آخرین اخبار

شرایط شکننده تهران در کرونا / لزوم بازنگری پروتکل‌های بهداشتی برخی مشاغل

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی در مراسم اهدای کمک‌های بهداشتی بانک پاسارگاد به دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تهران، ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان و تقدیر از اقدامات این گروه مالی در راستای ریشه کنی بیماری کرونا، اظهار کرد: نقش بانک پاسارگاد در تمام رخدادهای غیرمنتظره بسیار کارساز بوده است. البته ما در این رخداد نوین شاهد الگوی متفاوتی از بروز حوادث غیرمترقبه هستیم که جلوه سخت افزاری آن بیشتر نمود پیدا کرده است.

وی ادامه داد: کووید-۱۹ تجربه جدیدی از تکانه نوین رخداد غیرمترقبه است که ماهیت متفاوتی نسبت به گذشته دارد و تجربه درون کشوری نیز در این زمینه اندک است. طبیعتا نقش سازمان‌های مختلف حامی و پشتیبان هم الگوی متفاوی را به خود می‌گیرد.

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران با اشاره به اینکه باید قدردان پیشتازان و سکانداران عرصه بهداشت و درمان کشور باشیم که جان خود را به خطر انداخته‌اند، گفت: کادر پزشکی این بار هم همچون سایر آزمون‌ها، باز هم سرافراز در میدان حضور دارند و امروز در اقصی نقاط کشور تابلوی نوینی از رشادت در خدمت‌رسانی را به تصویر کشیده‌اند.

وی افزود: همکاران کادر درمان کارنامه خوب و قابل دفاعی در مواجهه و تقابل با این بیماری دارند. از طرفی تاثیر این بیماری بر زندگی مردم نسبت به سایر اپیدمی‌ها استمرار بیشتری خواهد داشت.

هیچ زمانی به اندازه امروز شاهد تجلی عینی مسئولیت پذیری اجتماعی نبودیم

زالی با بیان اینکه شاید هیچ زمانی به اندازه امروز شاهد تجلی عینی مسئولیت پذیری اجتماعی نبوده‌ایم، تصریح کرد: دستگاه‌ها به میزان مشارکت‌شان می‌توانند رتبه بندی شوند و معیارهای سنجش در فصل جدید مدیریتی کشور بعد از بحران کرونا، در بخش‌های عمومی، خصوصی، دولتی و نهادهای مردمی شکل متفاوتی به خود بگیرند.

به گفته فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران، مرکز پایش سلامت که توسط شرکت نسیم سلامت پاسارگاه راه‌اندازی شده است، الگوی خوبی برای پایش، تطبیق مستندات، راهنمایی افراد و طراحی زمینه‌های تشخیصی و درمانی برای نهادهای عمومی پرخطر به شمار می‌رود.

زالی با بیان اینکه تاکنون مدل مشارکت نظام‌های اقتصادی و مالی، عمدتا غیرمستقیم بوده است، گفت: بانک پاسارگاد به عنوان یکی از بنگاه‌های مالی گام‌های مستقیم‌تری را برای مقابله با بحران کووید-۱۹ برداشته است که به طور قطع اثربخشی بیشتری خواهد داشت.

پیشنهاد طراحی گرنت‌های پژوهشی در حوزه فناوری‌های نوین

وی در پایان از پیشنهاد طراحی گرنت‌های پژوهشی در حوزه فناوری‌های نوین با حمایت بانک پاسارگاد استقبال کرد و گفت: تشنگی لازم برای اخذ این گرنت‌ها در بخش‌های دانشگاهی وجود دارد و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آمادگی کامل برای همکاری در این زمینه را دارد.

مدیرعامل بانک پاسارگاد:

راه اندازی مرکز پایش مراقبت از بیماران کووید-۱۹ توسط شرکت نسیم سلامت پاسارگاد

در ادامه دکتر قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد نیز در این دیدار ضمن تشکر از فرمانده ستاد و کادر پزشکی به علت فداکاری در عرصه مقابله با بحران کرونا، بر تلاش این گروه مالی در راستای اجرای مسئولیت های اجتماعی، به ویژه در حوزه بهداشت و درمان تاکید کرد.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز پایش مراقبت از بیماران کووید-۱۹ توسط شرکت نسیم سلامت پاسارگاد، از راه‌اندازی ۷ شهرک سلامت در ۷ نقطه از کشور که شامل بیمارستان هزار تختخوابی، دو هتل به منظور پشتیبانی از بیمارستان و دانشکده علوم پزشکی است، خبر داد.

در ادامه این نشست خلاصه ای از مجموعه اقدامات بانک پاسارگاد برای مقابله با بیماری کرونا ارائه شد.

تخصیص تسهیلات مالی برای حمایت از پژوهش های مربوط به کرونا

در بخش دیگری از این مراسم دکتر زالی در جمع خبرنگاران درباره نیاز دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به تجهیزات حفاظتی از جمله ماسک، گان و شیلد اظهار کرد: بسیار خوشحالم که امروز در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی گروه مالی پاسارگاد بخش قابل توجهی از کمک‌ها جهت تقویت اقدامات حفاظتی برای پیشتازان عرصه ارایه خدمات مراکز بهداشتی و درمانی تخصیص پیدا کرد.

وی ادامه داد: مقادیر متنابهی ماسک و لباس‌های ویژه خط مقدم ارائه خدمات به بیماران کرونایی در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار خواهد گرفت و تا کنون با کمک وزارت بهداشت و تلاش‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور شاهد وضعیت نسبتا مطلوب‌تری نسبت به روزهای نخست در زمینه تامین وسایل حفاظتی هستیم.

زالی افزود: با توجه به استمرار این بیماری و ادامه مراجعات به بخش‌های مختلف درمانی، تیم‌های بهداشتی و درمانی همچنان نیازمند استفاده از وسایل حفاظتی خواهند بود.

وی با بیان اینکه بخشی از این نیاز ها را می‌توان با منابع اهدایی تامین کرد، گفت: به دلیل استمرار شرایط بیماری نیازهای ما نیز همچون گذشته ادامه خواهد داشت.

زالی با اشاره به اقدام بانک پاسارگاد برای پایش کارکنان اظهار کرد: اقداماتی که در زمینه بیماریابی، تنظیم شیوه‌نامه‌ها و همچنین حمایت و هدایت‌های مورد لزوم بهداشتی و درمانی برای کارکنان این بانک انجام شده است، می‌تواند الگوی بسیار مناسبی برای صیانت از نیروی انسانی در برابر کرونا باشد.

وی با بیان اینکه پیشنهاد شده این شیوه نامه در اختیار ستاد مقابله با کرونای کلان شهر تهران نیز قرار گیرد، افزود: امیدواریم بتوانیم این شیوه نامه را به عنوان یک تجربه بسیار خوب در اختیار سایر دستگاه‌ها قرار دهیم تا  کارکنانی که در دستگاه‌های مختلف اجرایی و اداری فعالیت می‌کنند بر اساس این شیوه نامه مورد پایش قرار گیرند و سلامت کارکنان به عنوان اصلی‌ترین بخش نیروی انسانی مورد توجه قرار گیرد.

زالی با اشاره به توافق های انجام شده با گروه مالی پاسارگاد برای ایجاد یک گرنت پژوهشی با اعتبار مناسب برای حمایت از فناوری‌های نوین در زمینه‌های تشخیص و درمان بیماری کووید ۱۹، گفت: این پژوهش‌ها در زمینه‌های داروهای جدید، روش‌های نوین، تست‌های غربالگری، انجام تست‌های جدید تشخیصی، مداخلات درمانی از جمله کار جدی و سختکوشانه در زمینه تهیه واکسن خواهد بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه اگر پروپزال و مجموعه پیشنهادهای عملیاتی علمی از مجموعه مراکز تحقیقاتی کشور حاصل شده و از اتقان کافی برخوردار باشد حتما از این حمایت مالی بانک پاسارگاد بهره مند خواهند شد که خبر بسیار نوید بخشی است و می تواند بسیار کمک کننده باشد. ادامه این حمایت های مالی که می‌تواند پشتیبان تیم های پزشکی، تحقیقاتی و مراکز دانشگاهی ما در مقابله با بیماری کرونا باشد، از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار است.

وی ادامه داد: این اقدامات اثرات بسیار مفید و روحیه بخشی برای تیم‌های درمانی و بهداشتی دارد و می‌تواند الگوی بسیار مناسبی برای دستگاه‌های اداری و اجرایی نیز باشد تا این مدل نوین مدیریتی در زمینه پشتیبانی از تیم های پزشکی کشور در سایر دستگاه‌ها نیز تسری یابد.

زالی ضمن تشکر و قدردانی از این اقدام بانک پاسارگاد، گفت: بخشی از توزیع متمرکز وسایل حفاظتی امروز انجام شد، اما این تنها بخشی از جریان پیوسته‌ای است که مجموعه پاسارگاد از روزهای نخست آغاز کرد.

راه‌اندازی شش ایستگاه در قم با کمک تله مدیسین

وی درباره اقدامات حمایت‌گرانه بانک پاسارگاد در زمینه مقابله با کرونا با اشاره به راه‌اندازی شش ایستگاه در قم با کمک تله مدیسین در روزهای آغاز بحران کرونا، گفت: در روزهای نخست بحران کرونا با بهره‌گیری از ظرفیت های پزشکی از راه دورتجربه موفقی صورت گرفت و باعث کاهش بخش عمده‌ای از مراجعات به بیمارستان های قم در روزهای پرتراکم شد.

زالی با اشاره به ابداع دستگاهی برای سنجش پارامترهایی از قبیل نوار قلب، علائم تنفسی، صدای ریوی، معاینات بالینی و قابلیت مخابره بخشی از تصاویر برای معاینه بصری توسط پزشک، گفت: خوشبختانه این دستگاه هم در مرکز پایش بانک و هم در قم تجربه موفقی بود. این اقدام می‌تواند به عنوان الگویی جدید از مداخلات طبی مورد توجه قرار گیرد.

زالی درباره کامل رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی در برخی از اماکن عمومی اظهار کرد: مکان هایی از جمله مراکز پیشخوان و مراکز تعویض پلاک محل مراجعه حجم زیادی از افراد است و عملا در آن‌ها امکان فاصله گذاری اجتماعی وجود ندارد.

ضرورت بازنگری در پروتکل های بهداشتی برخی مشاغل

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد پروتکل‌هایی که برای این مراکز صادر شده در تناسب با شرایط جمعیت حاضر در آن ها نیست، به همین منظور باید پروتکل‌ها سختگیرانه تر شده و تغییر یابد، همچنین باید در فرایند نوبت دهی مراجعین دستورالعمل‌های جدید تدوین شود.

زالی افزود: این هفته در جلسه شورای فرماندهی ستاد مقابله با کرونای تهران این موضوع مورد بحث قرار خواهد گرفت.

جدی گرفتن پروتکل ها توسط صاحبان مشاغل ضروری است

وی با اشاره به ثبت حدود ۴۵۰ هزار شغل در مجموعه استان تهران برای تعهد به پروتکل‌ها، یادآور شد: طبیعتا با توجه به گستره جغرافیایی استان تهران این بالاترین میزان در کشور است و این وضعیت با بسیاری از استان‌ها نیز قابلیت قیاس ندارد، اما به دلیل اهمیت بالا بودن تراکم جمعیتی در استان تهران جدی گرفتن پروتکل‌ها توسط صاحبان مشاغل ضروری است.

زالی با اشاره به معدل حدود ۶۲ درصدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تهران، گفت: این درحالی است که متوسط کشوری بین ۸۰ تا ۸۵ درصد بوده است، بنابراین باید حتما با اصناف نشستی در این زمینه انجام شود.

وی یادآور شد: از روز گذشته با اقدامات معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران برنامه‌های نظارتی دوره‌ای افزایش یافته و تیم‌های بیشتری در این مورد نظارت می‌کنند، البته ضرورتا عدم اجرای پروتکل های بهداشتی به معنای نافرمانی نیست بلکه در برخی موارد احتیاج به آموزش بیشتر وجود دارد.

زالی ادامه داد: پیش بینی می‌شود تا اواسط هفته آینده وضعیت تهران در زمینه اجرا و عملیاتی شدن پروتکل‌های بهداشتی حداقل در مورد اصناف و مشاغل بسیار مطلوب‌تر شود.

وی درباره وضعیت بیماری کرونا در استان تهران گفت: آمار ها تفاوت قابل توجهی را نسبت به ۴۸ ساعت گذشته نشان نمی‌دهد و همان طور که قبلا گفتیم شرایط استان تهران در زمینه بیماری کرونا شکننده و بی ثبات است و هرگونه بی‌احتیاطی و تقلیل ملاحظات بهداشتی می‌تواند موجب شکل جدیدی از بروز بیماری در استان تهران شود.

زالی در پایان تاکید کرد: مردم باید موضوع کرونا را جدی بگیرند، کرونا کاملا جدی است و هرگونه اشتباه در این باره می‌تواند مخاطره آمیز و جدی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا