استان ها

قصرشیرین به صورت رسمی منطقه آزاد تجاری شد

 استاندار کرمانشاه گفت: با تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه امروز ( چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت) قصرشیرین به صورت رسمی منطقه آزاد تجاری شد.

«هوشنگ بازوند» عصر چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، پس از بحث و تبادل نظرکارشناسی اعضای مجمع و بررسی گزارش های کمیسیون اقتصادی مجمع و اخذ نظرات تعدادی از نمایندگان مجلس حاضر در جلسه، ایجاد ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی و هفت منطقه آزاد تجاری به تصویب رسید.او گفت: شهرستان قصرشیرین نیز جزو مصوبه های امروز مجمع بود که از حسن نیت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام قدردانی می کنیم.استاندار کرمانشاه قرار است امروز در ارتباط با این موضوع با رسانه ها صحبت کند.

به گزارش ایرنا؛ دولت در تیر ۱۳۹۵ لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری در استان‌های گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه، مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، کرمانشاه (قصرشیرین) را به مجلس فرستاد و گرچه در آنجا تصویب شد اما با مخالفت شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت رفت.

در نهایت صبح امروز اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با قرار گرفتن قصرشیرین به عنوان منطقه آزاد تجاری موافقت کردند.

قصرشیرین که پیش از این به عنوان منطقه ویژه اقتصادی مطرح بود، بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها ۲ مرز خسروی و پرویزخان دارد.

بر اساس آخرین آمار ها بیش از نیمی از صادرات سالانه ایران به عراق از مرزهای استان کرمانشاه و قصرشیرین انجام می شود، رقمی که با تکمیل زیرساخت های مرزی و حذف برخی قوانین دست و پاگیر، استعداد یک جهش بلند و چندبرابری را دارد.

منطقه آزاد قصرشیرین یک اقدام ماندگار

استاندار کرمانشاه پیش از این در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اهمیت ایجاد منطقه آزاد تجاری قصرشیرین گفته بود: با وجود خدمات گسترده‌ای که در بخش‌های مختلف از جمله زلزله و حوزه پتروشیمی صورت گرفته، معتقدم مهم‌ترین در سه و نیم سال گذشته در استان کرمانشاه، تلاش برای تصویب منطقه آزاد قصرشیرین بوده است.

به گفته بازوند، گرچه اسم این طرح منطقه آزاد قصرشیرین است اما در واقع منطقه آزاد استان کرمانشاه خواهد بود زیرا می‌تواند یک تحول بسیار بزرگ اقتصادی در استان شکل دهد.

استاندار کرمانشاه تصویب منطقه آزاد تجاری قصرشیرین را یک اقدام ماندگار توصیف و اضافه کرد: این اقدام می‌تواند قصرشیرین را به دوران رشد قبل از جنگ تحمیلی برساند.

وی در رابطه با روند تصویب منطقه آزاد قصرشیرین گفت: در مجمع تشخیص مصلحت نظام مقرر شد که یک بررسی کارشناسی صورت بگیرد که آیا تصویب این هشت منطقه آزاد تجاری ضرورت دارد یا خیر؟ در همین راستا سال قبل پیش یک تیم کارشناسی از مجمع تشخیص به استان کرمانشاه سفر کرد و بررسی‌های لازم درباره شرایط و ظرفیت‌های منطقه قصرشیرین را انجام داد.

بازوند با بیان این‌که من هم در این‌ باره ۲ ملاقات با دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام داشتم، اظهار کرد: از محسن رضایی هم برای حضور در استان و مشاهده شرایط و پتانسیل‌های منطقه قصرشیرین دعوت کردیم که این سفر ماه گذشته صورت گرفت که در نهایت کمیسیون فرعی مجمع تشخیص مصلحت با طرح تصویب مناطق آزاد تجاری موافقت کرد.

به گفته کارشناسان اقتصادی، از جمله مزیت‌های منحصربه‌ فرد قصرشیرین نسبت به سایر مناطق، تکمیل خط ریلی کرمانشاه به قصرشیرین طی سه یا چهار سال آینده سپس اتصال آن به راه آهن عراق و بندر لاذقیه سوریه است؛ همچنین فاصله مناسب قصرشیرین با مرکز ایران و عراق و ارتباط هم‌زمان و نزدیک با منطقه اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق از دیگر مزیت های آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا