اقتصادی

پیشرفت صنعت خودرو در گرو سیاست های کلان کشور و خودکفایی در تولید است

به گزارش نقش نیوز، جواد مرزبان اظهار داشت: شرایط ناشی از ویروس کرونا بر صنعت خودرو مانند صنایع دیگر تأثیرگذار بوده است و این امر برای صنعت خودرو دارای مزایا و معایبی است. از معایب آن می توان به مشکلات واردات و صادرات اشاره کرد، چرا که با توجه به شرایط فعلی و موانعی که برای واردات مواد اولیه و … وجود دارد، تولید قطعات خودرو نیز محدود خواهد شد و از سوی دیگر از مزایای آن می توان به استفاده تولیدکنندگان داخلی از این فرصت برای خودکفایی در صنعت خودرو اشاره کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در ایران معادن زیادی وجود دارد که به صورت خام صادر شده و به مواد اولیه تبدیل نمی شوند و از آن جا که خرید خودرو در کشور متقاضیان بسیاری دارد، بنابراین می توان از این فرصت برای تولید داخلی و اشتغال زایی قطعه سازان و خودروسازان استفاده کرد. به عبارت دیگر تجربه نشان داده در کشور به هر میزان خودرو تولید شود متقاضی برای خرید آن وجود دارد. در صورتی که در برخی از کشورها خودرو تولید می شود اما تقاضای خرید آن وجود ندارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: مسیری که خودروسازان در سال های گذشته پیش گرفته اند تکیه بر واردات بوده اما در حال حاضر با توجه به خروج ایران از برجام و شرایط ناشی از کرونا لازم است مدیران کلان راه را برای تولید داخلی هموار کنند. لذا ممکن است با تکیه بر تولید داخلی برای مدتی خلأ در صنعت خودرو ایجاد شود و با تشنج در بازار، کمبود قطعه و افزایش قیمت ها مواجهه شویم همانند شرایط کنونی که بر بازار خودرو حاکم است اما با نظارت دولت این فاصله جبران خواهد شد. بنابراین بایستی از شرایط کنونی برای رسیدن به خودکفایی در تولید خودرو نهایت استفاده را کرد.

مرزبان راد خاطرنشان کرد: با خودکفایی در تولید خودرو ممکن است در ابتدا شاهد کیفیت پایین خودروهای تولید شده باشیم اما به مرور زمان با نظارت های دولت این مشکل حل خواهد شد. لازم است مدیران کلان موضوع برجام را کنار گذاشته و با این دیدگاه در این مسیر پیش بروند که مرزهای ایران برای همیشه بسته خواهند بود اما متأسفانه دیدگاه نادرستی در خصوص برجام وجود دارد که گمان می کنند برجام برای واردات است در صورتی که بایستی برای صادرات باشد. همچنین در بسیاری از موارد شاهد این بوده ایم که ارز دولتی برای واردات کالاهایی هزینه شده که امکان تولید آن در داخل وجود داشته است و این موضوع بایستی توسط بانک مرکزی حل شود.

وی در خصوص وضعیت صنعت خودرو در سال جاری تأکید کرد: در حال حاضر و با توجه به شرایط فعلی راهی جز تولید صفر تا صد قطعات در داخل وجود ندارد اما در صورت از بین رفتن کرونا ممکن است مدیران کلان مجدداً مسیر واردات خودرو را در پیش بگیرند و این امر بستگی به سیستم فکری مدیران کلان دارد که چنانچه اصلاح شود کشور مسیر توسعه درست را طی خواهد کرد. بنابراین اگر سیاست کلان به سمت خودکفایی باشد قطعاً ایران به تولیدکننده خودرو تبدیل خواهد شد که این امر مستلزم همکاری دولت، مجلس و حتی قوه قضائیه است که از رانت ها جلوگیری کند. لذا موفقیت صنعت خودرو در گرو سیاست های کلان کشور و خودکفایی در تولید خودرو است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا