسانی صنعت بیمه و رسانه های جمعی فراهم خواهد شد و  به سرمنزل مقصود خواهد رسید. ان شاء ا…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا