یادداشت

چگونه اقتصاد چین، اقتصاد دنیا را قبضه می کند

رشد اقتصادی خارق العاده ی چین در دهه های اخیر، باعث حیرت جهانیان شده است. در دهه گذشته ،چندین شرکت خصوصی در حوزه های مالی و فناوری توانسته اند، نامشان را به عنوان رهبران جهانی در عرصه ی نوآوری مطرح کنند. در حالی که اقتصادهای اروپا و ایالات متحده آمریکا همچنان به دلیل شیوع ویروس کرونا در حال سقوط هستند و همه‌ گیری این ویروس، کشورها را مجبور به تعطیلی و خریداران را وادار به خانه‌ نشینی کرده است اما اقتصاد چین به عنوان یکی از ابرقدرتمند ترین اقتصادهای جهان پس از چند ماه رکود، بار دیگر در حال رشد است. چین به‌ عنوان نخستین کشوری که کرونا را تجربه کرد ،بیشترین خسارت ‌ها را بابت شیوع این بیماری در سه ماه نخست سال جاری میلادی متحمل شده است، اما آمارهای سه ماه دوم همین سال نشان داد که اقتصاد این کشور با پشت سر گذاشتن یک دوره رکود کوتاه مدت، بار دیگر در حال رشد است. در جدیدترین فهرست پانصد شرکت برتر جهان در نشریه فورچون، 129 شرکت چینی دیده می شوند که در عرصه های اقتصادی هر یک به یک غول بزرگ تبدیل شده اند. در بین شرکت های چینی حاضر در فهرست این نشریه، نام شرکت هایی همچون علی بابا، جی. دی و تنسنت دیده می شود. شرکت هواوی ،علی رغم فشارهای آمریکا برای تضعیف آن، جایگاه خود را در مقایسه با سال گذشته ارتقاء داد و شرکت تازه تاسیس شیامی که کمتر از یک دهه از عمر فعالیتش می گذرد، به جوان ترین شرکتی که به فهرست 500 شرکت برتر جهان از نگاه نشریه فورچون راه یافته است. از اینرو چین به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند در زمینه ی کارآفرینی با تغییر تفکر افراد سرزمینش توانسته است در زمینه ی توسعه ی اقتصادی با ارجحیت کارآفرینی وگسترش کسب و کارهای خرد، نتایج درخشانی را کسب نماید.

امروزه در حالی چین خود را با سرعتی اعجاب انگیز به عنوان یکی از نوآوران در حال رشد در دنیای تکنولوژی مطرح می کند که مزایا و شایستگی های کارآفرینی بیش از هر موضوع دیگری در این کشور مورد توجه و اقبال دولت و مردم آن قرار دارد. در همین راستا ،تمام سیاست های اقتصادی چین با هدف افزایش میزان کارآفرینی و اختصاص میلیاردها دلار به شرکت های تکنولوژی محور پیش نویس می شود. همین افزایش پول نقد در دسترس برای فعالیت های کارآفرینی، عامل انگیزشی قوی برای مشارکت مردم به شرکت در فعالیت های نوآورانه و تاسیس کسب و کارهای کوچک کارآفرینی است. چینی ها در یافته اند که تنها با نوآوری و کارآفرینی می توانند، رسوخ خود را در اقتصاد سایر ملل بیش از پیش افزایش دهند. آمارها نشان می دهد،تقریبا تمامی مدیران اجرایی چینی بر این عقیده اند که کارآفرینی در پیشرفت سازمانشان بسیار موثر بوده و 85 درصد آن ها باور داشته اند که سازمان آن ها، کارمندان خود را به نوآوری و خلاقیت تشویق می کند.

البته فرهنگ چین، مزایای بسیاری برای ترویج کارآفرینی دارد و علاوه بر حمایت های پولی، رقابت را نیز میان کارآفرینان گسترش می دهد. کارآفرینان و سرمایه گذاران چینی همگی معتقدند ،یکی از ویژگی های مثبت فرهنگی شان این است که کار کردن را به معنای زندگی کردن می دانند نه یک اجبار و از همین رو اخلاق کار سخت کنفوسیوسی، چینی ها را به سوی عقایدی هدایت می کند که معتقدند انسان در طول دوره ی حیات خود حتی لحظه ای نباید از کار و تلاش دست بردارد. چین به عنوان یکی از کشورهای دارای رشد اقتصادی بالا از الگوی جدید کسب و کار و کارآفرینی بهره ی بالایی برده است. مدیران فعال در حوزه ی کسب و کار چین در انگیزه دادن و الهام بخشیدن به سایر کارآفرینان در سراسر جهان بسیار فعال و مطرح هستند و از همین رو ،نکات مهم و کلیدی را می توان در رفتار کارآفرینان چینی جستجو کرد.

جالب است بدانید، چینی ها هرگز در تصمیم گیری های خود عجول نبوده و بیشترین وقت خود را برای گرفتن تصمیمات سنجیده استفاده می کنند. آن ها از هر فرصتی برای تجارت  استفاده می کنند. با مشاهده ی اجناس صادراتی چین در سایر کشورها این امر به خوبی مشهود است. اجناسی که هنوز کشور مبدا شروع به تولید عمده آن نکرده از آن سوی مرزها توسط چینی ها تولید و صادر می گردد. چینی ها براحتی توانایی انطباق با تغییرات را دارند و بازار محصولاتشان را از محصولی به محصول دیگر سوق می دهند. شاید تفکر عموم بر این باشد که چینی ها اجناس بی کیفیت تولید می کنند، ولی باید به این امر واقف باشید که چینی ها هر روز خلاق تر می شوند و اجناس با کیفیت تر تولید می کنند. آن ها بسیار خوش بین هستند و اجازه نمی دهند ،سیاست ها و افکار منفی، ذره ای انحراف در مسیر رسیدن به هدفشان ایجاد نماید.

شایان ذکر است که چینی ها به کسب و کارهای کوچک و مشاغل خانگی نیز بسیار اهمیت می دهند. آن ها معتقدند که هر خانه، کارخانه و هر کارخانه، یک خانه است و با همین شعار توانسته اند ،جهش اقتصادی خود را با گسترش و حمایت از کارآفرینان خانگی تجربه کنند. تمامی عوامل مذکور سبب می شود که شهروندان چینی اشتیاق بسیار بالایی برای رسیدن به موفقیت داشته باشند و از امتحان کردن شانس خود و دست زدن به ریسک های بزرگ لذت ببرند. نسل جدید کارآفرینان چینی کسانی هستند که با هزینه ی پایین و با استفاده از ابزارهای جدید و پیشرفته در اقتصاد خود نقش بزرگی ایفا می کنند. چرا که آنان بر این عقیده اند که سرمایه گذاری های کوچک برای آزمون و خطا بهترند. به همین دلیل استارتاپ های چینی سریع تر از همتایان آمریکایی خود رشد می کند.

بطور کلی خانواده نقش فعال در توسعه ی شرکت های چینی بازی می کند و به عنوان یکی از ارکان اصلی راه اندازی و توسعه  کسب و کار در این کشور محسوب می شود. بیشتر کارآفرینان دست کم یکی از اعضای خانواده ی خود را وارد چرخه ی مالی خود در کسب و کار می نمایند  و اصولا والدین فعال در تجارت یا مشاغل مشابه آن، کودکان را در دوران رشد برای مشارکت در فعالیت های اقتصادی درگیر می کنند. عموما چینی ها درهر گرایشی سبک منحصر به فرد خود را دارند و در این بین کارآفرینی آن ها نیز سبک و سیاق منحصر به فرد خود را دارد که می تواند الگوی مناسبی برای کشورهای در حال توسعه ای همچون ایران باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا