استان ها

رونق صادرات از آستارا تولیدکنندگان را فرا می‌خواند

به گزارش ایرنا شهرستان مرزی بندر آستارا در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان از ظرفیت های بندر، منطقه ویژه اقتصادی و راه آهن آستارا – آستارا بین ایران و جمهوری آذربایجان برخوردار است و گمرکات آستارا از سال ۱۲۰۵ دوره عباس میرزا ولیعهد فتحعلیشاه قاجار فعال بوده و اکنون نیز با تدبیر و امیدآفرینی دولت از رونق خاصی در اقتصاد خارجی برخوردار است و فعالان و تجار از راه های ارتباطی این شهرستان با خارج از کشور در امر صادرات و واردات کالاها استفاده می کنند.

بندری که در روزهای بحران از جمله کرونا هم فعال بود و با توجه به ظرفیت های قابل توجه خود در سال جهش تولید می تواند نقشی موثری در اقتصاد استان و کشور ایفا کند از این رو نخست جهش کمی و کیفی تولید در بنادر باید محور عمل باشد.

فعالیت گمرکات در روزهای کرونایی

مدیرکل گمرک آستارا در این رابطه می گوید : گمرکات این شهرستان در مرزی های زمینی، دریایی و ریلی در دوره مقابله با شیوع بیماری کرونا فعال بوده و با وجود اعمال محدودیت کامل از سوی جمهوری آذربایجان برای تردد نفر، عبور و مرور کامیون های صادرات و واردات کالا ادامه داشته است.

رسول امیدی افزود: هرچند در این مدت تردد کامیون ها نیز به لحاظ زمانبر بودن عملیات ضدعفونی و ملاحظات بهداشتی، کند شده بود و گاه صف های طولانی کامیون ها در شهر آستارا مشاهده می شد، اما این مرز تنها مرز فعال در داد و ستد خارجی بود.

وی ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد صادرات کالا از استان گیلان از طریق مرز آستارا انجام می شود و فعالیت شبانه روزی گمرکات این شهرستان در حوزه اقتصاد خارجی گیلان، نقش بسزایی دارد.

فرماندار آستارا نیز می گوید : میزان صادرات کالا از مرز این شهرستان در سال ۹۸ نسبت به سال ماقبل، ۶۰ درصد افزایش یافته بود و این امر نشانگر ظرفیت بالای ترانزیت کالا و صادرات در آستاراست.

حسن رستم زاد افزود: ظرفیت های مرزی آستارا از هر سه راه زمینی، دریایی و ریلی با جهش تولید به عنوان شعار و نام سال ۹۹ به طور کامل همخوانی دارد و تجار، تولیدکنندگان و صادرکنندگان کالاها از این فرصت برای رونق کسب و کار خود بیشتر استفاده کنند.

او بیان کرد: در ماه های گذشته تردد روزانه بیش از هزار کامیون از مرز آستارا را شاهد بودیم و اکنون نیز با وجود کندی عبور و مرور کامیون ها به دلیل مراقبت های بهداشتی، ترانزیت کالا به صورت شبانه روزی از مرز آستارا ادامه دارد و گذر کامیون ها تسهیل شده است.

فرماندار آستارا اظهار کرد: اداره کل گمرک، پایانه مرزی و راهداری و حمل و نقل جاده ای بازوان حمل و نقل و زمینه ساز بستر ترانزیت کالا و تجارت خارجی در این شهرستان هستند و عملکرد و کارایی آنها شایسته قدردانی است.

بیماری کرونا که بیش از ۲۰۰ کشور جهان را درگیر خود کرده است، از روزهای اوج شیوع خود در اسفندماه، استان گیلان را نیز متاثر ساخت و بسیاری از کسب و کارها را تعطیل و تجارت مرزی را تحت شعاع قرار داد.

فرماندار آستارا نیز گفت: میزان صادرات کالا از مرز این شهرستان در سال ۹۸ نسبت به سال ماقبل، ۶۰ درصد افزایش یافته بود و این امر نشانگر ظرفیت بالای ترانزیت کالا و صادرات در آستاراست.

تجارت خارجی در مرز آبی

رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا گفت: این بندر چند منظوره ۶۰ هکتار وسعت دارد و به عنوان نخستین بندر بخش خصوصی کشور، نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپا محسوب می شود و برای تخلیه و بارگیری کشتی های ۲ هزار و ۵۰۰ تنی طراحی شده است.

کیانوش امیری عنوان کرد: در سال گذشته ۱۲۲ هزار تن انواع کالاها از مرز دریایی آستارا به خارج از کشور صادر و ۳۰ هزار تن کالا نیز به کشورمان وارد شده است.

وی افزود: آمار بالای صادرات کالا نسبت به واردات، بیانگر رونق صادرات تولیدات داخلی از این مرز است و خوشبختانه مرز دریایی آستارا در روزهای کرونایی نیز با تمام ظرفیت فعال بود و در مسیر تحقق جهش تولید قرار گرفته است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار آستارا نیز معتقد است: چرخ تجارت خارجی در بندر آستارا همواره در حرکت است و منطقه ویژه اقتصادی بندر نیز برای سرمایه گذاری و کارآفرینی بخش خصوصی آماده است.

سامان ساسانیان افزود: از این رو باید کارآفرینان و فعالان بخش خصوصی با سرمایه گذاری در حوزه صنایع بسته بندی و حمل و نقل کالا در منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا، برای رونق کسب و کارها و جهش تولیدات خود اقدام کنند.

ترانزیت کالا در مرز ریلی

مدیرکل گمرک آستارا در ادامه افزود : راه آهن آستارا-آستارا بین ایران و جمهوری آذربایجان در فروردین سال ۹۷ افتتاح شده و اکنون کالاهای وارداتی و صادراتی در بارانداز راه آهن آستارا بارگیری و تخلیه و با کامیون ها به نقاط مختلف ایران حمل می شود و بعد از اتصال ریل آستارا به رشت و تکمیل کریدور شمال – جنوب، انتقال کالا به وسیله راه آهن از جنوبی ترین بنادر به آستارا و خارج از ایران میسر خواهد شد.

رسول امیدی ادامه داد: ۱۲۰ هزار و ۶۸ تن کالا در قالب ۲ هزار و ۱۵۸ واگن در سال قبل از بارانداز راه‌آهن این شهرستان مرزی خارج و ۲۲۷ هزار و ۱۵۸ تن کالا با سه هزار و ۶۳۲ واگن به آن وارد شده ‌است.

وی افزود: ارزش کالاهای صادر شده در سال گذشته ۳۶ میلیون و ۷۳۳ هزار و ۲۹۱ دلار و ارزش کالاهای وارده ۷۰ میلیون و ۶۰ هزار و ۶۰۵ دلار بوده و کالاهای صادراتی شامل لوازم خانگی، سرامیک، سیمان، میوه، سنگ و کلینکر و بیشتر کالاهای وارد شده تخته ام دی اف و غلات بوده است.

مدیرکل گمرک آستارا اظهار کرد: گمرک بارانداز راه آهن از اوایل تیرماه سال ۹۷ فعال و در سال گذشته در بارانداز آن، ۲۷ هزار و ۸۵۳ تن کالا توسط هزار و ۶۵۸ دستگاه کامیون حمل و نقل شده است.

او گفت: مرز ریلی آستارا از نظر تجارت بین المللی اهمیت فوق العاده ای دارد و هنوز همه ظرفیت های آن آشکار نشده است و رغبت کشورهای اوراسیا و همسایه برای استفاده تجاری از این مرز ریلی، موید امتیاز راه آهن آستارا در اقتصاد برون مرزی است.

یک میلیون و ۷۴۷ هزار و ۸۴۶ نفر در سال ۹۸ از مرز زمینی آستارا تردد کردند و تعداد ترددکنندگان خروجی نسبت به سال ماقبل، ۲۹ درصد و ورودی ۲۵ درصد افزایش داشته است.

صادرات غیرنفتی و تردد در مرز زمینی

مدیرکل گمرک آستارا گفت: در سال گذشته ۷۷۴ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش ۴۱۰ میلیون دلار، از گمرک این شهرستان به خارج از کشور صادر شد و بیشتر کالاها شامل محصولات کشاورزی، شیمیایی، معدنی و فلزی،  غذایی، پلاستیکی، سیمان، گچ، شوینده، پارچه، صنایع دستی، فرش و موکت، پوشاک و کیف و کفش بوده است.

امیدی ادامه داد: در سال گذشته ۱۲۵ هزار تن کالای خارجی شامل لوازم چوبی، فراورده‌های نفتی، پنبه، الیاف مصنوعی، شمش و ورق آهن، مس و پشم شیشه به ارزش ۲۳۲ میلیون دلار از مرز زمینی آستارا به داخل حمل و نقل شده است.

به گفته وی، همچنین ۱۶۵ هزار تن کالا شامل لوازم برقی، خودروی سواری، مبل، ماشین آلات، لوازم بهداشتی، مصالح ساختمانی، ظروف شیشه‌ای، پوشاک، مواد شیمیایی و محصولات کشاورزی به ارزش ۷۲۴ میلیون دلار به خارج از کشور ترانزیت شده است.

وی میزان تجارت چمدانی در گمرک آستارا را در سال گذشته ۱۵ هزار و ۳۷۰ تن کالا به ارزش ۶۱ میلیون و ۴۷۷ هزار دلار اعلام کرد که مقصد اغلب آنها  جمهوری آذربایجان بوده و عمده این کالاها هم مواد غذایی، پلاستیکی و محصولات کشاورزی است.

مدیر کل گمرک آستارا بیان کرد: در این میان یک میلیون و ۷۴۷ هزار و ۸۴۶ نفر در سال ۹۸ از مرز زمینی آستارا تردد کردند و تعداد ترددکنندگان خروجی نسبت به سال ماقبل، ۲۹ درصد و ورودی ۲۵ درصد افزایش داشته است.

راه مرزی چهارم در حال ساخت است

در این میان چندی پیش فرماندار آستارا  از در حال ساخت بودن راه زمینی جدیدی برای حمل و نقل کالا به جمهوری آذربایجان، به موازات راه آهن آستارا – آستارا خبر داد و بر هماهنگی برای کلنگ زنی رسمی این طرح عمرانی با حضور مسئولان تاکید کرد.

رستم زاد گفت: جمهوری آذربایجان این مسیر زمینی را تا لب مرز احداث کرده است و ما نیز باید با سرعت به ساخت آن از بارانداز تا مرز اقدام کنیم تا با بهره برداری از این راه زمینی دوم، ترانزیت کالا به بارانداز راه آهن آستارا علاوه بر قطارها از طریق کامیون ها نیز صورت گیرد.

او ادامه داد: مسئولان حوزه راه آهن و اقتصاد کشور باید به ظرفیت های تجارت برون مرزی آستارا بیش از گذشته توجه داشته باشند تا از قابلیت های این شهرستان مرزی برای توسعه پایدار استان و کشور استفاده شود.

بندر آستارا یکی از شهرهای زیبای مرزی ایران و استان گیلان است که در جوار مرز آذربایجان واقع شده و فاصله این شهر بندری زیبا با جاذبه های طبیعی، بکر و خارق العاده با رشت ۱۷۲ کیلومتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا