فرهنگی

مختومقلی فراغی ستاره‌ای درخشان در آسمان فرهنگ ایران است

به گزارش نقش نیوز به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی در پیامی به همایش بزرگداشت مختومقلی فراغی نوشت: او تنها شاعر مراوه تپه، ترکمن و ایران نبود. اخلاق­مداری، مردم داری، دین ­باوری و سلوک فردی این شاعر شهیر، او را به ستاره ­ای درخشان در آسمان فرهنگ مبدل ساخته که همچنان به جویندگان معرفت و انسانیت نور می ­بخشد. شکوه نام او تا بدان جاست که او را به‌عنوان یکی از پیشگامان شعر با مضامین اخلاقی می‌شناسند.

وی افزود: ایران زمین از دیرباز تا به امروز همواره مهد فرهنگ و شعر و ادب بوده است. جای جای این سرزمین هنرپرور، آراسته به گوهرهای درخشانی است که در قلمرو جغرافیایی زادگاه خود محدود نمانده و با آثار، گفتار و رفتار خویش آوازه­ای ملی و فراملی یافته ­اند.ادیب وارسته و شاعر اخلاق­مدار خطه همیشه بهار گلستان، مختومقلی فراغی در زمره بزرگانی است که شهره عام و خاص و مشهور جهان ادب و شعر است.

صالحی اضافه کرد: او از دل مردم برخاست و در میان مردم زیست و هم­ نفس با آنان از دردها و دغدغه ­های مردم روزگار خویش سرود. پیوند عمیق باورهای دینی مختومقلی و ارادت او به پیامبررحمت حضرت خاتم­­ الانبیا(ص) و اهل­ بیت(ع)، بُعد معرفتی عمیقی به اشعار او بخشید.

وی ادامه داد: تجلیل از مقام این شاعر ترکمن، تجلیل از انسانیت و فضایل اخلاقی انسانی است. حلقة مفقودۀ جهان پرآشوب امروز و انسان سرگشته عصر حاضر،توجه به فضیلت ­های اخلاقی و نوع دوستی و غمخواری است. مفاهیمی که در اشعار مختومقلی موج می­ زند و آثار او را به گنجینه ­ای از سجایای اخلاقی مبدل ساخته است. با گرامی داشت یاد این شاعر جهان اسلام، صمیمانه ­ترین درودهای خود را به مردم سلحشور و باصفای ترکمن نثار می ­کنم و از دست اندرکاران بزرگداشت مقام این انسان والا، کمال قدردانی را دارم.

مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال ۱۷۳۳ میلادی برابر با سال ۱۱۱۲ شمسی در روستای حاجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته کوه سونگی داغی بین ایران و ترکمنستان درگذشت. پیکرش به روستای آق توقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه منتقل و در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی به خاک سپرده شد.

اشعار این شاعر بزرگ ترکمن که در بین دیگر اقوام ایران زمین و دیگر ملل جهان نیز بلند آوازه شده، دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان شعر او نیز تاکنون به چندین زبان زنده دنیا از جمله انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.

حدود چهار دهه است که مراسم بزرگداشت این چهره ادبی ترکمن در دهه سوم اردیبهشت با حضور مقامات فرهنگی و ادبی ایران و برخی کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان در محل آرامگاه این شاعر و نیز در برخی شهرهای ترکمن نشین استان گلستان برگزار می شد.

مراسم گرامی‌داشت دویست و هشتاد و هفتمین سال تولد مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن با وجود اعلام قبلی فرماندار مراوه‌تپه مبنی بر لغو شدن به دلیل شیوع کرونا، روز گذشته (سه‌شنبه) با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و برخی مدیران منطقه برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا