کارآفرینی

سهولت پیدا کردن شغل در دهکده جهانی هزاره سوم

بر همگان واضح و مبرهن است که اقتصاد دیجیتالی در جهان با برهم زدن همه قواعد بازی اقتصاد سنتی در جهان در حال توسعه و حکم فرمایی هرچه بیشتر است. چرا که اگر بزرگان کارآفرینی در قرن بیست و یکم  را فروشگاه های زنجیره ای و یا هتل داران و رستوران داران بزرگ همچون پاریس هیلتون و یا وارن بافت تشکیل می دادند، هم اکنون اقتصاد جهان را دات کام ها هدایت می کنند و در فهرست میلیاردرهای جهان که هر ساله در مجله فوربس اعلام می شود، کارآفرینان دیجیتالی جهان، رتبه یک رقمی را در اختیار دارند. بنابراین اگر کارآفرینی را به معنای ایجاد فرصت های شغلی و خلق مشاغل جدید در نظر بگیریم ،عصر دیجیتال بزرگترین فرصت برای کارآفرینی دیجیتال تلقی می شود. فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کلیه فعالیت های اجتماعی از جمله کارآفرینی اثر گذاشته و به همین دلیل می توان ،نام قرن بیست و یکم را قرن بهره وری یا قرن اثر بخشی دیجیتالی نامید. دنیایی که از آن به عنوان دنیای دیجیتال یا دهکده جهانی نام می بریم، فرصتی طلایی برای افرادی است که می خواهند با کمترین هزینه و ابزار، حداکثر بازدهی را در کار هدفمند خود بدست آورند.

پیدا کردن شغل در دهکده جهانی هزاره سوم هم کارآسانی است. به شرط آنکه نخواهید به روش های سنتی کاریابی و پیدا کردن یک شغل مناسب چند هفته در صفحه نیازمندی ها و یا کاریابی های شهر به دنبال آن بگردید و یا ماه ها منتظر استخدام در یک دستگاه دولتی و یا به اصطلاح آب باریکه کارمندی باشید. به هر حال، هر کس روش خود را برای رسیدن به اهداف و آرزوهای زندگی خود انتخاب می کند. اما باید توجه داشته باشید که کارآفرینی دیجیتالی شرایطی منحصر به فرد و رویکردی نوین در راه اندازی کسب و کارها بر مبنای تفکر و ایده نو در ایجاد و خلق عرصه های تولید کالا و خدمات در جامعه مطرح گردیده و در دنیای امروز ،جایگاه برجسته ای در اشتغال جوانان پیدا کرده است.

کارآفرینان حوزه دیجیتال، کارآفرینانی هستند که منحصرا روی بازرگانی دیجیتال تمرکز می کنند. در واقع کارآفرینی دیجیتالی را می توان اشتغال زایی مولد مبتنی بر مولفه های فناوری اطلاعات و ارتباطات بطور مستقیم دانست. در این سبک کارآفرینی، کارآفرین باید بتواند بصورت مستقیم از ابزارICT برای ایجاد بازار کار و فرصت های شغلی مختلف و کسب درآمد، استفاده کند. فرصت هایی طلایی که در این سبک از کارآفرینی بدست می آید، منحصر به فرد است. کارآفرینی دیجیتالی ،عاملی مهم در تقویت پول ملی و در نهایت افزایش درآمد ملی  (NI) است و افزایش رشد ناخالص ملی (GNP) با هر صورتی که محاسبه شود، توسط مختصات این سبک از کارآفرینی قابل حصول است. همچنین می تواند محرکی برای افزایش ارزش افزوده در بازارهای کسب و کار به شمار آید. چرا که با کم ترین هزینه و مواد مصرفی و سرمایه گذاری فیزیکی می تواند بالاترین راندمان را در اختیار داشته باشد.

در واقع ارزش افزوده کارآفرینی دیجیتالی به این معناست که یک فروشگاه الکترونیکی بتواند میلیون ها نفر را به اشتغال وا دارد و میلیاردها دلار برای صاحبان فروشگاه کسب درآمد نماید. کارآفرینی دیجیتالی به عنوان موتور محرکه ای است که ضمن به حرکت درآوردن چرخه های اشتغال زایی، سبب رشد و پویایی اقتصاد جامعه و ایجاد نوع جدیدی از اقتصاد می شود که اقتصادی دانش محور محسوب می گردد. این شکل از کارآفرینی اگرچه در ظاهر مطلوب و مورد قبول همگان است اما برای پشتیبانی سیاست گذاران از طرح توسعه کارآفرینی دیجیتالی، موانع و چالش های فراوانی وجود دارد. از فقدان دانش دیجیتال برای تغییر کسب و کار در این حوزه گرفته تا نبود فرهنگ کارآفرینی دیجیتال از مهم ترین آن ها محسوب می شود. اما در این بین از موانعی چون، پایین بودن سطح مهارت های کارآفرینی دیجیتالی، دشواری در دسترسی به منابع مالی و سرمایه گذاری و در نهایت بازارهای دیجیتالی مجزا و جزیره ای نیز نباید غافل بود.

با توجه به شرایط حال حاضر کشور و شیوع ویروس کرونا، که افراد ترجیح می دهند در منزل بمانند و عمده ی خریدهای خود را از شبکه های اجتماعی و سایت ها انجام دهند، فرصت بسیار خوبی است که بسیاری از مشاغل سنتی نیز راه ورود خود را به این عرصه کمی آسانتر و هموارتر نمایند. در هر صورت فرصت های بسیار بزرگی برای کارآفرینی دیجیتال وجود دارد و شاهد این ادعا، شرکت هایی عظیم الجثه ای هستند که به واسطه همین مدل،فعالیت خود را آغاز کرده اند و اکنون در سراسر دنیا مشغول به کارند. واسطه گری، تبلیغات، فرصت های تولیدی و تجاری و حتی تمامی مشاغل سنتی پتانسیل ورود و امکان فعالیت در عرصه دیجیتال را داشته و دارند. تمامی این حوزه ها نه تنها قابلیت دیجیتالی شدن و کارآفرینی دیجیتال را دارند، بلکه به عنوان یک ضرورت و نیاز جدی هم مطرح هستند که توجه بیش از پیش جوانان خلاق جویای کار را می طلبد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا