یادداشت

شناسایی فرصت‌های کارآفرینی

افزایش بی‌ سابقه ی میزان بیکاری بین دانش ‌آموختگان دانشگاهی از یک سو و عدم وجود شغل های دولتی و استخدام تمامی این افراد در موقعیت های پشت میزنشینی، همه و همه نشان ‌دهنده ی این امر است که باید به ‌طور جدی‌ تری به کارآفرینی توجه و پرداخته شود. در این بین، اینکه چرا و چگونه برخی از افراد جامعه در کشف فرصت‌های کارآفرینی موفق اند و درست در نقطه ی مقابل جمع کثیری از افراد از داشتن این توانایی محروم اند، یکی از سوالات اساسی در حوزه ی کارآفرینی و شناسایی فرصت ها است، که پاسخ و دانستن مطالب مربوط به آن می‌تواند پنجره ‌ای جدید از موفقیت را پیش روی دوست داران کارآفرینی بگشاید.

بسیاری براین عقیده اند که، اگر افراد علاقه‌ مند به کارآفرینی چارچوب یا قالبی در اختیار داشته باشند و ایده و راه و چاه اجرایی شدن آن دراختیارشان قرار گیرد، بی تردید احتمال موفقیت‌ شان در کشف فرصت و پس از آن خلق ارزش یا همان کارآفرینی به میزان قابل‌ توجهی ارتقاء خواهد یافت. غافل ازاینکه شناسایی و انتخاب فرصت های درست براي ایجاد کسب و کار جدید ،مهم ترین توانایی یک کارآفرین موفق است که می تواند عامل کلیدی در موفقیت کسب و کارش به شمار آید. درهرصورت اگرعلاقه مند به کارآفرینی هستید و خود را فاقد شمه ی کارآفرینی می دانید، باید بدانید حتما شما هم مانند بسیاری از مردم فرصت های طلایی زیادی در زندگی تان داشته اید و ایده های فراوانی به سرتان زده است که خیلی راحت از دست داده اید، چون نفهمیده اید که این فرصت ها چقدر خاص هستند. کافی است آن ها را جدی می گرفتید که زندگی خود و حتی بسیاری از افراد اطرافتان را متحول می ساختید. درهرصورت آنچه در این بین بیشتر از هر چیزی حائز اهمیت است، این است که، اگر شما بتوانید مهارتی بیشتر از عامه ی مردم در تشخیص فرصت های کارآفرینانه به دست آورید بدون شک، آینده ی شغلی درخشانی خواهید داشت.

تشخیص فرصت های کارآفرینانه روند بسیار مهمی است. از شناسایی فرصت ها گرفته تا ارزیابی فرصت های پیشرو و بهره برداری از آن ها. شاید به ظاهر ساده بنظر برسد، اما در واقع انجام هر یک از این مراحل نیازمند داشتن اطلاعات و مهارت های خاصی است. کارآفرینان موفق در طول زندگی شان به همان موقعیت و شرایطی می نگرند که دیگران هم به آن می نگرند اما آنان چیزی متفاوت را دردل این موقعیت ها می بینند؛ فرصتی برای کارآفرینی.نگاه خلاقانه به آن ها کمک می کند که راه حل های متنوعی را برای تغییر وضعیت بیابند. درحالیکه ذهن های بسته می خواهند با همان راه حل های تکراری و ازپیش تعیین شده به سراغ مشکلات بروند. کارآفرینان کاربلد می دانند که برای بقای کسب و کار در دنیای رقابتی امروز چاره ای جز ایجاد فرصت های جدید ندارند و باید کسب و کار شان را با تغییرات همگام سازند. آنچه بعد از شناسایی فرصت ها، افراد موفق را ازسایر رقبا متمایز می سازد، ارزیابی فرصت هاست. چرا که پس از ایده پردازی طراحی مدل کسب و کار،این امر بسیار مهم است. اگرمدل کسب و کار به خوبی طراحی شود ،بسیاری از جنبه های پنهان کسب و کار را درهمان مراحل اولیه بررسی می کند. برنامه ریزی برای رویارویی با شرایط مختلف، کارآفرینان را در مقابل تغییرات ناگهانی فضای کسب و کار انعطاف پذیر می نماید. اما گام آخر که همان بهره برداری از فرصت یا همان تبدیل ایده به عمل است از سخت ترین مراحل است که هرچقدر در بنا نهادن دو پلن قبلی درست تر عمل کرده باشید ،می توانید در این مرحله محکم تر گام بردارید.

تمامی مطالب مذکور نشان می دهد که، فرصت را می توان معادل زمینه، بستر و وضعیت موفقیت در حوزه های کارآفرینی دانست. فرصت هایی که همیشه در محیط اطراف ما وجود دارند و عده ای موفق به شکارشان هستند و این فرصت ها را با روش های درست و کارآمد از حالت  بالقوه به بالفعل تبدیل می کنند. اکنون دریافتیم که این مهارت ها اکتسابی هستند و می توان از طریق آموزش در فرایند یادگیري، مهارت مورد نیاز را براي درك و شناخت فرصت ها آموخت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا