بین الملل

روسیه: آمریکا نمی‌تواند به مکانیسم ماشه علیه ایران متوسل شود

میخاییل اولیانوف روز دوشنبه در توییتی نوشت: به نظر می‌رسد آمریکا قصد دارد بطور جدی اعلام کند که عضو برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باقی می‌ماند.

وی افزود: آمریکا می‌خواهد با این ادعا تاکید کند که حق دارد براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مکانیسم ماشه (مکانیسم اعمال تحریم‌ها) علیه ایران را بکار اندازد.

اولیانوف گفت: بنظر می‌رسد که خروج آمریکا از برجام و تلاش‌ها برای اخلال در آن به حساب نمی‌آید.

نماینده دائمی روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این رفتار آمریکا را بیشرمانه و به شدت سودجویانه خواند.

آمریکا دو سال پیش به دلایل واهی از برجام خارج شد و کشورهای اروپایی را نیز ترغیب به عدم اجرای برجام و فشار بر ایران با اعمال تحریم‌های جدید کرد.

تروئیکای اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) حدود چهار ماه پیش با نادیده گرفتن تعلل خود در اجرای کامل تعهداتشان در برجام، تلاش کردند تا با سوء استفاده از کارت سوخته ساز وکار حل اختلاف، ایران را به اجرای کامل تعهداتش وادار کنند.

آنها با صدور بیانیه‌ای تمایل خود را برای فعال کردن این ساز وکار که برخی کارشناسان از آن به عنوان «مکانیسم ماشه» یاد می‌کنند، اعلام کردند.

مکانیسم ماشه، بخش نهایی از ساز وکار حل اختلاف ذیل برجام است که می‌تواند قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل متحد را که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ تعلیق شده بودند، باز گرداند.

در حقیقت منظور از مکانیسم ماشه بخش پایانی همان «ساز و کار حل اختلافات» در بندهای ۳۶ و ۳۷ در برجام است. این ۲ بند از آنجا که رجوع به آنها می‌تواند به بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بینجامد، به «مکانیسم ماشه» معروف شده‌ است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا