اقتصادی

منطقه آزاد انزلی ناجی جهش تولید

به گزارش نقش نیوز؛ منطقه آزاد، محدودهی حراست شده بندری و غیر بندری است که از برخی مقرارت جاری کشور خارج بوده و با بهره گیری از مزایای معافیتهای مالیاتی ، بخشودگی سود، عوارض گمرکی، عدم وجود تشریفات زاید ارزی و اداری و همچنین سهولت و تسریع فرایندهای واردات برخوردار است. امکانات و تسهیلات قانونی، شرایط مساعدی جهت سرمایه گذاری های اقتصادی و زیر بنایی برای حضور فعالان اقتصادی در مناطق آزاد مهیا است. برای ایجاد مناطق آزاد کشور اهدافی وجود دارد که از مهم ترین آنها می توان به جذب سرمایه و سرمایه گذاری، کسب درآمد ارزی و افزایش صادرات، دستیابی به فناوری های نو و پیشرفته، ایجاد فرصت های شغلی بیشتر و جدید، محرومیت زدائی از منطقه هایی که امکان رشد و توسعه دارند، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری و افزایش درآمد عمومی، تسریع در انجام امور زیربنایی،تنظیم کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه ای، عمران و آبادی ، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تولید، صادارات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی اشاره کرد؛ اما در میان همه مزایای منطقه آزاد معافیت های مالیاتی در الویت قرار دارد.
نمایندگان مجلس در نشست علنی 23 اردیبهشت ماه سال جاری مجلس شورای اسلامی، در رابطه با بررسی لایجه توسعه محدوده منطقه آزاد تجاری_صنعتی انزلی، با اصلاحات کمیسیون اقتصادی در تبصره ماده واحده این لایحه از سوی نمایندگان به موافقت رسید. براساس اصلاحیه این لایحه به دولت اجازه داده شد، دو هکتار در نقاط دارای توجیه شهرستان های استان گیلان در الویت انزلی را به محدوده اضافه کند. محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی به سماحت 8 هزار و 609 هکتار طبق نقشه پیوست که به تصویب هیئت وزیران رسیده است، تعیین می شود. البته نام منطقه آزاد انزلی به منطقه آزاد گیلان تغییر نام خواهد کرد، هرچند فرماندار انزلی به تغییر نام این منطقه مخالفت کرد اما پیشنهاد تغییر نام با پیشنهاد کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در آستانه تصویب است. شهرک های صنعتی خمیران انزلی، شهر صنعتی سپیدرود، شهرک صنعتی کیشستان صومعه سرا و فرودگاه بین المللی سردار جنگل 4 منطقه ای هستند که به منطقه آزاد گیلان اضافه شده اند. با اضافه شدن شهرک های صنعتی و اراضی با مالکیت دولت به محدوده منطقه ای، ظرفیت های این منطقه در عرصه های صادراتی و اشتغالزایی استان و کشور افزایش میابد. فرودگاه سردار جنگل رشت در سال 1317 تاسیس شد که این فرودگاه از لحاظ دسترسی شهری در شهر رشت، یکی از برترین فرودگاهای ایران است. با توجه به قدمت این فرودگاه، اگر امکانات بهتری در اختیار فرودگاه سردار جنگل قرار بگیرد تعداد پرواز ها هم افزایش پیدا می کند البته برای رسیدن به این امر نیاز مبرم به فعالیت و رونق اقتصادی در منطقه است تا فرودگاه ها هم فعال تر شوند.
اسدالله عباسی، سخنگوی هیات رئیس مجلس درباره تصویب لایحه افزایش محدوده منطقه آزاد انزلی و رونق اقتصادی، گفت: ایجاد مناطق آزاد به منظور محرومیت زیاد و افزایش تولید است و از سویی صادرات مناطق آزاد به کشورهای حوزه اوراسیا یک فرصت به شمار می رود. اتصال خط راه آهن انزلی به خط آهن کریدور شمال به جنوب بسیار اهمیت دارد و باید به این موضوع به صورت ملی نگاه شود زیرا آحاد مردم ایران در این مناطق ذینفع هستند.
*نقش فرودگاه در منطقه آزاد
در فرودگاه سردار جنگل زیر ساخت و ظرفیت برای 100 پرواز در روز در مسیرهای داخلی و خارجی وجود دارد. این فرودگاه دارای موقعیت ارتباطی ممتاز حاشیه دریای کاسپین و در مسیر کریدور شمال_جنوب و در سومین شهر گردشگرپذیر ایران واقع شده است. فرودگاه سبب افزایش ورود اتباع خارجی و ترانزیت آنها برای رفتن به شهرهای دیگر کشور می شود. با جداسازی سالن ترمینال مسافران داخلی و خارجی سبب افزایش پروازهای بین المللی و خارجی می شود. طبق قانون مناطق آزاد ورود اتباع خارجی به مناطق آزاد نیازی به ویزا ندارد و ورود و خروج مسافران خارجی به ایران آسان تر می شود.
جبار کوچگی نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی درباره نقش فرودگاه رشت، گفت: با تصویب این لایحه فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت، شهرک صنعی سپیدرود، شهرک گلخانه ای کیشستان صومعه سرا، شهرک صنعتی خمیران انزلی به منتطقه آزاد انزلی افزوده می شوند که در جذب سرمایه گذار و گردشکر، افزایش سرمایه گذاری و صادرات، ارتقای کیفیت تولیدات ، تسهیل در صادارات تولیدات شهرک های صنعتی و توسعه عمران و آبادانی در استان نقش مهمی دارد.
* رونق اقتصادی
قابلیت مناطق آزاد در توسعه اقتصادی کشور بسیار بالا و بهترین روش برای رهایی از بحران اقتصادی کنونی کشور است. در شرایط تحریم، رکود اقتصادی و تنش هایی که در بازار وجود دارد می توان از طریق مناطق آزاد به رونق اقتصادی رسید. ایجاد رونق اقتصادی و درآمد زایی از مهم ترین اهداف مسئولان اقتصادی کشور از مناطق آزاد تجاری و صنعتی است که در همین راستا در تلاش هستند تعداد مناطق آزاد را در ایران افزایش دهند. با افزایش محدوده جدید منطقه آزاد انزلی در آینده می تواند کمک های شایانی به اقتصاد کشور کند. این منطقه در بخش توسعه صادارات و ارزآوری می تواند گام های موثری بردارد.
مهرداد بائوولاهوتی، تماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در این زمینه، گفت: منطقه آزاد انزلی وسعت زیادی ندارد اما فلسفه ایجاد منطقه آزاد برای تولید بوده و ما می خواهیم در این سرزمین تولید ایجاد کنیم. با معافیت های مالیاتی بتوانیم کالاهای تولیدی خود را به سایر کشورها صادر کنیم. وجود خط راه آهن به کشورهای همسایه همچون روسیه و آذربایجان می توانیم رولبط اقتصادی منطقه آزاد با کشورهای اوراسیا را افزایش دهیم و میلیون ها دلار ارز وارد کشور شود.
* جذب سرمایه گذار و رونق صنعت گردشگری
برای رسیدن به توسعه اقتصادی در مناطق آزاد باید سرمایه گذاری در بخش ها و فعالیت های مختلف اقتصادی انجام شود. بدون سرمایه گذاری در طرح های زیر بنایی و رو بنایی نمی توان انتظار گسترش، اشتغال و تولید داشت. در مناطق آزاد جذب سرمایه گذار خارجی، با هدف تشویق و توسعه صادارات کالا و خدمات انجام می پذیرد. با توجه به پتانسیل خوبی که مناطق اضافه شده به محدوده منطقه آزاد انزلی وجود دارد می توان به حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی به این مناطق امیدوار بود. همچنین پتانسیل بالای گردشگری این منطقه می تواند سرمایه گذاران بخش تفریحی را هم به این منطقه بکشاند و در بخش گردشگری هم به رونق رسید.
الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران و رئوییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای سلامی درباره لایحه توسعه منطقه آزاد انزلی، گفت: با استقبالی که سرمایه گذاران می توانند از منطقه آنزلی داشته باشند و علی رغم مزیت خوب این منطقه در آینده اثرات مثبتی به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال، اگر قرار باشد کالایی را از چین و از طریق دریای خزر با کشتی وارد کنیم، مدت زمان این کار یک سوم یا یک چهارم زمانی خواهد بود که از طریق درای عمان و خلیج فارس انجام شود.
سید کاظم دلخوش ابتری، نماینده مردم شهرستان صومه سرا درباره جذب سرمایه گذار در منطقه آزاد انزلی، گفت: منطقه آزاد انزلی از نظر استراتيیک بسیار مهم است و وجود سرمایه گذار داخلی و خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است. برای سرمایه گذار فعالیت اقتصادی و سرمایه گذار در این منطقه باتوجه به شرایط اب و هوایی، وجود راه آهن و همچنین تبادلات مهم در اوراسیا و روابط اقتصادی در کریدور شمال_جنوب در منطقه و ایجاد اشتغال بسیار مهم است.
به گزارش تفاهم آنلاین؛ دولت در تلاش است برای افزایش توسعه اقتصادی تعداد مناطق آزاد خود را در کشور افزایش دهد. با تصویب لایحه منطقه آزاد انزلی در مجلس شورای اسلامی، دولت می خواهد در راستای توسعه اقتصادی گام های موثری بردارد همچنین برای دستیابی به اقتصاد بدون نفت و افزایش صادارات شرایط تحریمی با نگاه به فرصت های موجود در کشورهای همسایه و جذب گردشگر باتوجه به پتانسیل و موقعیت جغرافیایی منطقه آزاد انزلی می تواند به توسعه اقتصاد کشور کمک های بسیاری کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا