آخرین اخبار

خسارات سنگین بانک مرکزی به صادرکنندگان

رئیس اتاق مشترک ایران و امارات گفت: در دو سال اخیر که بانک مرکزی سکان دار حوزه تجارت کشور بوده است، عملاً خسارات فراوانی به صادرکنندگان وارد شده است.

به گزارش نقش نیوز به نقل از اتاق ایران و امارات، فرشید فرزانگان -رئیس اتاق مشترک ایران و امارات در ارتباط با کل تجارت امارات در سال ۲۰۱۹ گفت: واردات امارات ۲۶۰ میلیارد دلار، صادرات غیرنفتی ۶۵ میلیارد دلار و صادرات مجدد آن ۱۴۰ میلیارد دلار بوده است.رئیس اتاق مشترک ایران و امارات به واردات امارات به تفکیک اقلام در سال ۲۰۱۹ اشاره کرد و افزود: واردات امارات شامل ۳۰ میلیارد دلار طلا، ۱۰.۶ میلیارد دلار الماس، ۹.۵ میلیارد دلار خودرو (موتور وسایل نقلیه و موتور سیکلت)، ۷ میلیارد دلار جواهرات، ۵.۸ میلیارد دلار روغن، هیدروکربن‌ها، ۵ میلیارد دلار هواپیما، ۴.۲ میلیارد دلار تلفن هوشمند، ۲.۳ میلیارد دلار کربوراندوم، کریولیت، آلومینیوم اکسید و آلومینیوم هیدورکسید، ۲.۲ میلیارد دلار دارو و ۲.۱ مس، ضایعاتی و آلیاژی بوده است.

وی در ارتباط با صادرات غیرنفتی امارات به تفکیک اقلام در سال ۲۰۱۹ گفت: امارات دارای سه صنعت بزرگ معدن از قبیل آلومینیوم، مس و استیل برخوردار است. ورود به صنعت سیمان جزو برنامه‌های آن‌ها است.رئیس اتاق مشترک ایران و امارات عنوان کرد: طلا، جواهر و الماس صنعت پردرآمدی است که بیشتری میزان همکاری امارات در صادرات جواهر به کشور هند است. پروپیلن، هیدرو کربن‌های روغنی، قطعات پیش ساخته، آهن قراضه و سیگار از جمله صادرات غیر نفتی امارات است.

اوضاع واردات ایران از امارات

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات ادامه داد: واردات ایران در سال ۹۸ از کشور امارات معادل ۷ میلیارد دلار بوده است و صادرات آن نیز به امارات ۳.۷ میلیارد دلار را پوشش داده است. این در حالی است که سال ٩٧ معادل ۵.۶ میلیارد دلار واردات ایران از امارات و ۵.۹ میلیارد دلار صادرات ایران به امارات بوده است.وی تاکید کرد: بر اساس آمار گمرک دبی، صادرات ایران به کشور امارات در سال ۲۰۱۴ معادل ۴.۱ میلیارد دلار، سال ۲۰۱۵ معادل ۴.۹ میلیارد دلار، سال ۲۰۱۶ معادل ۷.۴ میلیارد دلار، سال ۲۰۱۷ معادل ۶.۷ میلیارد دلار و سال ۲۰۱۸ معادل ۵.۹ میلیارد دلار بوده است.فرزانگان عنوان کرد: تجارت ایران و امارات در ۱۲ ماه سال ۹۸ به صورتی بوده است که میزان واردات از امارات ۸.۹ میلیارد دلار و صادرات ۴.۵ میلیارد دلار در مجموع تجارت ایران و امارات معادل ۱۳.۴ میلیارد دلار بوده است. امارات دومین شریک تجاری ایران پس از چین بوده است.

تجارت ۱۱ ماه ۹۹ با امارات

رئیس اتاق مشترک ایران و امارات اظهار داشت: صادرات ایران در یازده ماه سال ۱۳۹۹ به چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان بوده است. یعنی امارات سومین کشور هدف صادراتی ایران با ۴ میلیارد و یکصد میلیون دلار صادرات بوده است. امارات تنها کشوری است که صادرات و واردات آن در سال گذشته افزایش یافته و در شرایط کرونا و تحریم‌ها بهترین شریک تجاری ایران محسوب می‌شوند و اهمیت روابط اقتصادی ما را دوچندان می‌سازد.فرزانگان گفت: ۸.۴ میلیارد دلار میزان واردات ایران از امارات در یازده ماه سال ۹۹ بوده است. چین، امارات، ترکیه شرکای تجاری ایران در صادرات و واردات هستند. تجارت ایران به امارات در یازده ماه سال جاری ۱۲.۵ میلیار دلار بوده است.

وی عنوان کرد: طبق آمار گمرک دُبی، صادرات ایران شامل سبزی و میوه، خشکبار، آهن شکل دهی شده، انواع ملون‌ها، هیدرو کربن‌ها و روغن‌های پالایش شده، انگور، کشمش و زعفران است. آمار صادرات کشاورزی ۵.۵ میلیارد دلار به کل کشورهای دنیاست و سهم عمده آن برای چند کشور است و امارات و دُبی یکی از کشورهایی است که محصولات ایرانی را جذب می‌کند.

فرزانگان افزود: متأسفانه صادرات محصولات کشاورزی به روش سنتی و قاچاق بعضاً تا یک سوم و یا حتی نصف کالا دور ریز دارد که باید برای این منظور چاره‌ای اندیشید.رئیس اتاق مشترک اتاق ایران و امارات بیان کرد: در یازده ماه امسال نزدیک به ۱۸ میلیون دلار زعفران به امارات صادر شده است.فرزانگان بیان کرد: صادرات غیرنفتی دُبی به ایران (آمار قلمرو) شامل سیگار، شکر، انواع تنباکو، آب معدنی، عطر و ادکلن، کاغذ، قهوه، کاکائو، لوازم خانگی بوده است.به گفته وی ،صادرات مجدد دُبی به ایران به تفکیک اقلام از مناطق آزاد شامل ادوات کنترل فرآیند، نارگیل و روغن، انواع ماشین لباسشویی، یخچال و فریزر، انواع لاستیک و تایر، کانتینر و کامپیوتر، الیاف مصنوعی و… است.

پتانسیل امارات برای صادرات کالاهای ایرانی

رئیس اتاق مشترک ایران و امارات اظهار داشت: ۱۵ کشور همسایه ایران در سال ۲۰۱۸ یک هزار و ۱۱۰ میلیارد دلار جذب کالا داشتند و امارات ۲۶۱ میلیارد دلار توانایی جذب کالا داشته است و پس از آن روسیه ۲۳۸ میلیارد دلار و سپس ترکیه ۲۲۳ میلیارد دلار جذب کالا داشتند در مجموع این سه کشور میزان بسیار بالایی کالا وارد می‌کنند.فرزانگان بیان کرد: در کشورهای حوزه خلیج فارس امارات و سپس عربستان بیشترین جذب کالا را داشتند. اگر ایران ارتباط خود را با امارات تقویت کند این مهم در خدمت اقتصاد و بهبود اشتغال کشور خواهد بود و از هاب های لجستیک و فناوری آن باید استفاده کنیم زیرا زیر ساخت لازم را فراهم ساخته است.

وی گفت: در اسناد بالادستی که توسط سازمان توسعه تجارت تهیه شده است،میزان واردات امارات از ایران در سال ۹۷، شش میلیارد دلار، سال ۹۸، هفت میلیارد دلار و سال ۱۴۰۰ هشت میلیارد دلار هدف گذاری شده است که متأسفانه هیچ کدام محقق نشده است به طوری که در سال ۹۷ حدود ۴.۵ میلیارد دلار، سال ۹۹ حدود ۴.۷ میلیارد دلار بوده و تا هفت میلیارد دلار فاصله دارد و در سال ۱۴۰۰ هم به بسیاری از اتفاقات بستگی دارد که این هدف گذاری صادراتی به امارات متحده عربی صورت پذیرد.

به گفته فرزانگان، سازمان توسعه تجارت پتانسیل صادراتی ایران به امارات را ۱۱ میلیارد دلار برآورد کرده است. ایران برای تحقق این هدف می‌تواند در زمینه پتروشیمی و پایه‌های نفتی، محصولات شیمیایی و سلولزی، مواد و صنایع معدنی فلزی، میعانات گازی، خودرو، قطعات ماشین آلات صنعتی، مواد و صنایع معدنی غیر فلزی، میوه و تره بار و… صادرات داشته باشد، البته صادرات محصولات پتروشیمی و معدنی با تحریم مواجه است اگر بتوان در سطح سیاسی و اقتصادی یعنی اقتصاد سیاسی ارتباط و تعامل خود را حفظ کنیم می‌توان از ظرفیت امارات متحده عربی برای صادرات مجدد استفاده کنیم.

موانع توسعه تجارت با امارات

رئیس اتاق مشترک ایران و امارات در ادامه به موانع و مشکلات توسعه تجارت خارجی پرداخت و گفت: سخت گیری بانک مرکزی امارات بر حساب‌های بانکی ایرانیان، ضعف در ناوگان و زیر ساخت‌های حمل و نقل زمینی – ریلی و دریایی، کمبود ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کانتینری یخچالدار، عدم وجود زیرساخت‌های سردخانه‌ای کافی برای حفظ بازارهای صادرات محصولات کشاورزی صادراتی (کمبود کانتینر افزایش حمل را بالا می‌برد و رقابت را کاهش می‌دهد و تعداد کمبود ناوگان سرعت نقل و انتقالات را کاهش می‌دهد و بر میزان آمار تجارت اثر می‌گذارد بنابراین نسبت به کانتینرهای یخچال دار و عدم وجود زیر سخت‌های سردخانه‌ای تمهیداتی اندیشیده شود).

وی افزود: نبود ثبات در روند و محیط صادرات محصولات از نظر وضع قوانین و مقررات متعدد از دیگر موانع توسعه تجارت خارجی است به طوری که برای کنترل بازار اعلام کردند که بخشی از صادرات محصولات کشاورزی باید متوقف شود و این برای بازار خیلی خوب نیست زیرا بازارهای صادراتی با تلاش مستمر و بازاریابی نتیجه یک سال زحمت به دست آمده است.فرزانگان تصریح کرد: این اقدامات به ویژه در کنترل بازار شب عید ضربه سنگینی به صادرکننده وارد می‌سازد و این نبود ثبات در روند صادرات محصولات یکی از مهم‌ترین محدودیت‌ها و قوانین مشکلات در توسعه تجارت خارجی است. در سال ۹۹ وضع قوانین، بسیاری از صادرکنندگان را آزرده خاطر کرده است و اگر بخشنامه‌های کشور با ثبات بود، بهتر از وضع کنونی می‌توانستیم با امارات تعامل داشته باشیم.

وی با اشاره عدم پایش مستمر وضعیت رقابتی و مزیت نسبی کالاها در برابر رقبای دیگر بازار هدف به عنوان یکی از دلایل موانع توسعه تجارت خارجی بیان کرد: رقبای ایران در این بازار ترک‌ها و لبنانی‌ها هستند و از ایران بسیار قوی‌تر عمل کردند و اگر از فعالیت ایران اندکی کاسته شود، آن‌ها بازار را احاطه می‌کنند.فرزانگان به لزوم انعقاد و فعالسازی موافقت نامه‌های تجارت ترجیحی و آزاد اشاره کرد و افزود: اخیراً امارات با ترک‌ها در این زمینه اقدامات خوبی داشتند. ترک‌ها اخیراً سعی داشتند ارتباط خود را با عربستان قوی‌تر کنند.

بانک مرکزی خسارات زیادی به صادرکنندگان وارد کرد

رئیس اتاق مشترک ایران و امارات با اشاره سیاست گذاری و بخشنامه‌های محدودیت زای بانک مرکزی گفت: در دو سال اخیر که بانک مرکزی سکان دار حوزه تجارت کشور بوده است، عملاً خسارات فراوانی به صادرکنندگان وارد شده است.فرزانگان گفت: بالا بودن ارزش گذاری پایه گمرکی در برخی کالاها برای بازگشت ارز حاصل از صادرات از جمله موانع توسعه تجارت است و ضرورت ارائه مشوق‌های لازم به صادرکنندگان در هنگام برگزاری رویداد اکسپو اهمیت دارد، اجرای ضعیف مکانیزم تهاتر و مدل‌های مورد نظر از جمله موانع توسعه تجارت محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا