استان هاخراسان جنوبیویژه

لزوم مدیریت و کنترل فضای مجازی/ اتصال 1400 مدرسه خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات

خراسان جنوبی- رضا بهنام- حسین خسروی نماینده مردم بیرجند،با بیان مطلب فوق گفت: با توجه به اینکه اکنون امروز یکی از مشکلات عمومی جامعه موضوع اینترنت و فضای مجازی است، باید همه مسئولان با همکاری هم، این موضوع را پیگیری و رفع کنند.
وی با اشاره به اهمیت فضای مجازی و استفاده از این فضا در تمام مسائل از جمله اقتصاد و آموزش، افزود: فیلتر کردن این فضا اصلا نظریه درستی نیست، بلکه تاکید بر مدیریت وکنترل این فضا است.
خسروی گفت: با توجه به نیاز و استفاده اجتناب ناپذیر دانش آموزان از گوشی موبایل و حضور در فضای مجازی، نباید این فضا رها شده باشد، بلکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید در این خصوص برنامه ریزی کرده و پیگیر آن باشد.
اتصال 65 درصد روستاهای بالای 20 خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات
مصطفی بهی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی نیز در این دیدار اظهار کرد: از ابتدای دولت تاکنون، 65 درصد روستاهای بالای 20 خانوار خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل شده است. در حالی که قبل از این دولت، تنها 25 درصد روستاهای بالای 20 خانوار از این نعمت برخوردار بوده اند.
وی افزود: بر اساس برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید تا پایان برنامه ششم توسعه، 80 درصد این روستاها به شبکه ملی اطلاعات متصل شود که در این خصوص بر اساس پایشی که در سال گذشته انجام شد، برنامه های ابلاغی برای همه روستاها به اپراتورها ابلاغ شد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی بیان کرد: هم اکنون در حوزه پوشش تلفن همراه در حوزه شهرستان بیرجند، از محل اعتبارات وزارت ارتباطات 20 سایت در دست اقدام است که تاکنون 9 سایت راه اندازی شده و 11 سایت دیگر هم در دست اجرا است.
بهی ادامه داد: در شهرستان درمیان نیز از 16 سایت در این حوزه تاکنون 12 سایت راه اندازی شده و در شهرستان خوسف هم این پوشش تقریبا تمام شده و تمام روستاها وضعیت مطلوبی دارند.
وی اظهارکرد: بر اساس اسناد بالادستی و در حالی که در سطح کشور روستاهای بالای 100 خانوار سایت پوشش همراه را دارند، اما در خراسان جنوبی این پوشش برای تمام روستاهای بالای 60خانوار اجرا می شود که تا پایان سال پوشش این روستاها کامل می شود.
تحریم ها مانعی در تامین تجهیزات بروز ارتباطی
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: در بحث اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات هم، 12 سایت در بیرجند در دست اجرا است که 6 سایت راه اندازی شده است.در درمیان نیز از 9 سایت در دست اقدام است 4 سایت و در خوسف از 8 سایت ، 5 سایت راه اندازی شده و بقیه هم تا پایان سال یا پایان دولت به اتمام می رسد.
بهی یادآور شد: تمامی روستاهای بالای 20 خانوار این سه شهرستان به شبکه ملی اطلاعات متصل می شود و برای همه آنها برنامه داریم.
وی با اشاره به گلایه های مردم در خصوص مشکلات ارتباطی، تصریح کرد: با توجه به اینکه تجهیزات مورد نیاز ارتباطات، تجهیزات روز دنیا است، متاسفانه به دلیل تحریم های ظالمانه در تامین این تجهیزات، با مشکل مواجه هستیم. اما برای تامین آن تمام تلاش خود را می کنیم.
اتصال 1400 مدرسه استان به شبکه ملی اطلاعات
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی یادآور شد: در سطح کیفی تجهیزات هم در شهرستان بیرجند، درمیان و خوسف، از محل اعتبارات ملی وزارت ارتباطات، تاکنون 130 کیلومتر فیبر نوری اجرا شده که 70 درصد آن در سطح روستایی بوده و بقیه هم در حال انجام است.
بهی تاکید کرد: در بحث آموزش مجازی دانش آموزان هم از 15 شهریورماه، 1400 مدرسه روستایی و شهری استان به شبکه ملی اطلاعات وصل شده است و اگر دانش آموزان روستایی از امکانات آموزشی برخوردار نیستند، می توانند از این ظرفیت ایجاد شده در مدارس استفاده کنند.
وی با اشاره به ارائه طرح افزایش سهم دولت از درآمد اپراتورها از 28 به 38 درصد، در کمیسیون تلفیق مجلس، گفت: در صورت تصویب این موضوع چالش عمده ای در توسعه ارتباطات به خصوص توسعه ارتباطات روستایی، ایجاد خواهد شد. البته این چالش برای خراسان جنوبی با مساحت زیاد و پراکندگی کم که به اعتبارات توسعه ملی وابسته است، بیشتر خواهد بود.
چالش توسعه ارتباطات با افزایش 10 درصدی سهم دولت از درآمد اپراتورها
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی تصریح کرد: افزایش 10 درصدی سهم دولت از درآمد اپراتورها، جذابیتی برای توسعه ارتباطات توسط اپراتورها نخواهد داشت و سبب سرباز زدن آنها از پرداخت اعتبارات uso ( ارائه سرویس های خدماتی اجرایی برای جاهایی محروم و کمتر توسعه یافته)خواهد شد. همچنین این موضوع می تواند بهانه ای برای افزایش قیمت خدمات اپراتورها و تامین این هزینه ها از جیب مردم می شود.
بهی با بیان اینکه ارتباطات کیفی نیازمند ایجاد سایت ها در مناطق مختلف استان است، گفت: این در حالی است که خراسان جنوبی به لحاظ وسعت سومین و به لحاظ جمعیت بیست و دومین استان کشور است و این شرایط سبب شده تا هزینه توسعه ارتباطات در استان خیلی بالا باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا