آخرین اخبار

لاریجانی: مجلس پایگاه اصلی دموکراسی و مردم‌سالاری است

به گزارش نقش نیوز، علی لاریجانی که سه‌شنبه شب به مناسبت پایان دوره دهم مجلس شورای اسلامی در گفت وگوی ویژه خبری حضور یافته بود، اظهار کرد: مجلس در زمینه نظریه گام دوم تلاش خوبی داشت. ابتدا باید بفهمیم که گام دوم به چه معناست و چه اصول و هدفی دارد.

وی یادآور شد: یکی از نکات مهم، این است که مجلس که نمایندگان مردم هستند، پایگاه اصلی مردم سالاری و دموکراسی است؛ به ویژه در کشوری مانند ما هرچه پشتوانه مردمی آن قوی تر باشد، نماینده واقعی مردم است.
لاریجانی افزود: مجلس دهم ۶۲ درصد آرای مردم را داشت و از پشتیبانی بسیار خوب و مردمی برخوردار بود. شاید از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون یک مجلس بوده که آرای مردمی آن بیش از این و نزدیک به ۷۲ درصد بوده است. بقیه همه پایین تر از این میزان بودند.

رییس قوه مقننه اظهار کرد: مجلس دهم از پشتوانه ۶۲ درصدی مردم برخوردار بود و بنابر این نشانه پشتیبانی مردم، همین که نماینده واقعی مردم هستند.

وی در ادامه در خصوص ترکیب مجلس دهم گفت: مجلس دهم ۲۹۰ نماینده دارد که از این تعداد ۱۰۳ نفر ایثارگر هستند و سابقه جبهه دارند و جانباز هستند. تعداد زیادی از آنها فرزند شهید هستند و این نشانه آن است که پیوند مجلس با بخش انقلاب بسیار قوی است.
لاریجانی ادامه داد: از نظر سابقه اجرایی ۸۰ درصد مجلس فعلی سابقه اجرایی دارند و این به فهم مشکلاتی که مردم دارند کمک می کند.

رییس قوه مقننه گفت: هرچه سابقه اجرایی بیشتر باشد، نمایندگان، مشکلات مردم را بیشتر می شناسند. در این مجلس سابقه وزارت و چهار نفر سابقه استانداری داشتند، معاون وزیر داشتند، ۱۱ نفر سابقه فرمانداری و تعداد زیادی سابقه شهرداری داشتند؛ بنابر این مجلس ترکیبی از افراد مختلف با سابقه اجرایی بود؛ ۱۶۷ نفر از نمایندگان مجلس دهم فوق دکترا و پزشک بودند؛ کارآمدی این افراد را نشان می دهد که خوب تصمیم می گیرند.

وی اضافه کرد: تعدادی از نمایندگان سابقه تدریس دانشگاهی داشتند؛ این به معنای آن است که بخش مهمی از نخبگان را در مجلس دهم تشکیل دادند؛ اگرچه گاهی مطالبی گفته می شود اما باید دید که این مجلس در چه فضا و شرایطی کار کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه در خصوص وظایف نظارتی مجلس گفت: در این دوره ده هزار تذکر، سه هزار سوال از وزرا، پنج سوال از رییس جمهوری و ۶ استیضاح مطرح شد. علاوه بر این ۶۳ بار مسؤولان را به مجلس فرا خواندیم و ۵۳ جلسه غیرعلنی داشتیم که مسوولان را احضار کردیم.
وی افزود: ۱۰ گزارش از سوی کمیسیون ویژه به صحن آمد و  ۱۸۱۸ جلسه نظارتی از سوی کمیسیون ها برگزار شد.

به گفته لاریجانی، ۱۳۳ نماینده در ۷۳ مجمع ملی ناظر و ۲۷۹ نماینده در هیأت های استانی ناظر هستند که ۱۶۰۰ گزارش داشتند.
وی با بیان اینکه این دولت از نظر رعایت قانون نسبت به دولت های قبلی بهتر عمل کرد، افزود: در این دوره ۳۲۸۵ پرونده به دادسرای دیوان رفت و حدود چهار میلیارد دلار به صندوق بازگشت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در تذکرات مصلحت اندیشی می‌شود؟ گفت: مجلس دهم در نظارت بیان محترمانه به کار برد و از ابزارش درست استفاده کرد.
رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره رفتار دیوان محاسبات نیز گفت: دیوان در تفریغ بودجه کار حرفه ای انجام داد و دولت هم باید کمی تأمل می کرد. یک مقدار نظارت، تلخ است. اینکه در رسانه ها گفتند گم شده، لسان رییس دیوان نبود؛ مقصود این بود که چهار میلیارد هنوز مشخص نیست.
لاریجانی یادآور شد؛ این به دولت مربوط نیست؛ بخش خصوصی تخلف کرده است و این برای دولت مشکلی نبود؛ بنابر این دیوان کار حرفه ای انجام داد.

رییس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه در گام دوم، محوری که رهبر معظم انقلاب مشخص کردند باید زمینه حضور جوانان به خصوص متخصصان را فراهم کنیم، گفت: در مجلس خیلی به این مسأله توجه شد؛ به عنوان مثال قانونی را وضع کردیم که بازنشستگان نتوانند به فعالیت ادامه دهند؛ یعنی قانون قبلی را اصلاح کردیم و راه‌های نفوذ آن را بستیم. چرا که در صدد بودیم این تفکر تحقق پیدا کند و بخش‌های اجرایی مجبور شوند از جوانان استفاده کنند.

لاریجانی با اشاره به اینکه به نظر من هیچ مجلسی به اندازه مجلس دهم به شرکت‌های دانش‌بنیان توجه نکرد، گفت: در همین چهار سال جزو لایحه‌های دولت نبود اما مجلس از صندوق توسعه ملی، مبلغ قابل توجهی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفت که غالباً جوانان در این شرکت‌ها حضور دارند.
وی اضافه کرد: اینکه امروز شما می‌بینید مقدار زیادی از دانشگاه در شرکت‌های دانش‌بنیان کار می‌کنند برای این است که مطلبی که رهبری فرمودند مجلس کارسازی کرد.

وی افزود: اگر می بینید در بحث کرونا تعداد زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال هستند و کار انجام می‌دهند برای این است که از قبل برای آن فکر شده بود و از آنان حمایت شد و صندوقی برای آنها در نظر گرفته شد.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما در بودجه در سال ۹۹ مبالغ قابل توجهی از صندوق توسعه استفاده در نظر گرفتیم؛ معمولاً ما برای این مواقع از صندوق توسعه منطقه در نظر نمی‌گیریم اما چون می‌دانیم این‌ها جوان هستند و تازه مشغول به کار شده اند، تلاش کردیم و مثلاً ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه برای این بخش تخصیص یافت چون می‌خواستیم موتورشان به راه بیفتد.

رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از موانع مهم فضای کسب و کار مناسب برای شرکت‌های دانش بنیان را رفع موانع تولید دانست و بیان کرد: کشور ما از نظر مقررات دیوانی خیلی مشکل دارد؛ مثلاً کسی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند با هفت بند نادر مواجه می‌شود و باید کفش آهنی پوشیده و از این وزارتخانه به آن وزارتخانه برود.

وی یادآور شد: این طرح که مجلس ارائه کرد، برای اینکه پنجره واحد در وزارت‌خانه ها به وجود آید تا اگر فردی می‌خواهد کاری در صنعت انجام دهد، به وزارت صنعت مراجعه کند و این وزارتخانه مجبور است اجازه ها را بگیرد. البته این بخوبی اجرا نشده اما تئوری ها درست پیش می‌رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا