سرمقاله

دورکاری، راه حل دیجیتالی روزهای کرونایی

به لطف پیشرفت های روزافزون فناوری، نحوه ی کار در دنیای امروز تغییرات زیادی کرده است و به تبع آن در سال های اخیر شاهد رشد فزاینده پدیده دورکاری (Teleworking) بوده ایم، که البته در این روزها جز کلید واژه ی اصلی اکوسیستم های استارتاپی و کسب و کارهای مختلف در جهان شده است. چرا که با افزایش شیوع کرونا در سراسر جهان بهترین اقدام برای تمام مردم در خانه ماندن است، تا که شاید بتوان با قطع زنجیره ی انتقال این ویروس، شیوع آن را کنترل نمود. اما قدر مسلم این امر می تواند لطمه های بزرگی را به بسیاری از کسب و کارها وارد نماید و از این رو نگرانی های زیادی را برای مدیران و صاحبان کسب و کارها ایجاد نموده است. چرا که قرنطینه کردن به این معنی نیست که باید دست از کار خود بکشند و بسیاری که کارشان بصورت آنلاین هم می تواند انجام شوند، سراغ دورکاری رفته اند و حتی بسیاری از شرکت ها نیز کارمندان خود را تشویق کرده اند تا کارها را از منزل پیگیری کنند.

اما با این وجود، هنوز بسیاری از افراد استفاده از دورکاری را دشوار و راه حلی غیر قابل اجرا می دانند. در حالیکه روند پیش رو در سایر کشورهای تراز اول جهان نشان می دهد که دورکاری ؛سناریوی کاری نهایی برای بسیاری از کارمندان و کارکنان کسب و کارهای کوچک و وسیع به حساب می آید. اینکه بسیاری از مدیران احساس می کنند که در شرایط پیش رو، هیچ کنترلی بر اوضاع ندارند، دانستن نکات کلیدی و مهم در این زمینه می تواند در هرچه کارآمد بودن دورکاری و افزایش بهره وری اعضای تیم تاثیر بسزایی را ایفا نماید. یکی از بزرگترین تصورات غلط در مورد مدیریت کارمندان از راه دور این است که آن ها یک مهارت کاملا متفاوت نیاز دارند. در حالیکه کافی است همان مسئولیتی را که قبلا از آن ها انتظار داشته اید را یادآوری کنید.

قدم اول اینکه ،هرگز از برنامه های آموزشی آنلاین غافل نشوید. جلسات منظمی برای کارمندان دور کار و یا همکاران خود بصورت ویدئو کنفرانس و یا صوتی برگزار کنید، تا به  کارمندان تان علاوه بر اینکه وظایفشان را یادآوری می کنید، بدانند که از عهده ی کار بر آمده اند. به تیم خود اعتماد کنید. شاید در شروع کار با چالش های بزرگ روبرو شده باشید اما باید خاطرنشان کنم که شما یک دورکار حرفه ای نیستید و یک تازه وارد محسوب می شوید. بنابراین هرگز مایوس نشوید و بدانید که اکنون در سراسر دنیا شرایط یکسان است و بحرانی بودن اوضاع سبب شده که آماده شدن تمامی زیر ساخت ها و دستورالعمل ها زمان بر باشد. با کارمندان دورکار مانند کارمندان داخل شرکت رفتار کنید و بطور منظم آن ها را با مسائل سازمان و یا شرکت تان درگیر نمایید. این تعامل مداوم به کارمندان دورکار کمک می کند تا بیشتر با مسائل و دغدغه های ذهنیتان درگیر شوند. یادتان باشد که این فقط شما نیستید که در این روزهای کرونایی نگران هستید، پس بیش از حد درباره ی برگزاری جلسات حضوری مداوم با کارمندانتان از راه دور نگران نباشید. به نیمه ی پر لیوان نگاه کنید، شاید این محدودیت اجباری در این روزها بتواند یک استراتژی ثابت برای کاهش هزینه ها و صدها منفعت دیگر دورکاری برای کسب و کارتان، در آینده به حساب آید.

 

البته نکات دورکاری از منظر کارمندان شاید از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. به کارمندانی که در این روزها به شرایط دور کاری تن داده اند توصیه می کنیم  کار در ساعات همیشگی را فراموش نکنید و البته برای لطمه نخوردن به کارهایتان از همان ساعتی که همیشه به سر کار می رفتید شروع به کار کنید. در ساعات کاری خود، همواره آنلاین و گوش به زنگ باشید. اگر چه شاید دیگر خبری از جلسه های حضوری نیست اما باید سعی کنید که از چیزی عقب نیفتید.

قواعد دورکاری را رعایت کنید، محل ثابتی را برای انجام کار خود انتخاب کنید. حتی اگر لازم است محیط کار خود را بهینه کنید و طوری به اطرافتان نظم دهید که چیزی حواستان را پرت نکند. به هیچ وجه تماس خود را با همکارانتان قطع نکنید، بهتر است یک گروه از همکارانتان بسازید و در آن فضا درباره ی مشکلاتتان بحث و تبادل نظر نمایید. برای خانواده و دوستان خود توضیح دهید که دقیقا مشغول چه کاری هستید و چه امری سبب می شود که شما ساعت ها پشت سیستم بنشینید و در اینصورت در زمان کار، تمرکز بالاتری دارید. در نهایت برنامه ریزی برای انجام کارهای روزمره تان را فراموش نکنید. مشخص کردن ساعت به ساعت برای انجام هر کدام از وظایفتان، شما را به هدف نهایی تان نزدیک تر می کند. زمان های هدر رفته خود را مدیریت کنید. نگذارید زمانی بیهوده و در بین کار هدر برود. شما به عنوان یک کارمند حواستان باشد که اعتماد کارفرما را به باد ندهید و قبول کنید که دورکاری نمی تواند تایم کمتری از ساعات کاری حضوری شما را به خود اختصاص دهد.

درهر صورت اینکه مدیران به سلامت کارمندان شان اهمیت داده و فرایند کاری را وارد چرخه دورکاری کرده اند، اعتمادی است که باید در یک جریان دوطرفه قرار گیرد و این امر در گرو کسب مهارت هایی است که می تواند در افزایش کیفیت این موضوع به شدت تاثیر گذار باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا