یادداشت

تقابل بین واردات و فعالیت های کارآفرینانه

در اقتصاد هر کشوری سیاست های تجاری نادرست با پیامد واردات بی رویه، درست در نقطه مقابل تولید داخلی قرار می گیرد. اکنون که تولید کنندگان داخلی با مشکلات متعددی از جمله تامین نقدینگی، مواد اولیه و مشکلاتی در خصوص واردات مواد اولیه و صادرات کالای نهایی مواجه اند، یکی از مهم ترین دغدغه های مشترک تمامی آن ها واردات و بالاخص واردات کالاهای مشابه داخل است.  البته همیشه این واردات شامل کالاهای با کیفیتی برتر از تولید داخل نیست. بلکه در بسیاری از موارد کالاهایی بسی با کیفیت پایین تر از تولید داخل که اکثر قاچاق هم بوده و سردمدار آن نیز چینی ها هستند، توان ادامه حیات را از تولید کننده و کارآفرین داخل می گیرد. کالاهایی که صرف قیمت تمام شده پایین تر که در بسیاری از موارد نیز ناشی از دامپینگ اقتصادی کشورهای مبدا هستند، درهای صدها کارگاه کوچک و بزرگ را تخته می کنند. تبیین درست سیاست های تجاری داخلی بر مبنای بسته های حمایتی کارآفرینان و تولیدکنندگان وطنی از طریق تاکید بر صادرات و منع بی رویه واردات در داخل کشور می تواند پادزهری در برابر تمامی مشکلات پیشروی کارآفرینان و تولید ملی باشد.

با تکیه برمفهوم اصلی جهش تولید یعنی منع واردات بی حساب و کتاب کالاها که باعث تضعیف گارگاه های کوچک و بنگاه های کارآفرینی گشته ،می توان روح تازه ای در کالبد اقتصاد کشور دمید. توجه مسئولان عالی نظام به این موضوع نشان از نقش تاثیر گذار واردات بر شرایط اقتصادی ایران دارد. باید حلقه ها و مولفه های اقتصادی کشور به درستی در کنار یکدیگر قرار گیرد تا چرخه تولید کشور به درستی بچرخد و در غیر اینصورت و به خصوص در صورت نابسامانی در حوزه واردات و یا رانت های وارداتی صنایع داخلی از هم می پاشد. عده ای از کارشناسان براین عقیده اند قطع واردات کالا باعث انزوا و عقب ماندگی کشورها خواهد شد. البته پر واضح است که مسئله ی جلوگیری از واردات به معنی درونگرایی مطلق کشور و انزوای اقتصادی نیست، بلکه هدف از بیان این موضوع، رشد و شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد کشور و دادن فرصت های لازم برای کارآفرینان جوان و با انگیزه ای است که با نوآوری و خلاقیت و پشت سر نهادن موانع، امید به تولید محصولات جدید و با کیفیت دارند و حال آنکه با بکار گیری تصمیمات نادرست مقطعی و سیاست های غلط با ورود بی رویه کالاهای مشابه تیشه به ریشه آنها زده شده و درب کارگاهایشان تخته می گردد. در این میان نه تنها یاس و نا امیدی چیره بر وجود جوان ایرانی می شود، بلکه با بیکار شدن عده کثیری از کارگران، بیکار اولیه تبدیل به جوان بیکار بدهکار می گردد.

واردات اجناس مشابه تولید داخل که در بسیاری از موارد با کیفیت بالاتر در کشور تولید شده و تنها میل به غرب زدگی و استفاده از برندهای خارجی عده ای از نو کیسه های جامعه به این امر دامن می زند، ضربه های جبران ناپذیری بر پیکره کارآفرینان ایرانی وارد می نماید. البته پای رانت خواران و قاچاقچیان روی گردن تولید کنندگان همیشه سنگینی کرده و علی رغم تصویب تمامی قوانین بازدارنده از واردات بی رویه و کالاهای مشابه هنوز شرایط تغییر زیادی نکرده است. چرا که قوانینی داریم که اجرا نمی شود و یا در برخی موارد بسادگی دور زده می شود و در نهایت برخی کالاهای بی کیفیت خارجی به سادگی وارد بازار کاشور شده و تولید داخل و به تبع آن اشتغال را در کشور نابود خواهد کرد.

نرخ تعرفه مناسب برای کالاهای وارداتی، کاهش نرخ بهره ی وام های بانکی و تکریم تولید کنندگان زحمت کش ایرانی، اختصاص بسته های حمایتی و از طریق اعمال سیاست های درست اقتصادی از جمله روش هایی است که می تواند راه پیش روی کارآفرینان را روشن و هموارتر نماید و آن ها را برای ادامه فعالیت های اقتصادی پیش رویشان دلگرم تر نمود.

البته اشاره به این موضوع که بالا بردن کیفیت تولیدات داخلی و کاهش هر چه بیشتر قیمت آن با ایجاد فضای رقابتی حائز اهمیت است. چرا که اگر تولید داخلی در فضای انحصاری صورت پذیرد بدون توجه به کیفیت، مصرف کننده را الزام به خرید کرده و این خود عاملی مخرب در رشد تولیدات داخلی و توسعه کارآفرینی محسوب می شود. اگر واردات بطور منسجم و دقیق در کنار تولیدات داخلی قرار گیرد، موجبات رشد و تکامل تولید کننده های داخلی و فعالیت های کارآفرینی می شود و حرکت بخش های مختلف اقتصادی به سمت استانداردهای لازم جهانی را تسریع می بخشد.

دکتر حوریه یحیایی

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا