اقتصادی

پیش‌بینی خرید تضمینی ۱۱ میلیون تن‌ گندم در کشور

به گزارش نقش نیوز، جواد وفابخش روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از مزارع آذربایجان‌غربی میزان تولید گندم کشور را هم تخمین زد و افزود: با توجه به بارش‌های مناسب طی سال جاری و اقدام‌های فنی صورت گرفته در سال‌های اخیر، پیش‌بینی می‌شود ۱۴ میلیون تن از این محصول در سطح کشور برداشت شود.

وی همچنین با اشاره به روند اجرای پروژه ارتقای امنیت غذایی نیز بیان کرد: این طرح از پنج سال قبل با هدف توسعه کشاورزی حفاظتی و ارتقای امنیت غذایی در کشور بر اساس اصولی که در دنیا مورد توجه و تاکید قرار می‌گیرد، در حال اجراست.
سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: این اصول شامل تنوع گیاهی و کشت در بقایا و مسایلی می‌باشد که در نظام‌های کشت و به‌زراعی وجود دارد و معرفی گونه‌های جدید گیاهی است.
وفابخش افزود: بر این اساس به دنبال اجرای طرح ارتقای امنیت غدایی در دیم‌زارهای کشور هستیم و شهرستان بوکان از توابع آذربایجان‌غربی به عنوان یکی از سایت‌های اجرای این طرح انتخاب شده است.

به گفته وی طی ۲ سال اخیر که دیم‌زارهای این شهرستان به اجرای این طرح اختصاص یافته، نتایج خوبی مشاهده شده و امید است با توسعه این مزارع، تاثیر مطلوب آن را در دیم‌زارهای استان و کشور شاهد باشیم.
به گزارش ایرنا بیش از ۶ میلیون هکتار گندم‌زار شامل حدود ۲ میلیون هکتار مزرعه آبی و چهار میلیون و ۵۰ هزار هکتار مزرعه دیم در کشور وجود دارد و کارشناسان می‌گویند که اگر ۱۴ میلیون تن محصول از این سطح برداشت شود، محصول تولیدی بیش از نیاز داخلی خواهد بود.

این موفقیت از یک سو مدیون شرایط مناسب آب و هوایی است و از سوی دیگر در پی برنامه‌ریزی اصولی و اقدام‌های فنی طی سه سال گذشته به دست می‌آید؛ برداشت گندم در کشور حدود چهار و نیم ماه به طول می‌انجامد و از خردادماه در مناطق معتدل و طی نیمه دوم مرداد در مناطق سردسیر آغاز می‌شود.

قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم نان ۲۵ هزار ریال و هر کیلوگرم گندم دوروم یا ماکارونی ۲۶ هزار ریال اعلاوم شده اما گفته می‌شود که انجمن کارخانه‌های تولید ماکارونی کشور طی قراردادی با کشاورزان برخی استان‌ها مانند کرمانشاه، ایلام و جنوب کرمان،  اعلام کرده‌ است که گندم دوروم آنان را ۱۰ درصد بیشتر از قیمت خرید تضمینی خریداری می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا