آخرین اخباراجتماعی

وزیر بهداشت: مرگ و میر کرونا را طی سه هفته به یک‌سوم کاهش دادیم/یک بیمار سرگردان هم نداشتیم

به گزارش نقش نیوز، دکتر سعید نمکی درباره نشست ویدئوکنفرانسی وزرای بهداشت جهان، اظهار کرد: در این نشست با تمام وزرای بهداشت کشورهای جهان و دبیر کل سازمان بهداشت جهانی در تماس بودیم. از هرمنطقه‌‌ای از سازمان جهانی بهداشت که شامل 6 منطقه بود یک کشور برای انتقال تجربیات مقابله با کرونا انتخاب شده بود و در بین کشورهای شرق مدیترانه، جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور برگزیده برای انتقال تجربیات خود به دنیا، انتخاب شده بود.

وی افزود: برای بنده بعنوان سرباز کوچک جمهوری اسلامی افتخار است که در اوج تحریم‌ها و وقتی همه منتظر بودند فرو بریزد کشور ما این افتخار را کسب کرد، به قول شاعر مدعی خواست که از بیخ کند ریشه ما/ غافل از اینکه خدا هست در اندیشه ما؛ ما اگر خزانه تهی در هجمه کرونا داشتیم اما دست‌‌های پر از همت و روح‌های پر از غیرت و پزشکان و پرستاران و مراقبان پر از فداکاری و ایثار، مردمی پر از همدلی و همراهی و رهبرانی پر از تدبیر و دلسوزی داشتیم.

نمکی ادامه داد: مرگ‌ها در سه هفته به یک سوم رسید و موارد مثبت ابتلا به کرونا را به حدود 40 درصد رساندیم که این افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران در شرایط سخت تحریمی است. اگر این روند را به همین سرعت ادامه دهیم یک رکورد تاریخی خواهیم داشت.

نمکی با بیان اینکه ما به دنیا گفتیم چگونه این دستاوردها را به دست آوردیم، تصریح کرد: اولین مرحله آمادگی ما برای پذیرش بیماران بود، در کل کشور حتی یک مورد بیرون از بیمارستان‌ها، بیمار سرگردان نداشتیم و هیچ گروه سنی را دور از رسیدگی‌ها نداشتیم و ما یک مورد غیرکرونایی اورژانس را نیز بلاتکلیف نگه نداشتیم و تمام بیماران دیالیزی را هر سه روزی که نیاز داشتند دیالیز کردیم و تمام بیماران قلبی را در سی سی یو پذیرش کردیم.

وی ادامه داد: میزان بهبودیافتگان ما نیز یک رکورد بین‌المللی است که به پزشکان و پرستاران تبریک می‌گویم.

نمکی افزود: تجربه بزرگ غربالگری را نیز به دنیا اعلام کردیم؛ درست است که در طرح تحول سلامت توانستیم تحت‌های بیمارستانی را افزایش دهیم اما با همین افزایش‌ها میزان تخت بیمارستانی 1.6 به ازای هزار نفر جمعیت است اما در کشورهای اروپایی پنج تا 6 برابر تخت بیمارستانی دارند ؛ میزان پرستارهای کشورهای اروپایی به ازای هر تخت، دو تا سه برابر ماست اما آنچه ما را از این مهلکه خارج کرد گذشت، ایثار، همکاری بین بخشی و درک و فهم و همراهی مردم بود. اصل دیگری که ورود بیمارستانی را کاهش داد طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا و غربالگری گسترده ما بود که مبنای آن پرونده الکترونیک سلامت بود که در ابتدای وزارت بنده، به عنوان تکالیف به جا مانده دنبال کردیم و برای 80 میلیون نفر از هموطنان پرونده تشکیل دادیم و این ریل گذاری کمک کرد تا بیش از 70 میلیون نفر را با سامانه 4030 و ثبت آنلاین در سامانه مربوطه در مراحل اولیه غربالگری، افرادمبتلا را شناسایی و افرادی که با آنها تماس داشتند را ایزوله کنیم و بار مراجعات بیمارستانی را کاهش دهیم و این کار بزرگی بود که هیچکس در دنیا این کار را نکرده است.

وی یادآور شد: در اینجا از بهورزان و مراقبین سلامت و کادر بهداشتی و درمانی به عنوان یک ظرفیت بی‌بدیل در کمک نهادهای همیارمان استفاده و این تجربه بزرگ تاریخی را ثبت کردیم.

نمکی با بیان اینکه ما از سازمان جهانی بهداشت خواستیم که تحریم‌های ظالمانه را از دوش مردم ما بردارند، خاطرنشان کرد: همچنین درخواست کردیم تا فشار به کشورهای ضعیف کمتر وارد شود و زیرساخت‌های نظام سلامت در اثر تبعیض، در اقصی نقاط جهان کمتر آسیب ببیند.

وی متذکر شد: اگرچه امروز همه اقتصادهای جهان آسیب می‌بینند اما در اقتصادهای ضعیف‌تر، اقتصاد خانواده‌ها بیشتر آسیب می‌بیند.

نمکی با اشاره به اینکه طرح فاصله گذاری هوشمند را برای جهان توضیح دادیم، گفت: برای جلوگیری از فشار به خانواده‌ها و کسبه کم‌بضاعت توانستیم با اجرای پروتکل‌هایی سختگیرانه مشاغل را به رونق برگردانیم و آن را به عنوان تجربه خود اعلام کردیم.

وی در پایان تأکید کرد: اگر این دستاوردها را داشتیم علتی به جز همراهی و همدلی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تلاش بی‌وقفه همه کادر بهداشت و درمان نداشته است اگر خدایی ناکرده مردم از این دستاوردها مغرور شوند و فراموش کنند که ما هنوز در نیمه راهیم ممکن است در دقایق آخر گل‌‌های سهمگینی وارد دروازه سلامت شود و من خواهش میکنم برای حفظ این دستاورها مردم این وفاق و رعایت اصول را فراموش نکنند تا دستاورد جهانی به سرافکندگی بین‌المللی تبدیل نشود‌.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا