آخرین اخبار

ظریف: تحریم‌ها باید لغو شود

به گزارش نقش نیوز به نقل از ایرنا، ظریف روز یکشنبه و همزمان با سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، در مصاحبه با شبکه پرس تی وی گفت:زمانی که همه امضا کنندگان برجام به تعهداتشان عمل کنند، ایران هم به مذاکره برای از سرگیری برجام باز میگردد.

وی گفت: طبق بند 36 برجام که به ایران اجازه برداشتن گام های چاره ساز و علاجی دربرابر نقض عهد دیگر اعضا می دهد، حالا امریکا از توافق خارج شده و مرتکب نقض قطعنامه شورای امنیت شده و دیگران را تهدید کرده که از همکاری با این توافق اجتناب کنند.

ظریف گفت: ما گام هایمان را در راستای برجام برداشتیم و آن را نقض نکردیم بلکه با هدف چاره سازی و علاجی برای این توافق،گام های کاهش تعهدات را برداشتیم .

ضرب الاجل مجلس، موضوعی داخلی بین دولت و مجلس است

ظریف با اشاره به اقدام اخیر مجلس شورای اسلامی در تعیین ضرب الاجل 5 اسفند برای محدود کردن اجرای پروتکل الحاقی گفت: این یک ضرب الاجل برای جهان نیست و یک اولتیماتوم نیست. این یک موضوع داخلی بین مجلس و دولت است.

اما ما دموکراسی هسیتم و موظف به قوانین کشور هستیم . مجلس قانونی تصویب کرده و ما باید آن را اجرا کنیم . ایران کشوری است که به قوانین احترام می گذارد و قوانین را نقض نمی کند.

چیزی برای پنهانکاری نداریم

وزیر امور خارجه در باره سفر جاری مدیرکل آژانس به تهران گفت: آقای رافائل گروسی خواستار ملاقات از ایران شد و ما آن را پذیرفتیم. ما چیزی برای پنهانکاری نداریم و  به دنبال توسعه تسلیحات هسته ای نیستیم و این موضع نهایی ایران است. ما هرکز به دبنال تسلیحات کشتار جمعی و هسته ای نیستیم .

ظریف افزود که اسرائیل اقدام به توسعه دیمونا کرده است دیمونا تنها کارخانه ساخت و تولید بمب اتمی در منطقه خاورمیانه است و کاملا سری است اما آیا ما هیچ ابراز نگرانی از سوی جو بایدن یا انگلا مرکل و یا مکرون (درباره دیمونا) شنیده ایم؟

نمی خواهیم مسیر فعالیت آژانس در ایران را مسدود کنیم

وی گفت: ما با رافائل گروسی به عنوان نماینده قدرتهای بزرگ گفت و گو نمی کنیم بلکه به عنوان کسی گفت و گو می کنیم که نماینده ایران هم هست . او نماینده ای از جانب اسرائیل محسوب نمی شود چون اسرائیل اصلا عضوی از آژانس نیست . لذا ما با رافائل گروسی درباره قوانین کشورمان صحبت می کنیم که این به معنی اجرای تصمیمات مجلس  است . در عین حال، نمی خواهیم بن بستی ایجاد شود که اقای گروسی نتواند به وظایف خود برای اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران ادامه دهد.

ماهیت برنامه هسته ای ایران تغییرناپذیر است

ظریف با تاکید بر این مهم که ماهیت برنامه هسته ای ایران صلح آمیز بوده و این ماهیت تغییری نخواهد کرد، گفت:  ایران نشان داده که قصد توسعه تسلیحا ت هسته ای را ندارد و غرب نیز باید روابط  اقتصادی با ایران  را عادی سازد.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت:  طرف های اروپایی و آمریکایی به تعهدات برجامی خود عمل نکرده و ایران هم سطح تعهدات خود در قبال این توافق را تنزل داده است. کاهش تعهدات ایران بازگشت پذیر خواهد بود به محض آنکه غربی ها به اجرای تعهدات کامل خود بازگردند ما نیز بلافاصله به تعهدات کامل خود باز خواهیم گشت.

وی گفت: زمانی که طرف های مقابل به اجرای تعهدات کامل خود بازگشتند آنگاه مذاکراتی خواهد بود که این مذاکرات برای  تغییر این توافق و افزودن بندها و موارد اضافی به آن نخواهد بود چون درباره همه چیز از جمله جدول های زمانی، مسائل منطقه ای، مسائل موشکی قبلا بطور مفصل بررسی شده و به آن پرداخته شده است بنا بر این ما قصدی برای بحث وبررسی در این خصوص نداریم اما می خواهیم در این باره صحبت شود که چگونه می توان تضمین کرد که اقدامات قبلی آمریکا دوباره تکرار نشود. طرف مقابل باید در این زمینه به اطمینان بدهد.

در ادامه این گفت و گو، ظریف در پاسخ به سوال که آیا در صورتی که ضرب الاجل ایران برای محدود شدن بازرسی های آژانس اجرا شود، این به معنا قطع و یا برچیده شده دروبین های نظارتی آژانس در سایت های هسته ای ایران خواهد بود، گفت: این ها چیزهایی است که امروز با مدیرکل آژانس درباره آن صحبت می شود اما طبق چیزی که براساس تصمیم مجلس از ما خواسته شده ، این است که فیلم های ضبط شده توسط دوربین ها در اختیار آژانس قرار نگیرد. البته یک موضوع فنی است و سیاسی نیست و این تصمیمی نیست که من بخواهم  بگیرم بلکه در سطح فنی اتخاذ خواهدشد. اما قطعا آژانس دیگر فیلم های ضبط شده توسط این دوربین ها را دریافت نخواهد کرد. قبلا آژانس به این فیلم ها بطور اتوماتیک دسترسی داشت البته نه بصورت آنلاین و مستقیم.

آمریکا به تعهداتش بازنگردد، اقدامات دیگری از سوی ایران انجام خواهد شد

ظریف تاکید کرد: مادامی که امریکا به تعهدات خود باز نگردد، اقدامات دیگری از سوی ایران اتخاذ خواهد شد واین اقدامات امروز و در جریان سفر مدیرکل آژانس به  تهران ، در محل سازمان انرژی اتمی ایران با او صحبت خواهد شد.

بایدن تغییری در رفتار آمریکا در قبال ایران ایجاد نکرده است

ظریف با اشاره به اینکه تاکنون تغییری در رفتار بایدن در قبال ایران نسبت به دولت قبلی آمریکا مشاهده نشده است، گفت: بایدن مدعی است رویکرد فشار حداکثری دولت ترامپ، شکست حداکثری بوده است . اما اصولا و در عمل سیاست دولت قبلی را ادامه می دهند و آن را تغییر نداده اند.

وی تاکید کرد: مشکل آمریکا این است که معتاد به تحریم، اعمال فشار و قلدری شده است. اما این سیاست ها در کشوری با هزاران سال تاریخ موثر واقع نخواهد شد. تنها یکی از امپراتوری های ایران عمری طولانی تر از تمام تاریخ آمریکا داشت. بنابراین این فراز و فرودها در تاریخ ایران، تنها مقاطع کوتاه بوده است. بنابر این آنها بپذیرند که در برابر ایران، سیاست قلدری، فشار، فشارحداکثری کارساز نیست.

ظریف خطاب به دولتمردان کنونی آمریکا گفت: آنچه آنها الان باید انجام دهند این است که چشمان خود را باز کنند و یک ارزیابی درست از گذشته نه تنها از عملکرد دولت ترامپ بلکه از همه دولت های قبلی درقبال ایران داشته باشند. سپس درخواهند یافت که در برابر این، تنها احترام است که می تواند کارساز و موثر واقع شود.

آمریکا قبل از لغو تحریم ها قادر به بازگشت به برجام نیست

وی تاکید کرد: آمریکا برای بازگشت به برجام ، باید مجوز این بازگشت را بدست بیاورد و نمی تواند بطور خودکار به این توافق بازگردد. آمریکا قبل از لغو تحریم ها نمی تواند به برجام بازگردد.

برجام به عنوان یک توافق 159 صفحه ای چیزی نیست که یکی از اعضای آن هر زمان که دلش بخواهد بگوید که به آن نیاز ندارد و می خواهد از آن خارج شود. اصلا چنین چیزی قابل قبول نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا