اقتصادی

ایران از واردات تجهیزات برای مقابله با کرونا بی‌نیاز است

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با ویروس کرونا نیازمند واردات تجهیزات نیست و تمامی نیاز کشور در داخل تامین می‌شود.

 به گزارش نقش نیوز، سورنا ستاری روز شنبه در مراسم رونمایی از سامانه هوشمند تشخیص پونومی کووید ۱۹ که با حضور دکتر فرمانده ستاد مبارزه با کرونا استان تهران در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، ضمن ارایه گزارشی از وضعیت شرکت های دانش بنیان به عنوان خط مقدم مبارزه با کرونا افزود: زیست بومی که در حوزه بیوتک در کشور توسعه یافته ماحصل فعالیت مجموعه ای از شرکت های دانش بنیان فعال، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه های مختلف است.

وی یادآور شد: در حال حاضر دو شرکت دانش بنیان که در حوزه کیت تشخیص کرونا توانسته اند تاییدیه های لازم را دریافت کنند تا پایان فروردین ماه  ۲۵۰ هزار کیت را تحویل می دهند. این شرکت ها ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار کیت در هفته را دارند.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به ورود یکی دیگر از شرکت های دانش بنیان فعال در عرصه تولید کیت اشاره کرد و گفت: همچنین شرکت دیگری در حال اخذ تاییدیه در راستای تولید کیت تشخیص کروناست، از این رو می توانیم نتیجه بگیریم که دیگر نیاز به واردات کیت های تشخیص نداریم.

تامین تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با کرونا توسط شرکت های دانش بنیان 
ستاری گفت: اتفاق مهم دیگری که توسط شرکت های دانش بنیان رخ داده است این است که دو شرکت به تولید ونتیلاتور ورود کرده اند و توانسته اند آنها را تولید کنند و نیاز بیمارستان ها را برطرف سازند.
وی با بیان اینکه این دستگاه می تواند یک تخت معمولی را به یک تخت آی سی یو تبدیل کندافزود: در حال حاضر مشکل بسیاری از شرکت ها تولید این ونتیلاتورها است که  با ورود شرکت های دانش بنیان این  نیاز نیز برطرف شده و با قیمت پایین به بازار عرضه می شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: خوشحالم که در این شرایط هیچ وقت بیماری برای نبود چنین تجهیزاتی دچار مشکل نشده است و این حاصل تلاش دانش بنیان ها در  سه شیفت کاری است و قابل تقدیر است.
ستاری به تولید ماسک های مورد نیاز کشور توسط شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: در ابتدای شیوع این ویروس تولید ماسک با مشکل مواجه بود که این شرکت های دانش بنیان تولیدکننده تجهیزات ساخت ماسک به عرصه تولید ماسک ورود پیدا کردند تا بتوانند نیاز کشور را از این منظر برطرف سازند، در ابتدای شیوع کرونا، تولید ماسک بیش از ۴ برابر شد که البته باید ده ها برابر افزایش یابد تا علاوه بر نیاز کشور نیاز منطقه برطرف شود.

وی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان شدیدا در حال تحقیقات در زمینه پروتکل های دارویی برای درمان کرونا هستند، گفت: در حال حاضر صد ها کارآزمایی های بالینی توسط محققان کشور در حال انجام است.

راه اندازی چندین خط تولید ماسک در روزهای آینده

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآور شد: اتفاقات خوبی در اکوسیستم نوآوری رخ داده  این است که اکوسیستم نوآوری به درد کشور خورد و در حال حاضر کار می کند به طوری که از واردات تجهیزات برای مقابله با این ویروس بی نیاز هستیم.

ستاری افزود: در حال حاضر دهها خط تولید فعال ماسک در کشور داریم و در چند روز آینده چندین خط تولید جدید به وزارت صمت معرفی می شود، ما در کشور دستگاه تولید ماسک نداشتیم اما چون سازندگان  خوبی در کشور داریم این دستگاه ها در حال ساخت هستند، همه این کار ها جز همدلی همه دستگاه ها درکشور انجام نمی شد.
وی گفت: کمتر کشوری در دنیا توانسته به واسطه هماهنگی ها در راستای مبارزه با کرونا فعالیت کند که این حاصل سرمایه گذاری کشور در حوزه های مختلف بهداشتی، فناوری و نوآوری است.

تشخیص کرونا با سامانه تشخیص ایرانی
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به دستاورد دیگر محققان در حوزه هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: تاکنون شرکت های دانش بنیان در حوزه تولید کیت های تشخیص ورود پیدا کردند اما چندین شرکت توانستند با استفاده از هوش مصنوعی و با ارائه تکنولوژی های جدید در این زمینه روشی جدید را برای تشخیص کرونا ارائه دهند، این نگاه جدیدی برای تشخیص ویروس کرونا با استفاده از سی تی اسکن به شمار می رود، این نتیجه حرکت شرکت های دانش بنیان در حوزه هوش مصنوعی است.

ستاری تاکید کرد: اکنون این شرکت توانسته با دقت بالایی سامانه ای را طراحی کند که به واسطه آن ویروس کرونا با استفاده از یک سی تی اسکن قابل تشخیص است که در بسیاری از بیمارستان ها می تواند مورد استفاده قرار گیرد، این نتیجه سرمایه گذاری گذشته در هوش مصنوعی است.

وی اظهارداشت: اگر مردم پول دادند  ما درس بخوانیم، اگر ما در مدارس دولتی و دانشگاه های دولتی با پول مالیات  مردم  درس خوانده ایم الان  زمانی است که  همه ما  در دانشگاه  ها، مراکز تحقیقاتی به مردم ثابت کنیم  که سرمایه گذاری که بر روی تحقیق و توسعه و دانشگاه شده است  امروز شایستگی  خود را نشان داده است.

سامانه تشخیص پونومی کویید ۱۹ با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی برای اولین بار در کشور از طریق تصاویر سی تی اسکن قفسه سینه توسط تیم محققان دانشگاه صنعتی شریف طراحی و امروز در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا