یادداشت

تولید داخلی نیازمند حمایت و ارتقای کیفیت

در این روزها و در شرایط خاص اقتصادی که در آن به سر می بریم و بحران اقتصادی که به دنبال بیماری کرونا در تمام جهان پیشروست، روزگار را بیش از قبل برای تولید کننده ی ایرانی سخت نموده است.

اما بنظر می رسد، با اینکه مردم ایران به این باور رسیده اند که سود خرید تولید داخل در نهایت به جیب خودشان می رود و این جوانان همین مرز و بوم اند که در کارخانجات بزرگ و تولیدی های کوچک چشم به دست و تصمیم هموطنانشان دارند که به جای تولیدات خارجی، محصولات ایرانی را به خانه ببرند، باز بازار خرید محصولات خارجی همچنان گرم است. کافیست یک گشت کوتاه در بازار لوازم برقی بزنید. علی رغم رفتن دو برند مطرح کره ای از بازار ایران، هنوز تعداد بالایی از مصرف کنندگان در به در، دنبال آن ها می گردند و هنوز به این باور نرسیده اند که کالای ایرانی نه تنها با همان کیفیت، بلکه حتی به مراتب بالاتر در حال تولید و عرضه به بازار است. درست است که یکی از ضروریات ویژه و اصلی در حمایت از کالای ایرانی، حول محور کیفیت محصولات داخلی می چرخد، ولی برخی افراد و گروه ها، در مواجهه با این نقد که چرا به تولیدات داخلی آنچنان که شایسته و بایسته است، اهمیت نمی دهند، به موضوع کیفیت کالاهای ایرانی اشاره و تاکید می کنند. به جرات می توان گفت که همه ما تجربه ماندن در دو راهی انتخاب کالای ایرانی و خارجی را داریم و در نهایت در توجیه انتخاب کالای خارجی به جای کالای ساخت داخل ،دلایل متفاوتی داریم که یکی از مهم ترین آن ها کیفیت کالاهاست.

با تمام مشکلات و موانعی که پیش روی تولید کننده داخلی وجود دارد، مهمترین باور این است که تحت هیچ شرایطی نباید کیفیت را در تولید فدای هیچ امر دیگری نمود. چرا که حفظ کیفیت ،تنها امریست که به برندها اعتبار می بخشد. زمانی که می خواهیم یک وسیله برقی و یا حتی سرویس ظروف آشپزخانه خود را تهیه کنیم با این سئوال روبرو خواهیم شد که کیفیت کدامیک بیشتر است و کدام یک دوام و ماندگاری بیشتری دارد. حتی این کیفیت در انتخاب مواد غذایی نیز بارز و ملموس است. از اینرو وقتی میزان خرید بیشتر شود، تولید کننده هم وضعیت اقتصادی بهتری پیدا خواهد کرد و این امر نه تنها جهش تولید را در بر خواهد داشت، بلکه می تواند شروع ماراتنی باشد که یکی از نتایج آن رونق اقتصادی کشور خواهد بود. قطعا در شرایط فعلی کشور، تولید کالای با کیفیت هزینه ی بالای تمام شده ای را در پی خواهد داشت و در فضایی که شاهد عرضه و ارائه محصولات خارجی یا چینی و از همه مهم تر قاچاق با قیمت های بسیار پایین تری هستیم، تولید کنندگان ناچارا و در شرایط استیصال، کیفیت تولیدات خود را پایین می آورند.

با توجه به بالا رفتن قیمت ارز و نوسانات موجود در بازار، عرصه فعالیت کالای داخلی بیش از پیش مهیا گشته است و مردم خود راغبند که استفاده از کالای ایرانی را در اولویت اقلام مصرفی خود قرار دهند. بنابراین نه تنها فرهنگ سازی بلکه شرایط حال حاضر اقتصادی کشور این بستر را فراهم نموده است. در شرایطی که همه می دانیم کالای داخلی چه مشکلاتی دارد، مردم را برای خرید دچار شک و تردید می کند. متاسفانه در سالیان و دهه های گذشته، کیفیت پایین برخی محصولات داخلی باعث شده ،ذهنیتی مخدوش و نامطلوب در برخی از اقشار جامعه نسبت به کالای ایرانی شکل بگیرد و همین نقص ، بستر تمایل به محصولات و کالاهای خارجی و فرهنگی را فراهم ساخته است.

شنیدن این جمله از سوی مردم که ما با مصرف کالای با کیفیت ایرانی موافقیم، اما متاسفانه در بعضی موارد تولیدات داخلی بی کیفیت اند، برازنده تولیدات وطنی نیست. بنابراین به جای شعار دادن برای مصرف کالای داخلی و حمایت از تولید ملی بهتر است ،دولت از طریق فراهم نمودن بستر تولید و تسهیلات لازم برای تولیدکنندگان، به فکر بالا بردن کیفیت باشد. تولید کننده ی ایرانی بویژه شرکت های کوچک و متوسط مشکل کمبود نقدینگی دارند و لذا برای توسعه و بهبود خود نیازمند حمایت مالی هستند. از اینرو دسترسی هر چه راحت تر این بنگاه ها به منابع مالی مورد نیاز و تقویت توان مالی و اقتصادی آنان برای افزایش قدرت و تولید بیشتر، در بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی نیز نقش بسزایی خواهد داشت.

رفع مشکلات و ایرادات کیفی، استاندارد سازی کیفیت محصولات و تولید متناسب با استانداردهای جهانی و از همه مهم تر کاهش قیمت تمام شده و بهبود خدمات پس از فروش از جمله مواردیست ،که هر ایرانی را مجاب به مصرف کالاهای داخلی می نماید. تولید جنس با کیفیت و مقرون به صرفه از عناصر بنیادی در حمایت از کالای ایرانی و رونق تولید ملی است و امید آن می رود که حمایت از تولید ملی و مصرف کالاهای ایرانی از شعار تبدیل به شعور شود و همانقدر که از مردم انتظار داریم که کالای ایرانی مصرف کنند، از تولید کننده ی ایرانی نیز انتظار بالا بردن کیفیت و حفظ آن را داریم تا بتوانیم شاهد جهش تولید در میهن عزیزمان باشیم.  

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا