اقتصادی

بلای معاملات کاغذی در روزگار کسادی طلای سیاه

به گزارش ایرنا معاملات هفته گذشته نفت در روز دوشنبه ۲۰ آوریل با آرامش نسبی آغاز شد. اگرچه قیمت‌ها همچنان با شیب نزولی همراه بود اما بدبین‌ترین کارشناسان بازار انرژی نیز پیش‌بینی ساعات پایانی روز را نمی‌کردند.

ساعاتی که روز تاریخی برای طلای سیاه رقم زد. در آن روز قیمت نفت آمریکا تا منفی ۳۷ دلار در هر بشکه پایین آمد زیرا نفت پیش فروش شده در معاملات آتی به زمان سر رسید تحویل رسیده بود اما خریداری نداشت.

اگرچه قیمت‌های منفی نفت تنها یکی دو روز دوام آورد اما این زنگ خطر را به صدا درآورد که عمق رکود اقتصادی پیش آمده از کرونا می تواند از پیش بینی ها بیشتر باشد.

این نگرانی آنچنان شدت پیدا کرده که برخی کارشناسان بازار نفت از احتمال قیمت منفی ۱۰۰ دلار برای نفت در سر رسید نفت ماه ژوئن خبر می دهند.

زیرا تا ۲۰ روز دیگر که سررسید تحویل معاملات آتی برای ماه ژوئن فرا می رسد، مخازن ذخیره سازی نفت در جهان بیش از امروز پر خواهند شد.

از سوی دیگر همچنان افق روشنی برای پایان شیوع کرونا وجود ندارد و این امر باعث شده تا از سرگیری فعالیت های اقتصادی و به دنبال آن رشد تقاضا برای نفت در ابهام باشد.

اگرچه نفت شاخص آمریکا با این سقوط همراه بود، سایر نفت های شاخص در جهان روز دوشنبه با سقوط همراه نشدند.

اما روزهای بعد با افزایش قیمت نفت آمریکا، ارزش سایر نفت ها با کاهش همراه شد و قیمت ها به یکدیگر نزدیک شدند.

تا آنجا که کاهش قیمت نفت برنت در روزهای بعد، قیمت را به زیر ۲۰ دلار در هر بشکه رساند اما در ادامه افزایش پیدا کرد.

قیمت های هفتگی نفت نشان می‌دهد اگرچه قیمت نفت آمریکا سقوط بی سابقه‌ای داشت اما نفت برنت ارزش بیشتری را در طول هفته از دست داده است.

نفت برنت با افتی ۳۱ درصدی از ۲۸ دلار و ۸ سنت در هر بشکه به ۲۱ دلار و ۴۴ سنت رسیده است.

نفت شاخص آمریکا اما اگرچه روز دوشنبه افتی ۳۰۰ درصدی را تجربه کرد اما در طول هفته تنها ۸ درصد از ارزش خود را از دست داد و در حالی که هفته را با قیمت ۱۸ دلار و ۲۷ سنت آغاز کرده بود با قیمت ۱۶ دلار و ۹۴ سنت در هر بشکه در روز جمعه رسید.

در ادامه مسیر نیز، هفته پیش رو برای نفت از آن جهت مهم خواهد بود که در میانه هفته توافق کاهش تولید نفت اوپک پلاس اجرا خواهد شد. توافقی که حدود ۱۵ میلیون بشکه نفت را از عرضه جهانی خارج خواهد کرد.

با این حال به نظر می رسد توافق اوپک پلاس اگرچه تاریخی بوده اما برای ایجاد تعادل در بازار نفت کافی نیست.

از همین رو اعضای اوپک معتقدند با وجود اقدام های تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک، تولیدکنندگان دیگر نفت نیز باید آگاه باشند زیرا ممکن است از آنها خواسته شود اقدام های جدی تری در نظر بگیرند .

این موضوع از آن رو مطرح می شود که به دلیل نبود ظرفیت ذخیره سازی، ادامه تولید غیر موجه است.

پیش از این بیژن زنگنه وزیر نفت ایران نیز تاکید کرده بود که همانگونه که اقدام برای مبارزه با کرونا نیازمند همکاری جهانی است، ایجاد تعادل در بازار نفت نیز عزم جهانی می طلبد.

وی گفته بود که اوپک به تنهایی نمی تواند بازار نفت را متعادل کند و اگر سایر تولیدکنندگان با این اقدامات همراه نشوند توسط بازار تنبیه خواهند شد. نگرانی اصلی اما اجرای تمام عیار توافق است.

عربستان و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس اقدامات لازم برای کاهش تولید را آغاز کرده اند اما تولید نفت روسیه تا امروز نسبت به ماه مارس تغییری نکرده در حالی که مسکو متعهد شده در ماه های می و ژوئن روزانه ۲.۵ میلیون بشکه از تولید نفت خود را کم کند.

حتی اگر توافق کاهش تولید به طور کامل اجرا شود اما نباید انتظار داشت که قیمت ها به سرعت افزایش پیدا کند.

اکنون جهان غرق در نفت است. با کاهش تولیدی که تنها نیمی از کاهش تقاضا را از بازار خارج می کند، همچنان نفت اضافه به دنیا تزریق می شود و این در حالی است که چرخ صنعتی برای استفاده از این انرژی نمی چرخد.

بنابراین تا زمانی که با کنترل ویروس کرونا تقاضای نفت به حالت عادی بازنگردد انتظار برای نفت گران دور از ذهن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا