اجتماعی

تاکید بر مدیریت مصرف، مهم ترین رویکرد هفته صرفه‌جویی آب

 

هرساله از اول تیرماه ،هفته‌ای به نام صرفه‌جویی درمصرف آب نام گذاری می‌شود تا طی آن مدیریت مصرف آب به طور جدی‌تری مدنظر قرار گیرد.به گزارش ایرنا،نام گذاری هفته ای به نام صرفه‌جویی در مصرف آب بیشتر تلاش دارد تا فرهنگ صحیح استفاده از این کم‌یاب‌ترین عنصر هستی را در کشورمان نهادینه کرده و جامعه را نسبت به حفظ ارزش آب حساس‌تر از گذشته کند.

اما امسال هفته صرفه جویی در مصرف آب از یک خصوصیت ویژه ای نسبت به دوسال قبل تر برخوردار است.این خصوصیت آن است که  از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۱۳۹۹ تا آخر شهریور ۱۴۰۰) میزان بارش های کشوردر مقایسه با پارسال کاهش ۵۰ درصدی یافته و علاوه بر آن خشکسالی امسال بنا به گفته “رضا اردکانیان ” وزیر نیرو در ۵۰ سال اخیر بی سابقه است.همین دو ویژگی کافی است تا به امر مدیریت مصرف آب علاوه بر هفته ای که به این نام نام گذاری شده توجه جدی تری داشت تا در سال های آینده و همچنین روزهای تابستان پیش رو با سختی روبرو نشویم.چندی پیش مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: بیش از ۲۱۰ شهر کشور تحت تنش آبی قرار دارند که از این تعداد وضعیت یکصد شهر قرمز است.تازه ترین گزارش شرکت آب و فاضلاب تهران نیز حکایت از آن دارد که مصرف آب تهران در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰: سه میلیارد و ۵۷۸ میلیون لیتربوده که یک درصد افزایش نسبت به پارسال نشان می دهد.این رویه بیانگر آن است که باید مدیریت مصرف آب در همه سطوح جامعه جدی گرفته شود.برهمین اساس شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اسامی روز های هفته صرفه جویی در مصرف آب را اعلام کرده تا حساسیت جامعه را بیشتر برانگیزد.

سه شنبه- اول تیرماه به نام مدیریت مصرف آب ، برق و خانواده نام گذاری شده و اهداف  فراهم کردن زمینه مشارکت خانواده‌ها در مدیریت مصرف،  افزایش نقش زنان در اصلاح الگوی مصرف را دنبال می کند.

چهارشنبه- دوم تیرماه به نام مدیریت مصرف آب و برق ، افکار عمومی و رسانه نام گذاری شده تا بتواند اهداف: استفاده گسترده‌تر از ظرفیت وسایل ارتباط جمعی و شبکه‌های اجتماعی به منظور، فزایش آگاهی عمومی و بالابردن سطح دانش مصرف‌کنندگان آب و برق نسبت به محدودیت منابع، تشریح محدودیت‌ها و معضلات کشور در خصوص میزان دسترسی به آب و برق و ضرورت بسیج همگانی برای بهره‌گیری از فن‌آوری و تجهیزات کاهنده و بهینه‌ساز مصرف را محقق کند.

پنجشنبه – سوم تیر،مدیریت مصرف آب و برق، صنعت، سازمان‌های عمومی و موسسه های  خصوصی نام گرفته و قرار است این اهداف:  تبیین نقش تولیدکنندگان تجهیزات کاهنده مصرف در توسعه فناوری‌های کاهنده مصارف آب و انرژی، تشریح ضرورت توسعه صنایع و بهره‌برداری از معادن متناسب با ظرفیت‌های منابع آبی و انرژی کشور،  تبیین نقش سازمان‌ها و موسسات در اعمال رویه‌های صحیح مصرف آب و انرژی در تاسیسات و ساختمان دنبال کند.

جمعه- چهارم تیر به اسم مدیریت مصرف آب و برق و آموزه‌های دینی با  اهداف: تبیین اهمیت صحیح مصرف کردن و پرهیز از اسراف از منظر تعالیم دینی،  معرفی شیوه‌های صحیح مصرف با اتکا به تعالیم دینی نام گذاری شده است.

شنبه – پنجم تیر نیز مدیریت مصرف آب و برق ، خدمات شهری و روستایی و جلب مشارکت‌های مردمی و خیرین نامگذاری شده است.اهداف: تشویق و ترغیب دستگاه‌های خدمات‌رسانی شهری و روستایی به کاهش مصارف آب و انرژی،  تشویق و ترغیب مردم و خیرین برای سرمایه‌گذاری به منظور توسعه و بهبود زیرساخت‌های تولید و انتقال و توزیع آب و انرژی و جلب مشارکت صنایع و صاحبان منابع مالی در انجام مسئولیت اجتماعی در حوزه آب و انرژی با اجرای برنامه های فرهنگ سازی نامیده شده است.

یکشنبه – ۶ تیر ،مدیریت مصرف آب و برق غذا، منابع طبیعی و حفظ محیط زیست خواهد بود.

اهداف:تشریح نقش آب و انرژی در امنیت غذایی، تشریح نقش منابع طبیعی در توسعه اقتصادی جوامع و ضرورت حفظ محیط زیست برای بقا و تداوم تمدن بشری و تشریح نقش اجرای طرح های جمع آوری و تصفیه بهداشتی فاضلاب و همچنین بازچرخانی آب  در حفظ و ارتقای کیفیت منابع آب است.

 دوشنبه – هفت تیرماه به نام  مدیریت مصرف آب و برق، اقتصاد و حقوق شهروندی با اهداف: تشریح ارزش اقتصادی آب و برق، تشریح نقش و ارزش اقتصادی کاهش مصرف در حفظ منابع و جلوگیری از آلودگی محیط زیست و لزوم رعایت قانون از سوی همگان و اطلاع‌رسانی در خصوص انواع جرایم و تخلفات در بخش آب و برق.

تشریح و تدوین راهکارهای رفع موانع حقوقی و فانونی در اجرای طرح های آب ، فاضلاب  نامیده شده است.

 

Normal
0

false
false
false

EN-US
X-NONE
AR-SA

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Table Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt;
mso-para-margin-top:0in;
mso-para-margin-right:0in;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0in;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:”Times New Roman”;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا