اقتصادی

ضرورت تحقق بازار رقابتی در صنعت خودرو

به گزارش نقش نیوز، یک کارشناس صنعت خودرو تحقیق و توسعه در صنعت خودرو را منوط به ایجاد بازار رقابتی دانست.

به گزارش نقش نیوز، یک کارشناس صنعت خودرو تحقیق و توسعه در صنعت خودرو را منوط به ایجاد بازار رقابتی دانست.

امیرحسین شامخی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: برای ورود به حوزه استاندارد یورو ۵ موضوع تکنولوژی به ویژه در مبحث موتور و همچنین کیفیت سوخت مطرح است به این معنی که در هر دو حوزه می بایست این استانداردها اعمال شود.

وی افزود: علت اصرار سازمان محیط زیست بر اعمال این استانداردها مبحث آلودگی هوای کلانشهرها است.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه کلانشهرها در تمامی فصول سال به ویژه زمستان با آلودگی فزاینده هوا مواجه هستند، گفت: این وضعیت تهدیدی جدي برای سلامتی شهروندان محسوب می شود به همین دلیل سازمان های حامی محیط زیست، خواستار تغییر رویکرد خودروسازان در جهت کاهش سطح آلایندگی محصولات خودرویی هستند.

شامخی ارتقای استانداردهای یورویی را مستلزم سرمایه گذاری خودروسازان در بخش تکنولوژی دانست و بیان کرد: علاوه بر اینکه حفظ جان شهروندان حائز اهمیت است، موضوع تحریم ها نیز خودروسازان را در تنگنا قرار داده به نحوی که به دلیل خلایی که در داخل کشور در حوزه برخی تکنولوژی ها برای ارتقای کیفیت وجود دارد، دستیابی به تکنولوژی های غیربومی دشوار شده است.

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر لزوم محاسبه سود و زیان از سوی مدیران کلان و چاره اندیشی در این خصوص گفت: ارتقای استانداردهای یورویی برای تمامی خودروسازان جهان دشواری هایی به همراه دارد اما آنها با برنامه ریزی و اقدامات عملی این شرایط را پشت سر گذاشته اند.

شامخی اذعان داشت: آلودگی هوا علاوه بر اینکه هزینه های بسیاری را بر اقتصاد جامعه تحمیل می نماید نمودار میانگین عمر افراد در کلانشهرها را در مقایسه با سایر مناطق نزولی نموده است.

وی ضمن تاکید بر اهمیت تحقیق و توسعه به عنوان راهکار پیشنهادی گفت: بازار انحصاری مورد علاقه تمامی خودروسازان دنیا است اما تحقیق و توسعه و پیشرفت در صنعت خودروی جهان در سایه رقابت حاصل شده است.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: خریدار در بازار رقابتی با توجه به توان اقتصادی، قیمت و کارایی، خودروی مورد علاقه خود را انتخاب می نماید اما در یک بازار انحصاری و محدود همان طور که در طرح های پیش فروش مشاهده می شود ظرفیت ها در چند ثانیه ابتدایی تکمیل می گردد.

شامخی گفت: عدم تمایل به ورود در بازار رقابت جهانی موضوعی دیگری است؛ اما اگر بخواهیم جایگاهی در صنعت خودروسازی دنیا داشته باشیم می بایست وارد بازار رقابتی و سرمایه گذاری در راستای نوآوری و تحقیق و توسعه شویم.

وی در خصوص رد مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس مبنی بر آزادسازی واردات هیبریدی ها از سوی شورای نگهبان تصریح کرد: انحصار در کوتاه مدت ممکن است به سود خودروسازان باشد اما از طرفی مباحث آلودگی هوا، کیفیت و ایمنی نیز مطرح است و رویکرد انحصاری قابل ایراد است.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان خاطرنشان کرد: موضوع واردات از موضوعات کلان است که دولت از اشراف بیشتری نسبت به آن برخوردار است اما تا بازار رقابتی نشود پیشرفت قابل توجهی نیز حاصل نمی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا