یادداشت

شکست کرونا در تقابل با مشاغل خانگی

در حالی که کرونا و پیامدهای اقتصادی آن بسیاری از مشاغل تولیدی و کسب و کارهای بزرگ و گوچک  را در مضیقه و تنگنا قرار داده است و مشکلات زیادی برایشان ایجاد نموده است ،ولی خوشبختانه، برخی از شهروندان با توسعه کسب ‌وکارهای خانگی، توانسته اند با رونق بیشتری به کار خود ادامه دهند و به نوعی به در آمد زایی شان بیفزایند. از اینرو کسب و کارهای خانگی به یک منبع مهم اشتغال و درآمد تبدیل شده است و افراد با کار در خانه علاوه بر آنکه سطح درآمد خود را افزایش و کسب و کارشان را توسعه می دهند، به اقتصاد خانوار نیز کمک می کنند. امروز بسیاری از کشورهای توسعه یافته، بخش اعظمی از بازار اشتغال خود را به مشاغل خانگی اختصاص داده و از ظرفیت بنگاه های خرد و کوچک در این خصوص بهره‌ برده‌ اند. بسیاری از مشاغل در وضعیت کرونا بیکار شدند اما از سوی دیگر در حوزه تولید ماسک، گان، اسپری ضدعفونی کننده و سایر ملزومات بهداشتی بیش از ۲ هزار شغل در حوزه مشاغل خانگی ایجاد شد.

سبکی از کسب و کار، گه از گذشته بنیان گذار آن بودیم در پی تحولات و تغییراتی که در فعالیت های اقتصادی، اجتماعی امروز پدیدار گشته، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و به واسطه کارکرد و مزایای خاص آن ،روز به روز نیز در حال توسعه و گسترش می باشد. شاید اکنون مشاغل خانگی از نگاه  ما چندان جدی نباشد، اما جالب است، بدانید که در نگاه دولت های جهان کاملا جدی است و جالب تر آنکه، جهش اقتصادی بسیاری از کشورهای آسیای دور و چین در این سال ها مدیون و مرهون شغل های خانگی بوده و است و بسیاری از برندهای مطرح و معروف امروزی از دل همین مشاغل خانگی برخواسته اند.

هر چند آمار دقیقی از وضعیت شاغلان مشاغل خانگی در دسترس نیست ولی چنانچه این بخش مورد حمایت جدی قرار گیرد، می‌تواند پاسخی شفاف به نیازهای اشتغال کشور باشد و می‌توان با توسعه آن نرخ بیکاری را کاهش داد. بر اساس گزارش سازمان‌های بین‌المللی، ۳۰ درصد کسب‌وکارهای خرد و متوسط را مشاغل خانگی تشکیل می‌دهند. آن‌طور که دفتر آمار اتحادیه اروپا اعلام کرده ،هلند با ۱۳,۷ درصد دارای بیشترین شاغلان خانگی است و در تمامی کشورهای عضو منطقه یورو و اتحادیه اروپا، شمار کسانی که دارای مشاغل خانگی هستند از شمار افرادی که از خانه برای دیگران کار می‌کنند، بیشتر است.به‌علاوه «هر خانه، کارخانه و هر کارخانه، خانه است» شعار ملی تایوانی‌ها بود و آن‌ها با همین شعار توانستند جهش اقتصادی خود را با گسترش و حمایت کارهای خانگی تجربه کنند. کشور سوئیس که برترین تولیدکننده ساعت در جهان است، نیز بخش عمده فعالیت خود را در این زمینه یعنی تولید ساعت از طریق کارگاه‌های خانگی انجام می‌دهد.

در آمریکا هم اکنون بیش از 43 میلیون نفر بصورت پاره وقت و حدود 13 میلیون نفر بصورت تمام وقت از طریق کسب و کارهای خانگی امرار معاش می کنند که روی هم حدود 20 درصد کل شاغلین این کشور را تشکیل می دهند. آن چه کسب و کار خانگی را نسبت به سایر کسب و کارها حائز اهمیت می کند، خلق فرصت‌های  اشتغال با هزینه ‌ای به مراتب پائین ‌تر است.در کشورما نیز ،کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال از جمله اهداف و تکالیف تصریح شده در سند چشم انداز و قوانین پنج ساله توسعه کشور محسوب شده و بدین منظور رویکرد توسعه مشاغل خانگی به دلیل برخورداری از پیامدهای مثبت و متعدد در حوزه های اقتصادی، فرنگی و اجتماعی مورد توجه مسئولین قرار گرفته است. تجربه نشان داده است که توسعه کسب و کارهای کوچک به دلیل ساختار ساده و زود بازدهی و نیز نیاز اندک به سرمایه در متعادل نمودن بازار کار بسیار موثر بوده است. از اینرو سامان بخشیدن، به روزرسانی و نظام مند کردن کسب و کارهای خانگی یک ضرورت آشکار است که متاسفانه تاکنون هیچ سازمانی بطور مشخص متولی کسب و کارهای کوچک خانگی نیست.

البته در کنار خلاء های قانونی و مدیریتی، هنوز آحاد مردم به پتانسیل های نهفته و نامحدود این قبیل کسب و کار ها و درآمد زایی آن ها بطور کامل واقف نیستند. پایین بودن هزینه راه اندازی و میزان ریسک پذیری آن منحصر به فرد ترین خصوصیات این قبیل از کسب و کارهاست. آزادی و استقلال عمل بیشتر و ساعت کاری انعطاف پذیر و به زبان ساده ، آقای خودتان باشید، احتمال رسیدن به موفقیت را چندین برابر می سازد. مشاغل خانگی ؛طیف وسیعی از مشاغل سنتی تا نوظهور را در بر می گیرد و راه اندازی یک کسب و کار خانگی علاوه بر مهارت خاص هر شغل نیازمند برخورداری از مجموعه مهارت های اساسی و پایه ای و از همه مهم تر، مهارت های بازاریابی می باشد.

کسب و کارهای خانگی همچون یک دستگاه حفظ کننده حیات برای زنده ماندن و رشد کردن از طریق کاهش هزینه های بالاسری، به توسعه ی کسب و کارهای کوچک کمک می کنند و به همین علت، بالاترین نرخ بقا را داشته اند و همین امر منجر به کاهش هزینه های مالی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از شکست خواهد شد. بیشتر کسب و کارهای خانگی با همکاری سایر اعضای خانواده صورت می پذیرد. یک بعد مهم از کار که نباید براحتی از آن گذر کرد. چرا که همکاری اعضای خانواده در کسب وکارها که منجر به یادگیری مهارت های کسب و کار می شود، اعضای خانواده را برای خود اشتغالی و یا کسب و کارهای کوچک آماده می سازد.

اگر از دریچه ی مدیریتی نیز به این پدیده بنگریم، متوجه مزایای زیاد آن خواهیم شد. از آنجایی که سود هر ابتکار و کارآفرینی در این نوع کسب و کارها مستقیم نصیب خود فرد می شود، انگیزه ی فرد برای کارآفرینی و خلاقیت به شدت افزایش یافته و زمینه توسعه ی خانواده های کارآفرین و در نهایت جامعه ی کارآفرین بیش از پیش مهیا خواهد شد. یک شعار معروف در ترویج کسب و کارهای خانگی در دنیا وجود دارد، پول درآورید بدون اینکه خانه ی خود را ترک نمایید. مشاغل خانگی یک جایگزین مناسب برای کسب و کارهای بیرون از منزل هستند. با فراز و نشیب های اقتصادی، چرخش مزایای کارفرما، سرعت بالای زندگی، بسیاری از مردم در سراسر دنیا تصمیم گرفته اند تا با یک ایده ی کوچک، کسب و کار خانگی برپا کنند تا کنترل شغل و درآمدشان را خود عهده دار باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا