سیاسی

موسوی: مصمم به حفظ و تداوم روابط متوازن با تمام قدرت‌های اوراسیا و آسیا هستیم

به گزارش نقش نیوز، ‌ سید عباس موسوی روز شنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: ایران از دیرباز سیاست حفظ رابطه‌ای متوازن و دوستانه با تمام قدرت‌های اوراسیا و شرق و جنوب آسیا را دنبال می‌کند. توافقنامه‌های بالقوه همکاری بلندمدت با چین و روسیه و ادامه همکاری ما با هند در چابهار، موید آن است. مصمم به تداوم این سیاست هستیم.

طی هفته های اخیر  هیات وزیران پیش نویس سند نقشه راه همکاری ۲۵ ساله با چین را تصویب کرد. همچنین محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در جریان سفر به چین از به روز رسانی توافق ۲۰ ساله با روسیه خبرداد.

علاوه بر این دو قدرت ایران همچنین همکاری‌هایی با هند بویژه در توسعه بندر چابهار و استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی ایران  در مسیر هند به اروپاست. در این راستا ایران، هند و افغانستان توافقنامه چابهار را امضا کرده اند.

همچنین ایران در سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۶ میلادی) به اتحادیه اوراسیا پیشنهاد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان ایران و اتحادیه را داد و مورد استقبال قرار گرفت و  مطابق موافقت نامه اعضای اتحادیه اوراسیا، ۸۶۲ قلم کالا با پایین ترین میزان تعرفه بین اعضا مبادله می شود و ایجاد بازار مشترک در حوزه کشورهای مستقل هم سود عضو، حذف تدریجی قوانین گمرکی در داخل اتحادیه، برقراری تعرفه خارجی مشترک در میان کشورهای عضو و هماهنگ سازی تشریفات گمرکی از مزایا و هدف های اتحادیه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا