بین الملل

نقش مهم چین در مساله هسته ای ایران

چین به عنوان یکی از کشورهای عضو شورای امنیت و همچنین از امضا کنندگان برجام، نقش مهم و سازنده ای در مساله هسته ای ایران دارد .دیدگاه های تهران و پکن در این مورد نزدیک است و پکن بارها آمریکا را به دلیل خروج از برجام مورد انتقاد قرار داده است.

به گزارش ایرنا، چین در مذاکرات اخیر در قالب کمیسیون مشترک برجام که در وین در جریان است، هم نقش مهمی ایفا کرده و خواستار تسریع در لغو تحریم های ایران و به سرانجام رسیدن این توافق نامه بین المللی شده است.چینی ها در چند سال گذشته همیشه حامی برجام بوده و از این قرارداد بین المللی حمایت کرده اند ،آنها در نشست سیاسی کمیسیون مشترک برجام هم همین مواضع را حفظ کرده اند «وانگ چون» نماینده دائمی چین در سازمان ملل ضمن حضور در کنفرانس وین به صراحت تاکید کرد که بازگشت زودهنگام آمریکا به برجام، کلید شکسته شدن شرایط فعلی پیرامون برنامه هسته ای ایران است و بر این اساس، ابتدا باید درخواست موجه طرف متضرر در برجام تائید و تامین شود و نه خواسته متجاوز!

این مقام چینی با اشاره به آنچه عوامل منحرف کننده در روند احیای برجام خواند، خواستار افزایش سرعت مذاکرات برای رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران شد.وانگ همچنین حمله خرابکارانه به تاسیسات هسته‌ای نظنز را به باد انتقاد گرفت و گفت: فکر می‌کنیم این تحولات، اعتقاد ما را تقویت کرد که آنچه اکنون به‌عنوان اولویت مهم مورد نیاز است، این است که از عوامل منحرف کننده فاصله گرفته و مذاکرات را با سرعت بیشتری دنبال کنیم.با توجه به اینکه چین در کنار روسیه به عنوان امضا کنندگان برجام، نقش مهمی در پیشبرد این قرارداد بین المللی دارند. روسای هیات‌های مذاکره‌ کننده دو کشور با حضور در محل اقامت سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه و رییس هیات مذاکره‌کننده کشورمان، در نشستی سه‌جانبه به بحث و رایزنی پرداختند.

اما در پکن نیز  «جائو لی جیان»  سخنگوی وزارت امور خارجه چین ضمن تاکید بر مواضع همیشگی چین تکرار کرد که آمریکا باید بدون قید و شرط به برجام بازگردد و تمام تحریم های غیرقانونی علیه ایران را لغو کند.

وی ضمن اشاره به نشست کمیسیون مشترک برجام در وین افزود: در حال حاضر، وضعیت هسته ای ایران در مرحله حساسی قرار گرفته است. چین از تشکیل جلسات کمیسیون مشترک برجام برای  لغو تحریم ها از سوی آمریکا و ازسرگیری اجرای برجام از سوی ایران پشتیبانی می کند. همچنین، پکن از تعامل کمیسیون با آمریکا به روشی مناسب حمایت می کند.

وی اظهار امیدواری کرد طرف ها هرچه زودتر درباره احیای برجام به توافق برسند و گفت: خروج یک جانبه آمریکا از برجام دلیل اصلی بحران کنونی است. آمریکا باید بدون قید و شرط به برجام بازگردد و تمام تحریم های غیرقانونی علیه ایران را لغو کند.این مقام چینی افزود: امیدواریم همه طرف های مربوط بتوانند حق و باطل را تشخیص دهند و از آمریکا بخواهند اقدامات مشخصی در مورد لغو تحریم ها انجام داده و با ایران همسو شود و برای احیای هرچه زودتر برجام تلاش کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین تصریح کرد: چین همواره نقش سازنده ای در مساله هسته ای ایران داشته و به تلاش ها برای احیای برجام ادامه خواهد داد. اما همزمان، از حقوق و منافع مشروع خود دفاع خواهد کرد.سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاکید کرد: «آمریکا باید بدون قید و شرط به برجام بازگردد و تمام تحریم های غیرقانونی علیه ایران را لغو کند».

روابط چین و ایران که در مرحله استراتژیک قرار داشت به تازگی نیز با توجه به نقش های ویژه دو کشور در فضای بین المللی کنونی و در سیاست خارجی،   با امضای یک سند همکاری ۲۵ ساله وارد مرحله جدیدی شده است به طوری که در مذاکرات چند جانبه اخیراً پیرامون توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران در وین، ایران موقعیت خود را حفظ کرده و خواستار این شده است که ایالات متحده همه تحریم ها را لغو کند قبل از اینکه تهران به محدودیت های موجود در برنامه های هسته ای خود برگردد، حمایت چین از ایران در این گفت و گوها هم سازنده توصیف شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا