ویژه

انحراف از برنامه تولید خودروهای تجاری در کشور

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: در سال‌های گذشته شمارگان تولید پایین و گرانی قطعات سبب شده بود تا حرکت در حوزه خودروهای تجاری در کشور کند باشد و در این زمینه انحراف بزرگی از اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ اتفاق افتاد.به گزارش ایرنا، بررسی آمار عملکرد خودروسازان در دو ماهه ابتدایی امسال در مجموع حاکی از رشد تولید خودوهای تجاری است.

در این آمار هرچند تولید اتوبوس با افت ۲۵.۲ درصدی در مقایسه با دو ماهه پارسال مواجه شده، اما در گروه مینی‌بوس و میدل‌باس رشد ۱۱.۲ درصدی و در تولید کامیونت، کامیون و کشنده رشد ۶۰.۵ درصدی داشته است.

در میان خودروسازان، اما ایران‌خودرویی‌ها از سال گذشته تحرک خوبی در این بخش آغاز کردند که امسال نیز تداوم یافته است. تولیدات تجاری این گروه در دو ماهه امسال با رشد ۳۴۰.۹ درصدی در بخش مینی‌بوس، میدل‌باس و اتوبوس و رشد ۲۳۷.۹ درصدی در بخش کامیون، کامیونت و کشنده همراه بوده است.نکته جالب درخصوص این خودروساز، احیای خط تولید اتوبوس پس از ۹ سال خاک خوردن بود که از سال گذشته این خط مجدد راه‌اندازی شد و اکنون روزانه سه تا چهار دستگاه اتوبوس تولید می‌کند.

به گفته مسوولان ایران‌خودرو، تولید اتوبوس با ۵۸ هزار یورو ارزبری شروع شد که در پایان پارسال به ۴۴ هزار یورو کاهش یافت، برنامه امسال نیز کاهش ارزبری به ۳۳ هزار یورو برای تولید هر دستگاه اتوبوس است.چهارشنبه هفته گذشته نیز این گروه خودروسازی همایشی با حضور قطعه‌سازان بزرگ کشور درخصوص تداوم داخلی‌سازی‌ها و سرمایه‌گذاری در این حوزه برگزار کرد.

در این زمینه، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور امروز به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: توسعه تجاری‌سازی در کشور پیش از هر چیز یک بحث اقتصادی است و سرمایه‌ها به‌طور معمول جذب جایی می‌شود که رونق و سودآوری در آن وجود داشته باشد.

«آرش محبی‌نژاد» یادآور شد: فعالیت شرکتی نظیر ایران‌خودرو دیزل در سال‌های گذشته با ضرر و زیان زیادی همراه بود، اما پارسال توانست تولیداتش را افزایش داده، با بانک‌ها توافق‌نامه امضا کند، سرمایه در گردش ایجاد کند و برای فروش محصولاتی نظیر اتوبوس و آمبولانس با ارگان‌های مختلف به توافق برسد.

وی خاطرنشان‌کرد: حرکت خودروساز، به‌طور قطع قطعه‌سازان را نیز به تحرک وا خواهد داشت و به‌ویژه برنامه‌های ارتقای داخلی‌سازی در این راستا انگیزه کافی برای حضور پر رنگ‌تر قطعه سازان فراهم خواهد کرد.به گفته این مقام صنفی، دسترسی به داخلی‌سازی ۹۰ درصدی در تولید خودروهای تجاری را دور از دسترس ندانست و بیان‌داشت: در سال‌های گذشته قطعه‌سازان تجربه و توان خوبی در تولید خودروهای سواری و سبک به منصه ظهور رساندند، در حوزه خودروهای تجاری نیز با بازار بکری روبه‌رو هستیم که باید برای آن برنامه‌ریزی دقیقی داشت.محبی‌نژاد ابراز امیدواری کرد: طرح شناسایی و ردیابی قطعات باکیفیت، همچنین جلوگیری از ورود قطعات قاچاق در این حوزه از هم اکنون در دستور کار قرار بگیرد تا در ادامه، قطعه‌سازان بتوانند به درستی بازار لوازم یدکی خودروهای تجاری را نیز در اختیار بگیرند.

وی یادآور شد: در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ کشور، تولید سالیانه سه میلیون دستگاه خودروی سواری و ۱۲۰‌هزار دستگاه انواع خودروهای تجاری برنامه‌ریزی شده است که اکنون انحراف بزرگی به‌ویژه در بخش تجاری‌ها در آن وجود دارد.

به گزارش ایرنا، سال گذشته فقط پنج‌هزار و ۸۴۰ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده، ۹۴۴ دستگاه اتوبوس و ۷۸۹ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس (در مجموع هفت‌هزار و ۵۷۳ دستگاه خودروی تجاری) در کشور تولید شده بود.

بیم و امید تجاری‌سازی با اجرایی شدن برجام

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور ادامه‌داد: گشایش‌های احتمالی سیاسی و اجرایی شدن برجام نیز می‌تواند فرصتی برای صادرات تولیدات تجاری خودروسازان داخلی به‌ویژه به کشورهای همسایه و منطقه ایجاد کند.

وی تاکید کرد: ‌استقبال قطعه‌سازان از حضور در این حوزه، به برنامه‌ریزی و مدیریت سیاستگذاران خودرویی کشور بستگی دارد و باید حضور در این عرصه را برای قطعه‌سازان جذاب و سودآور کرد.

محبی‌نژاد، افزایش یک‌هزار و ۸۰۰ درصدی سرمایه شرکت ایران‌خودرو دیزل و قول مساعد مسوولان این گروه صنعتی مبنی بر در اختیار قرار دادن منابع حاصل از فروش خودروهای تجاری به بخش تولید و قطعه‌سازان را نویدبخش حرکتی جدید در حوزه خودروهای تجاری کشور برشمرد که می‌تواند منجر به افزایش جذب سرمایه‌ها در حوزه قطعه‌سازی تجاری شود.وی در عین حال، برنامه‌ریزی برای واردات خودروهای دست‌دوم تجاری به کشور که ممکن است با اجرایی شدن برجام شکل جدی‌تری به خود بگیرد را موجب نگرانی تولیدکنندگان داخلی برشمرد و ابراز امیدواری کرد: سیاستگذاران خودرویی کشور در این زمینه تجدید نظر کنند.

گفتنی است، پیشتر «محسن صالحی‌نیا» معاون وزیر صنعت و رییس هیات عامل ایدرو عنوان‌کرد: صنعت خودروسازی در مسیر قابل قبولی رو به بهبود است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا