اقتصادی

اکثر واحدهای مرغداری در معرض ورشکستگی

به گزارش نقش نیوز، «حبیب اسد الله نژاد» افزود: قیمت منطقی و واقعی مرغ با توجه به قیمت مولفه های تولید بیشتر از این حرف هاست. در حال حاضر قیمت تمام شده مرغ زنده نزدیک به ۱۱ هزار تومان و مرغ گرم هم به تبعه آن ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.
نائب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ایران گفت: متاسفانه در چند ماه گذشته هم به جهت عدم تعادل بین عرضه و تقاضا ناشی از شیوع ویروس کرونا، کاهش قدرت خرید مردم، تعطیلی فضای کسب و کار و هم حجم بالای تولید که به غلط بر صنعت تحمیل شد به خودی خود باعث گردید که تولید کنندگان روزها و شرایط سختی را سپری کنند. مرغداران نزدیک به چهار ماه به ازای هر کیلو گرم مرغ چیزی در بین سه تا پنج هزار تومان متضرر شدند.
اسد الله نژاد تصریح کرد: به ضرس قاطع می توان گفت که اکثریت واحدهای مرغداری به خصوص واحدهای خرد درگیر بانک ها و موسسات مالی شده اند و در معرض ورشکستگی قرار دارند.
وی در ادامه سخنان گفت: اگر قرار بر اینکه بخش های کم درآمد و آسیب پذیر جامعه کمک و مساعدتی شود این کمک و مساعدت باید از طریق سیستم حاکمیتی صورت گیرد نه اینکه تولید کننده متضرر شود.
نائب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ایران افزود: قیمتی که اکنون همه در سطح بازار مشاهده می کنند این قیمت واقعی مرغ نیست. قیمت واقعی مرغ که جلوی زیان مرغداران را بگیرد بالاتر از این اعداد و ارقام است.
اسد الله نژاد اظهار امیدواری کرد که شرایط به گونه ای رقم بخورد که ضمن کمک به اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه در بازار مصرف از سوی دولت از طرف دیگر تولید از این ضرر و زیانی که بواسطه کرونا و افزایش دستوری حجم تولید متحمل شده رهایی یابد.
وی ادامه داد: سه تا چهار ماهی که گفته می شود قیمت مولفه های تولید که ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی اختصاص یافته و به نرخ مصوب به دست تولید کنندگان نمی رسد این در حالی قیمت مصوب برای سویا ۲۴۵۰ تومان و برای ذرت ۱۳۰۰ تومان است.
نائب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ایران گفت: تولید کنندگان به سختی سویا را دو برابر این قیمت یعنی تا ۵۱۰۰ تومان و ذرت را هم دو برابر این قیمت یعنی تا ۲۶۰۰ تومان خریداری می کنند.
وی افزود: دولت یارانه اختصاص داده و این نهاده ها با نرخ مصوب وارد کشور شده اما با کمال تاسف در این زمینه انحراف صورت گرفته است.

اسد الله نژاد یادآورشد: وظیفه پیگیری و برخورد هم با دستگاه های نظارتی است که دنبال کننده چرا این انحراف صورت گرفته و این افزایش قیمت مولفه های تولید ناشی از انحراف چرا اتفاق افتاده است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا