ایران

پیش بینی تولید ۱۴ میلیون تن گندم با بارش های بهاره


مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به بارندگی ها و شرایط مطلوب سال جاری، پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۴ میلیون تن گندم در کشور تولید شود.

به نقش نیوز، اسماعیل اسفندیاری پور با اشاره به آغاز برداشت گندم در استان های دارای اقلیم گرم و خشک جنوب، افزود: این استان ها از جمله استان بوشهر، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، منطقه جیرفت، شهرستان کهنوج و شهرستان قلعه گنج در جنوب کرمان، شهرستان مهر در جنوب استان فارس و شهرستان هندیجان و شهرستان‌های مجاور استان خوزستان آغاز شده است.

وی با اشاره به وضعیت مطلوب بارش ها و سال پر محصولی گندم اضافه کرد: برداشت گندم به تدریج بعد از مناطق خشک جنوب در  مناطق معتدل مانند  استان خوزستان و استان‌های هم اقلیم از هفته اول خرداد ماه آغاز خواهد شد.

اسفندیاری پور با بیان اینکه آخرین برداشت گندم در اواخر مردادماه در اقلیم سرد خواهد بود، تصریح کرد: دوره برداشت گندم در کشور حدود ۴.۵ ماه به طول می‌انجامد.

۶ میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم در سال جاری

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: سطح کشت گندم حدود ۶ میلیون هکتار است که حدود دو میلیون هکتار آن به صورت گندم آبی و چهار میلیون هکتار گندم به صورت دیم کشت می‌شود و می‌توان گفت که دو سوم سطح کشت گندم کشور با آب سبز (آب باران)  تامین و آبیاری می‌شود.

اسفدیاری پور ادامه داد: برآورد اولیه با توجه به شرایط مطلوب سال جاری، حدود ۱۴ میلیون تن تولید گندم در کشور  است.

خریدتضمینی  ۱۰.۵ میلیون تن گندم  از کشاورزان

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه حدود ۱۰.۵ میلیون تن امکان خرید تضمینی گندم وجود دارد، گفت: البته استمرار شرایط مطلوب برای ظرفیت تولید بیشتر وجود دارد؛ زیرا دوره کشت و برداشت گندم کشور هرکدام  ۱۰۰ روز طول می‌کشد، خوشبین هستیم که تغییرات به نفع تولید کشور باشد.

وی با اشاره به خرید تضمینی گندم از کشاورزان، افزود: مطابق قانون، مسئولیت خرید گندم تضمینی کشور و دانه‌های روغنی از جمله کلزا به عهده شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی است و این شرکت در گذشته در حوزه فعالیت وزارت جهاد کشاورزی فعال بوده که از سال گذشته زیر مجموعه وزارت صمت شده و هماهنگی ها در این زمینه  به صورت مشترک انجام می‌شود.

اسفندیاری‌پور با بیان اینکه دستورالعمل های لازم در اوایل اسفندماه تهیه و ارسال شد و مراکز خرید در مناطق جنوبی فعال است، گفت: سامانه‌ها نیز ساماندهی شده است، البته متولی پرداخت وجه بانک کشاورزی است که وزارت صمت و یا شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی براساس مصوبات مجلس و دولت تامین نقدینگی آن را انجام می‌دهند.

مجری طرح گندم کشور ادامه داد: در استان‌هایی که برداشت گندم در آنها شروع شده تاکنون حدود ۲۰ هزار تن گندم برداشت که تحویل مراکز خرید شده و پرداخت آن نیز بلافاصله انجام شده است.

اسفندیاری پور با بیان اینکه کشاورزان باید بر اساس مصوبه دولت، خرید از طریق سامانه پهنه بندی و  ورود اطلاعات را از طریق مراکز خدمات انجام دهند، افزود: مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی این اطلاعات را در اختیار شرکت بازرگانی دولتی قرار می‌دهد؛ کشاورزانی که به هر دلیل تاکنون اطلاعات را وارد این سامانه نکرده‌اند سریعاً از طریق مراکز خدمات و به تناسب شرایط کرونا مراجعه کنند و این مهم را انجام دهند تا در دریافت محصول از طرف شرکت بازرگانی دولتی دچار اختلال نشوند.

برداشت گندم توسط ۱۷ هزار کمباین در کشور

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی درباره شرایط پیش‌آمده و بیماری کرونا برای برداشت گندم، گفت: ۱۷ هزار دستگاه کمباین برداشت گندم را انجام می دهند که ۱۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه کمباین مهاجر هستند.

وی ادامه داد: در مسیر مهاجرت برای برداشت گندم از استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و پلیس ناجا تقاضا داریم تا در رسیدن هر چه سریع‌تر این کمباین‌ها در مسیر تردد، کمک کنند تا به خاطر بیماری کرونا، برداشت محصولاتمان دچار اختلال نشود.

اسفندیاری پور افزود: ستاد سوخت و وزارت نفت نیز با تامین به موقع و به میزان کافی سوخت کمباین‌داران و رانندگان کامیون‌ها  که حمل و نقل محصولات را بر عهده دارند؛ کمک کنند تا بزرگ‌ترین فعالیت اقتصادی در بخش کشاورزی که بیشتر از ۳۶ هزار میلیارد تومان در بخش برداشت گندم است به نحو مطلوب انجام شود.

وی یادآور شد: ستاد سوخت بر عهده وزارت نفت است و تسهیل و روان‌سازی در آن انجام شود تا کامیون‌داران و کمباین‌دارها معطل نشوند و سوخت مورد نیاز خود را به راحتی دریافت کنند تا عملیات برداشت به راحتی انجام شود.

تولید ۱۰۰ درصدی بذر گندم در کشور

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی به تولید بذر گندم در کشور اشاره کرد و افزود: بذر گندم ۱۰۰ درصد  در داخل کشور تولید می‌شود و ما هیچ وابستگی در این خصوص نداریم.

وی با اشاره به عدم پرداخت یارانه به شرکت‌های تولیدکننده در سال ۹۷ و ۹۸، گفت: شرکت‌های تولید کننده بذر گندم ۱۳۰ میلیارد تومان یارانه از سال ۹۷ و ۹۸ طلبکار هستند؛ از رئیس سازمان برنامه و بودجه با توجه به  برنامه بذر سال آینده، خواهش می‌کنم در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حداکثر تا پایان فروردین‌ماه این منابع تخصیص داده شود و تا امکان خرید بذر برای کشت جدید فراهم شود و امنیت غذایی ما دچار مشکل نشود.

اسفندیاری پور اظهارداشت: کشاورزانی که جدای از مناطق اقلیم گرم و خشک جنوب هستند باید به دستورالعمل‌های سموم تدارک دیده شده عمل کنند، زیرا بیماری‌های متعدد قارچی در مزارع گندم به خصوص در مزارع آبی و پر باران افزایش پیدا خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا