ایران

بررسی گسل مشاء؛ زلزله همچنان غیرقابل پیش بینی

به گزارش نقش نیوز؛ نشست تخصصی مدیران دستگاه‌های اجرایی و علمی به منظور بررسی و رفتار شناسی گسل‌های تهران و به طور نمونه گسل مشاء، امروز (دوشنبه) در مرکز مدیریت بحران استانداری تهران برگزار شد.

در این نشست که با حضور اساتید دانشگاه و کارشناسان زلزله شناسی و زمین شناسی برگزار شد، مسائل متعددی از جمله گلایه از اینکه چرا موضوع زلزله بعد از وقوع یک زلزله اهمیت پیدا می‌کند و با گذشت زمان کمرنگ می‌شود مطرح شد؛ همچنین کارشناسان خواستار حمایت‌های ملی و همه جانبه از مراکز تخصصی در حوزه زلزله شدند.

نگرانی از انتشار اخبار کاذب از منابع کاذب از دیگر مسائلی بود که کارشناسان زلزله بر آن تاکید داشتند.

زلزله خطر بزرگی برای تهران

«شهریار سلیمانی آزاد» از کارشناسان سازمان زمین شناسی کشور در این نشست گفت: برای اینکه بدانیم یک گسل خطرناک است یا نه، باید به سابقه آن توجه داشته باشیم.

وی افزود: در سال ۱۸۳۰ میلادی یکی از اثرگذارترین زلزله‌های در گسل مشاء اتفاق افتاد و این زلزله در زمانی بود که شهر تهران به شکل کنونی وجود نداشت و تنها ری دارای ۶۰ هزار نفر جمعیت بود.

این کارشناس اظهار داشت: در بحث زلزله باید تلاش کنیم سن و بزرگی لرزه ها را مشخص کنیم و تلاش کنیم اطلاعات علمی قابل اعتماد در این حوزه تهیه شود.

سلیمانی تاکید کرد: بدون شک گسل مشاء پتانسیل زمین لرزه بزرگتر از ۷ ریشتر را هم دارد و می تواند گویای خطر بزرگی برای شهر تهران باشد.

ضرورت نزدیکی ادبیات علمی و اجرایی
«حمید نظری» پژوهشگر سازمان زمین شناسی نیز در این نشست اظهار داشت: ۲۰ سال است که در خصوص گسل مشاء مطالعات انجام می‌شود و واقعیت این است که باید ادبیات علمی و اجرایی در این کارگروه با هم نزدیک شود.

وی با بیان اینکه گسل مشاء یکی از گسل های فعال شهر تهران است، اظهار داشت: باید برای تصمیم‌سازان مشخص شود که هر گسلی خطرناک نیست؛ هر گسلی فعال نیست و هر گسلی خطرزا نیست.

نظری ادامه داد: اما باید بدانیم نتیجه لرزش گسل تخریب است و شاید تفاوتی نکند که در شهر تهران کدام گسل بلرزد.

مقایسه ایران و ژاپن اشتباه است

این کارشناس در ادامه سخنان خود افزود: اگر یک زمین لرزه در ژاپن بیاید یک کشته می دهد اما همان زلزله با همان قدرت در تهران بیاید، ۲۰ هزار نفر کشته بر جای می گذارد.

وی مقایسه ایران و ژاپن را اشتباه دانست و گفت: باید بدانیم که تفاوت ما و ژاپن در فرهنگ درک مخاطرات زمین شناسی است.

وی ادامه داد: آموزش مهمترین نکته است که باید به آن توجه شود و باید دانست که زلزله با وام و تسهیلات حل نمی شود بلکه باید به کودکانمان آموزش لازم را ارائه دهیم.

برخورد با اظهارنظر غیر کارشناسی

«محمد تارتار» زلزله شناس پژوهشگاه بین المللی زلزله نیز در این نشست با انتقاد از انتشار مطالب خلاف واقع اظهار داشت: وقتی افرادی اظهارنظرهایی می کنند اما کسی به آنها کاری ندارد و از آنها برای اظهار نظری که داشته اند، پاسخ نمی خواهد، مشکلاتی در کشور ایجاد می شود.

وی افزود: باید نگاه را عوض کنیم و اگر فردی حرفی می‌زند باید پای حرف خود بایستد.

سرقت تجهیزات ایستگاه های زلزله نگاری 

«علی مرادی» از موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران نیز در این نشست اظهار داشت که پس از زلزله ۲.۵ ریشتری ۱۹ اردیبهشت ماه هیچ کدام از کارشناسان گمان زلزله پنج و یک دهم ریشتری را نداشتند؛ اما این زلزله رخ داد.

وی با بیان اینکه در برخی مناطق ایستگاه های زلزله سنج داریم، گفت: متاسفانه در برخی از مناطق این ایستگاهها مورد سرقت قرار میگیرند.

زلزله در هیچ شرایطی قابل پیش‌بینی نیست
«حمیدرضا نانکلی» از سازمان نقشه برداری کشور نیز در این نشست با بیان اینکه معتقدیم زلزله در هیچ شرایط قابل پیش‌بینی نیست، افزود: به جای اینکه بگوییم فلان گسل فعال است باید به مردم آموزش بدهیم که مردم خودشان را مدیریت کنند.

وی گفت: باید موضوع فعالیت گسل‌ها موجب افزایش مقاوم سازی در ساختمان ها شود نه این که موجب نگرانی و دغدغه باشد.

نانکلی ادامه داد: برگزاری نشست های علمی در دراز مدت موثر هستند ولی در کوتاه مدت کمکی نمی کنند.

این کارشناس نیز از انتشار اخبار غیر واقعی انتقاد کرد و گفت: فرصت طلبی، ایجاد بحران و برخی انگیزه های دیگر موجب برخی اظهار نظرها و ایجاد نگرانی در جامعه می شود.

برای کاهش مخاطرات زلزله جلوی شهرداری را بگیرید

«محمدرضا قاسمی» از پژوهشکده علمی زمین نیز در این نشست گفت: برای حداقل شدن آسیب پذیری در زلزله و مانند آن باید جلوی شهرداری تهران را بگیریم.

وی افزود: شهرداری تهران طی ۴۰ سال گذشته نابخردانه شهر را توسعه داده است.

وی در سخنان خود گفت: این که طی دهه های آینده حداقل یک زمین لرزه ۷ ریشتری در تهران داشته باشیم، موضوع عجیبی نیست.

قاسمی افزود: گسل و سامانه مشاء و شمال تهران حرکت را به یکدیگر منتقل می‌کنند اما زمین‌لرزه‌های هفته گذشته این حرکت را بسیار کم منتقل کرد.

این کارشناس نیز تاکید کرد که زمین لرزه اتفاق آنی است و قابل پیش بینی نیست.

قیمت ملک روی گسل از سایر مناطق بیشتر است

«اسماعیل فرزانگان» از شبکه شتابنگاری زلزله نیز در این نشست گفت: پردیس روی گسل مشاء ایجاد شده است و همچنین در نزدیکترین پهنه به گسل شمال تهران ملک متری ۷۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

وی گفت: قدرت پول از زلزله بیشتر است و باید در خصوص فکری کرد.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۱۷۰ ایستگاه شتاب نگار در کشور داریم اظهار داشت: همه این ایستگاهها با ۱۵ نفر اداره می شوند ضمن آنکه ۲۵۰ دستگاه  شتاب نگاری آنلاین نصب کرده‌ایم.

فرزانگان با انتقاد از اینکه همراه اول و کارخانجات بزرگ در این پروژه ها کمک نمی کنند و همواره هزینه نت در شبکه های شتاب نگاری آنلاین وجود دارد، گفت: چرا همراه اول اسپانسر شبکه های لرزه نگاری نمی‌شود و یا چرا کارخانجات بزرگ برای سرمایه گذاری در این حوزه ورود نمی کنند.

تشکیل کارگروه مدیریت بحران 

«منصور درجاتی» مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران نیز در این نشست تاکید کرد که بررسی و تحلیل رفتار گسل مشاء و همچنین تدوین تکالیف دستگاه های ذیربط در این جلسه مورد نظر قرار دارد.

وی گفت: باید این نشست ها که به صورت کارگروه برگزار می شود با استنادات باشد و خروجی قابل توجه و قابل اجرایی برای استان تهران در پی داشته باشد.

درجاتی ادامه داد: در برنامه هایی که تاکنون اجرا شده است نتوانستیم به نقطه‌ای برسیم که ضمن تحقیق، استنادات را هم داشته باشیم و تنها در حد تحقیق باقی مانده است.

مدیرکل بحران استانداری تهران با تاکید بر ضرورت ایجاد کارگروه ویژه در مدیریت بحران برای رسیدگی به موضوع زلزله گفت: باید در این کارگروه کمیته اجرایی نیز ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در موضوع زلزله تهران برخی به جابجایی پایتخت اشاره دارند، اظهار داشت: آیا جابجایی پایتخت یک کار فرمایشی است یا اینکه با جابجایی پایتخت زیرساخت‌ها نیز جابجا می شوند.

درجاتی با تاکید بر این که باید نگاه بحران به شهر داشت گفت: گاهی اوقات مسئولان با نگاه گردشگری یا هر موضوع دیگری به شهر نگاه می کنند و مشکلات را از این دید می بینند؛ در حوزه بحران نیز باید به مشکلات شهر توجه کرد و عملکردی سخن گفت.

ضرورت انتشار اطلاعات درست و به موقع
مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتشار اخبار نادرست و شایعه پراکنی در فضای مجازی درباره وقوع زلزله، اظهار داشت: برخی شانتاژ خبری و انتشار اخبار مسموم موجب می‌شود مردم پایتخت آزار ببینند که باید با انتشار اطلاعات صحیح از نگرانی مردم کاست.

قانون جدید مدیریت بحران نیازمند استفساریه است 
«انوشیروان محسنی بندپی» استاندار تهران با حضور در این نشست گفت: در قانون جدید مدیریت بحران برای هر شهرستان فرماندار مدیر بحران است و در کلانشهر تهران فرماندار، استاندار، شهردار و وزیر کشور به عنوان رئیس ستاد مسئولیت دارند.

وی ادامه داد: این موضوع نیازمند استفساریه است و باید در سطح ستاد ملی جلسه مشترک برگزار شود.

محسنی بندپی با اشاره به ارسال نامه به وزیر کشور گفت به دلیل ابهام در قانون به وزیر کشور نامه نوشته‌ایم و خواستار تفویض اختیار به استاندار شده ایم چرا که در زمان بروز بحران ملی، وزیر درگیر آن می شود.

به گفته استاندار تهران قانون جدید ظرفیت ها را ایجاد کرده و تقسیم کار کرده است بنابراین باید ببینیم هر دستگاه چه مسئولیتی دارد و هر کجا خلأ وجود دارد دستگاه مسئول موظف رفع آن باشد.

به گفته وی بیمارستان های تهران همگی فرسوده و نیازمند بازسازی هستند و تنها بیمارستان مرکزقلب جدید ساخته شده است.

استاندار تهران در ادامه با بیان اینکه زلزله قابل پیش‌بینی نیست و باید در مقاوم سازی اقدامات مناسبی انجام شود، اظهار داشت: باید جمع بندی نظرات کارشناسان به تصمیم سازان ارائه شود و با ایجاد حساسیت شاهد تغییر رفتار برخی مسئولان در این خصوص باشیم.

وی همچنین آگاهی دهی و مطالبه گری را از مسئولیت‌های کارگروه بحران دانست.

استاندار تهران گفت: در کلانشهرهای دنیا یک قسمت از شهر را برج سازی کردند اما در تهران همه جا را برج ساختیم و اگر زلزله اتفاق بیفتد هیچ مصدومی به بیمارستان نمی‌رسد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا