اقتصادی

مرغداران در حاشیه زیان هستند

«برومند چهارآیین» افزود: صنعت طیور پس از نفت بزرگترین صنعت کشور از نظر حجم سرمایه گذاری و تولید است. سالانه سه میلیون تن مرغ زنده معادل دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می شود.
این کارشناس صنعت طیور کشور گفت: غنی ترین منبع تامین پروتئین خانواده ها در جامعه همین گوشت مرغ است. گوشت مرغ اکنون به ارزان ترین وجه ممکن اما به ضرر مرغداران در کشور عرضه می شود.
چهارآیین اظهارداشت: قیمت تمام شده برای مرغداران کشور با همین نهاده ها و ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی بطور متوسط ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان با ۱۲ درصد سود است.
وی با اشاره به اینکه هیچ وقت منافع این ارز نصیب تولید کننده و مصرف کننده نشده است، گفت: شوربختانه از اوائل آذر ماه سال گذشته مرغداران گوشتی کشور وارد حاشیه زیان شده اند.
این کارشناس صنعت طیور با بیان اینکه قیمت تمام شده تولید مرغ در حال حاضر به ازای هرکیلو ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان است، افزود: قیمت فروش مرغ زنده نیز در درب مرغداری شش هزار و ۲۰۰ تا شش هزار و ۵۰۰ تومان است.
وی با اشاره به این جمله که مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار حرف اول و آخر را می زند، اظهارداشت: مازاد تولید مرغ در پنج ماهه گذشته همچون آوارسنگینی بر سر مرغداران خراب شده است. از مدت ها پیش نسبت به افزایش جوجه ریزی ماهیانه بر اساس مبنای کارشناسی هشدارهای لازم به دست اندرکاران ارائه اما متاسفانه توجهی به این موضوع نکردند. بطورکلی در بازارهای رقابتی تولیدکنندگان قیمت گذار نبوده بلکه این خود بازار است که به تثبیت و تعادل قیمت کمک می کند.
این کارشناس صنعت طیور افزود: مداخله بخش دولتی در بازار هیچ کمکی نمی کند بلکه باعث می شود گره های سر راه این صنعت افزون تر شود. هیچ مکتب اقتصادی حداقل در ۱۵۰ ساله اخیر به دولت ها توصیه نکرده که در بازارهای رقابتی مداخله کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا