ایران

ریسک بالای وقوع سیل در برخی استان‌ها

به گزارش نقش نیوز به روابط عمومی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، مقادیر تجمعی بارش‌های پیش‌بینی شده در هفته اول (۲۰ الی ۲۶ اردیبهشت) و دوم (۲۷ اردیبهشت الی ۲ خرداد) در سطح کشور، نشان می‌دهد که احتمال وقوع بارش در هفته اول به طور عمده در نواحی شمالی و شمال‌غرب کشور پیش‌بینی می‌شود که در استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل، خراسان‌رضوی و خراسان‌شمالی می‌تواند با ریسک وقوع سیلاب همراه باشد.

همچنین با توجه به چشم‌انداز بارش پیش‌بینی شده برای هفته دوم، وقوع بارش‌ در نواحی شمالی و بخش‌هایی از غرب کشور مورد انتظار است.

پیش ‌بینی‌های ارائه‌شده در گزارش  با به‌کارگیری نتایج حاصل از اجرای مدل منطقه‌ای و دریافت نتایج مربوط به مدل‌های جهانی پیش‌بینی بارش  تهیه شده است.

موسسه تحقیقات آب، وضعیت بارش کشور از ابتدای سال آبی جاری لغایت ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ توسط پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب موسسه تحقیقات آب اعلام کرد: بر اساس اطلاعات بارش ثبت‌شده در ایستگاه‌های وزارت نیرو، از ابتدای سال آبی ۹۹-۹۸ تاکنون (۱۸ اردیبهشت ۹۹) متوسط بارش کشور حدود ۳۰۱ میلیمتر بوده که در مقایسه با سال آبی گذشته ۱۸.۲ میلیمتر (۶ درصد) کاهش و نسبت به متوسط ۵۱ ساله اخیر، ۷۶.۳ میلیمتر (۳۴ درصد) افزایش نشان می‌دهد.

وضعیت بارش سال آبی جاری در مقایسه با سال آبی گذشته در بیشتر مناطق غربی، شمال و شمال‌غرب کشور، کاهش داشته و در مناطق جنوب و جنوب‌شرق کشور با افزایش همراه بوده است.

وضعیت بارش کشور در سال آبی جاری نسبت به متوسط بلندمدت (۵۱ ساله) به جز در برخی از مناطق جنوب‌غرب و مرکزی کشور، در سایر نواحی افزایش نشان می‌دهد. به طوری‌که بارش تجمعی از ابتدای مهرماه ۱۳۹۸ لغایت ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ برای سال آبی جاری، دوره مشابه در سال گذشته و متوسط ۵۱ سال گذشته به تفکیک حوضه‌های آبریز اصلی کشور نشان می‌دهد که میزان بارش تجمعی از ابتدای سال آبی تاکنون در مقایسه با سال آبی گذشته، در حوضه‌های آبریز دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، دریاچه ارومیه به ترتیب ۱۶، ۱۶، ۲۷ درصد کاهش داشته و در حوضه‌ آبریز فلات مرکزی، مرزی شرق و قره‌قوم به ترتیب ۱۳، ۴۶ و ۵ درصد افزایش داشته است.

همچنین وضعیت بارش سال آبی جاری در مقایسه با متوسط ۵۱ سال اخیر، در همه حوضه‌های آبریز درجه یک، افزایش داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا