آخرین اخبار

انتخابات در تعاونی‌ها جایگزین انتخابات الکترونیک شود

به گزارش نقش نیور به نقل از خبرگزاری مهر اکبر حیدری سخنگوی شرکت‌های استانی سهام عدالت گفت: بعد از ابلاغیه ۹ اردیبهشت مقام معظم رهبری مبنی بر آزادسازی سهام عدالت مدلی برای آزادسازی آن انتخاب شد سپس آئین نامه‌ای در شورای عالی بورس تدوین شد و بنا شد همه آن را اجرا کنند.

وی گفت: هر چند انتقاداتی به آن آئین نامه به دلیل مغایرت با اصل ۴۴ قانون اساسی بود اما باید همه مفاد آن توسط همه اجرا شود. در ماده ۶ این آئین نامه ترتیبی برای بورسی شدن شرکت‌های سرمایه گذاری دیده شده بود که بر مبنای آن شرکت‌های سرمایه گذاری استانی باید ابتدا افزایش سرمایه بدهند سپس آئین نامه آنها اصلاح شود پس از آن مدیران انتخاب شوند و در نهایت از توثیق سازمان خصوصی سازی خارج شده و نسبت به پذیرش و بورسی شدن آنها اقدام شود.

حیدری ادامه داد: اما به دلایل نامعلومی که تاکنون نیز توضیح قانع کننده ای پیرامون آن داده نشده شرکت‌های سرمایه گذاری پس از افزایش سرمایه معاملاتی شدند. تا این لحظه تلاش کردیم بدون رسانه‌ای کردن عملکرد خلاف قانون را گوشزد کنیم اما چون اصرار به برگزاری انتخابات الکترونیکی مجامع در ۲۰ اسفند ماه امسال انجام شده است لازم دیدیم موضوع را رسانه‌ای کنیم. قانون برای همه نوشته شده است و همه باید آن را اجرا کنند.

سخنگوی شرکت‌های استانی سهام عدالت گفت: سهامداران عدالت طبق آئین نامه کسانی هستند که ۱۴ سال سهامدار این شرکت‌ها بودند و باید انتخاب کنندگان بین همان افراد باشند اما وقتی خرید و فروش انجام می‌شود افراد جدیدی صاحب رأی می‌شوند.

حیدری افزود: در ماده ۲۲ آئین نامه واعظان تصریح کردند که صرفاً موضوعات پیش بینی نشده در جلسات شورای عالی بورس تصویب شود همچنین شورای عالی بورس مجاز بود صرفاً برای تدوین مقررات انتقال سهام به صاحبان سهام آئین نامه تدوین کند و مواردی مانند برگزاری مجامع الکترونیک و انتصاب هیأت رئیسه مجامع خلاق قانون است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون هیأت رئیسه مجامع شرکت‌های سهامی باید در همان مجامع و با رأی اکثریت نسبی انتخاب شود و اینکه مدیر کل اقتصاد دارایی یک استان رئیس هیأت مدیره شود و اتاق بازرگانی ناظر باشد خلاف قانون است. این موارد را در استان‌هایی مانند قم و ایلام شاهد بودیم که توسط اداره کل اقتصاد دارایی آن استان آگهی منتشر شده است.

حیدری گفت: شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت معتقدند در ابتدا باید اساسنامه اصلاح شود چرا که در اساسنامه انتخابات الکترونیک تعریف نشده است. طبق آمارهای رسمی بیش از ۴ میلیون دانش آموز به دلیل دسترسی نداشتن به اینترنت از تحصیل در اپلیکیشن شاد محروم هستند. همچنین نزدیک به ۱۲ میلیون سهامدار دسترسی به اینترنت ندارند که در انتخابات شرکت کنند. در انتخابات حتی یک سهامدار هم نباید نادیده گرفته و ضایع شود.

وی تصریح کرد: ۱۹ میلیونی که آزادسازی مستقیم سهام عدالت را انتخاب کردند سهام شأن آزادسازی نشد بلکه رهاسازی شد چون متولی نداشتند. اما شرکت‌های استانی اجازه نمی‌دهند که حق سهامداران ضایع شود.

امینی خواه بازرس اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت شهرستانی گفت: در بند یک و پنج ابلاغیه رهبری در سال ۸۵ به صراحت جایگاه تعاونی‌ها و نقش آنها در ساختار سهام عدالت اشاره شده است. در ماده ۱۳ مصوبات شورای عالی اصل ۴۴ نیز این شرکت‌ها به نمایندگی از مردم می‌توانند در مجامع حضور یابند.

وی ادامه داد: هیچ قانون جدیدی درباره تعاونی‌ها تصویب نشده که بخواهد نقش قبلی تعاونی‌ها را نقش کند.

امینی خواه افزود: پیشنهاد ما این است به جای انتخابات الکترونیک در شرکت‌های سرمایه گذاری استانی ۳۵۲ انتخابات در ۳۵۲ تعاونی شهرستانی انجام شود. این انتخابات می‌تواند به صورت دو مرحله به دو صورت الکترونیکی و حضوری در دور افتاده‌ترین شهرها نیز انجام شود. با این روش مشارکت مردمی به حداکثر می‌رسد.

بازرس اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت شهرستانی تصریح کرد: قاعدتاً برخی سهامداران شهرستانی سهام عدالت حوصله ماندن در مجمع سه تا شش روزه را ندارند همچنین اطلاعات کافی برای بررسی حسابرسی شرکت‌ها نیز ندارند. بنابراین بهتر است همان روش قبلی انجام شود و سهامداران نماینده خود را در تعاونی‌ها انتخاب کنند و آن نمایندگان در مجامع شرکت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا