بانک-بیمه-بورس

فروختن یا نفروختن سهام عدالت ؟

به گزارش نقش نیوز، سهام عدالت نوعی یارانه است که در دولت نهم زیر نظر رییس جمهور وقت و از طریق شرکت های تعاونی عدالت استانی به مشمولان واجد شرایط واگذار شد. هدف از راه اندازی سهام عدالت، گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران بود که بخشی از سهام شرکت های دولتی معین، به قشرهای کم درآمد فروخته شود. ارزش این برگه ها در ابتدا 500 هزار تومان بود که بعد به یک میلیون تومان افزایش یافت. در 9 اردیبهشت ماه سال جاری رهبر معظم انقلاب اسلامی با در خواست حسن روحانی، رئیس جمهور مبنی بر آزادسازی سهام عدالت موافقت کرد.
بر اساس امارها ۴۹ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر صاحب سهام عدالت هستند که ۳۵ میلیون نفر ارزش سهام ۴۸۰ تا ۵۳۰ هزار تومان و مابقی سهام یک میلیون تومانی دارند. در یک مرحله زمانی، ۴۰ هزار تومان سود سهام عدالت برای برخی پرداخت شد و اما برای برخی دیگر به سهام آنها اضافه شد؛ بنابراین در سال ۹۵ میزان ارزش سهام یک میلیون تومانی به ۵۳۰ و ۴۹۰ تقسیم شد.
افراد صاحب سهام می‌توانند از طریق دو روش مستقیم و غیر مستقیم برای نحوه مدیریت آن تصمیم گیری کنند. افراد با انتخاب روش مستقیم می‌توانند به صورت مستقیم تا 30 درصد برای سهام خود تصمیم گیری کنند. روش غیر مستقیم مدیریت آن توسط مدیریت استان‌ها انجام می شود. دارندگان سهام عدالت هم می‌توانند از ۱۰ خرداد تا ۱۳ خرداد ماه سال جاری با مراجعه به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، درخواست سفارش فروش سهام خود را ارائه دهند. بسیاری از صاحبان سهام عدالت بر این تصور هستند که ازاد سازی و انتخاب روش مستقیم به معنای تشویق فروش نیست بلکه دارندگان سهام عدالت با نگهداری از آن، می‌توانند از منافع آن در آینده نهایت استفاده را ببرند.
بسیاری از سهامداران به دنبال فروش سهام خود هستند و این امر کمی نگرانی‌ها را در بازار بورس دو چندان کرده است در صورتی که سهام تخصیص داده شده به فرد، سبدی از چندین شرکت است و می تواند بخشی از هزینه‌های زندگی را پوشش دهد. شرکت هایی که در سبد سهام عدالت هستند از منافع زیادی برخوردار هستند و سهامداران هم از این شرکت ها به دلیل سود سهام با افزایش سرمایه رو به رو خواهند شد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که اکثر مردم نسبت به بازار سرمایه و بورس آگاهی کافی ندارند و با آزاد سازی 30 درصدی سهام عدالت میخواهند سهام خود را به فروش برسانند تا به سرمایه مورد نظر برسند در صورتی که این اقدام سبب تشکیل صف فروش و کاهش قیمت سهام می شود. همچنین این صف فروش سبب می شود، دارندگان سهام به پول کمتری دسترسی داشته باشند. سهامدارنی که یک میلیون تومان سهام عدالت دارند ارزش آن 16 میلیون تومان است و افرادی هم که ارزش اسمی سهام انها 500 هزار تومانی است بالغ بر 8 میلیون تومان دریافت می کنند.
متفاوتی بازار بورس باعث می شود که اشتباه سهامداران سبب افزایش یا کاهش سهام شود. در بازار بورس صف خرید قیمت افزایش پیدا می‌کند و در صف فروش آن قیمت کاهش میابد. افرادی که به صورت مستقیم سهام خود را مدیریت می‌کنند بهترین روش نگه داشتن آن است زیرا با فروش احتمالا با ضررهایی مواجه می شوند.البته 80 درصد افراد روش غیر مستقیم را انتخاب کردند و همین امر سبب می شود که سهام دار کمتری در صف فروش قرار گیرند؛ در نتیجه بازار روال تعادلی خود را در پیش می گیرد. با آزاد سازی سهام عدالت دولت خواهان حمایت بازار سرمایه است و از طریق رشد سرمایه، مردم هم به سودی بیشتری می‌رسند. باتوجه به روزهای خوب بورس، احتمالا در ماه‌های آینده شرکت‌ها هم رشد خواهد داشت. اکثر افرادی که سهام عدالت دارند از قشر ضعیف جامعه هستند و باتوجه به شرایط اقتصادی احتمال فروش سهام عدالت توسط این قشر بسیار زیاد است. سهام عدالت بر اساس آمارها در 26 شرکت سهامدار است و سهام افراد بر اساس روند سودهی شرکت‌ها متفاوت است و به همین دلیل مبالغ واریزی افراد متفاوت خواهد بود.
بازار بورس روزهای خوبی را سپری می‌کند و با نگه داشتن سهام می توانید از سود و بازار خوب بورس نهایت استفاده را ببرید. این احتمال وجود دارد که سهام عدالت شامل سهام شرکت هایی باشد که هم در بورس حضور دارند و هم هنوز وارد بورس نشدند و این فرصت طلایی برای سهامداران است که از سود حاصل شرکت‌ها نهایت استفاده را ببرند. این نکته را باید در نظر گرفت که با ازاد سازی سهام عدالت 300 هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سرمایه می شود و دارندگان کد بورسی هم افزایش میابد و حضور افراد در بازار بورس سبب می شود تا گردش در سرمایه افزایش یابد و این اشنایی اکثر مردم با بورس سبب می شود که بازار بورس به نقطه اوج برسد. همچنین شرایط این بازار با افزایش مراجعه کنندگان ثابت باقی می‌ماند. بسیاری از سهامداران عدالت علاقه بسیاری دارند که سهام خود را بفروشند اما اگر حداقل یک سال صبر کنند با افزایش سود مواجه خواهند شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا