اجتماعی

تداوم قطعی برق و واردات اکسیژن!

رئیس اتحادیه کشوری گازهای طبی و صنعتی با بیان اینکه به طور کلی در فصل تابستان ظرفیت تولید اکسیژن حدود ۱۵ درصد کاهش می‌یابد، گفت: قطعی برق شش ساعته در روزهای گذشته نیز باعث شد تولید حداقل ۱۰ ساعت عقب بیفتد و تولید اکسیژن تقریبا نصف شد که در شرایط موج پنجم تداوم این وضعیت ممکن است ما را وادار به واردات اکسیژن کند.

پیکان کلانتری در گفت‌وگو با ایسنا،  با گلایه از قطعی مکرر برق در روزهای اخیر گفت: قطعی برق بر میزان ظرفیت تولید اکسیژن تاثیر گذاشته و با کاهش تولید در روزهای اخیر مواجه هستیم.  عمده مصرف تولید اکسیژن با برق است و زمانی که برق قطع می شود، زمان بیشتری لازم است تا موتور دستگاه‌های اکسیژن‌ساز فعال شود و به همین دلیل زمان کمتری برای تولید داریم.

به گفته وی در حال حاضر با شروع موج پنجم شیوع کرونا و افزایش دو برابری تقاضا برای اکسیژن، به علت قطع برق میزان تولید کاهش یافته است و ادامه این روند مراکز درمانی را با مشکل کمبود اکسیژن روبه رو خواهد کرد.

کلانتری از قطع شش ساعته برق در روز گذشته خبر داد و گفت: عملا نصف روز گذشته تولید متوقف و بیش از ۱۰ ساعت کار تعطیل شد. چراکه دمای اکسیژن مایع که مافوق سرد است با محیط تبادل و کاهش پیدا می‌کرد و بیش از یک ساعت بعد از قطعی برق طول می‌کشد دمای یخچال‌ها به قبل از قطعی برق برسد. علاوه بر این به طور کلی در فصل تابستان تولید گازهای طبی به دلیل گرمای هوا ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش پیدا می‌کند. ۱۰ ساعت توقف تولید نیز خود به معنای کاهش ۴۰ درصدی تولید است. بنابراین در مجموع در این شرایط تولید گازهای طبی نصف خواهد شد.

از طرف دیگر به گفته این تولیدکننده دستگاه‌ها نیز از تولید برق آسیب می‌بینند و از چرخه تولید خارج می‌شوند.

تنها گزینه واردات ترکیه خواهد بود

وی با بیان اینکه شنیده‌ها حاکی از این است که موج پنجم شدیدتر از موج قبلی است، تصریح کرد: در صورت ادامه این وضعیت باید فکری برای واردات اکسیژن کنیم. اما کشورهای اطراف شامل افغانستان، پاکستان، عراق و آذربایجان خود دچار مشکل هستند و تنها گزینه ترکیه خواهد بود.

کارخانجات تولید اکسیژن را شناسایی کنید

کلانتری با تاکید بر اینکه باید هرچه سریعتر راهکاری برای این مساله دیده شو، گفت: اداره برق مناطقی که کارخانه های تولید اکسیژن فعال هستند را شناسایی کند تا خاموشی ها در این مناطق به حداقل برسد و با اطلاع قبلی باشد.

رئیس اتحادیه کشوری گازهای طبی و صنعتی اظهار کرد: این مشکل تنها برای کارخانجات تهران نیست بلکه کارنجات فعال در استان های دیگر مانند، فارس، خوزستان، اصفهان و … نیز تماس های زیادی در خصوص کاهش تولید به دلیل قطعی برق داشتند و لازم است تا اداره برق در شرایط این روزهای تشدید بیماری کرونا و افزایش مراجعین به بیمارستان‌ها همکاری لازم را با کارخانجات تولیدی اکسیژن داشته باشد تا شاهد معظل کمبود اکسیژن نباشیم.

مسئولان پاسخگو باشند

وی با بیان اینکه در شهرستان‌ها که دسترسی راحت‌تر است توانستند با رایزنی خاموشی را محدود یا با برنامه‌ریزی مدیریت کنند، تصریح کرد: مسئولان با دیدن این مصاحبه‌ها هم هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند. ما درخواست داریم مسئولان برق پاسخ دهند و فکری به حال این وضعیت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا