کارآفرینی

کارآفرینی اجتماعی؛ تعریف ساده، اجرای دشوار

نصیر دهقان روز چهارشنبه به مناسبت روز ملی کارآفرینی در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا بیان داشت: دگرگونی و تحولات اخیر در سراسر جهان امروز سبب شده کارآفرینی بیش از پیش اهمیت یابد و سازمان ها بیشتر از گذشته نیازمند نوآوری و کارآفرینی برای تطبیق با شرایط جدید باشند.

کارآفرینی عبارت است از فرآیند ایجاد ارزش از طریق تشکیل مجموعه منحصربه فردی از منابع برای استفاده از فرصت ها است. کارآفرین فردی است دارای ایده و فکر جدید که از طریق ایجاد یک کسب و کار با بهره گیری و هماهنگی منابع که همراه با مخاطره مالی، اجتماعی و حیثیتی است، محصول یا خدمت جدید به بازار ارائه می دهد.

کارآفرینی تأثیر مثبت و مستقیمی بر کاهش بیکاری دارد؛ از سوی دیگر، سبب توسعه اقتصادی و ایجاد فرصت های شغلی می شود و می تواند باعث بهبود وضعیت اجتماعی و فرهنگی جامعه شود.

وی گفت: در این راستا کارآفرینان اجتماعی که ویژگی ها و رفتارهایی شبیه به کارآفرینان اقتصادی دارند، بیشتر با فعالیت های دلسوزانه و حمایت کننده ارتباط داشته و برای حل مشکلات اجتماعی تصور و بینش مطلوبی دارند.

دهقان ادامه داد: خلق روش‌های جدید یادگیری و آموزش، میسر کردن دسترسی انسان‌ها به غذای سالم، توجه به تغییرات اقلیمی و یافتن درمان‌های جدید برای بیماری ها همگی در زمره چالش‌های اجتماعی هستند که امروزه کسب و کارها به‌دنبال یافتن بهترین راه‌حل برای مواجهه با آن‌ها هستند.

وی افزود: مفاهیم مورد بحث در کارآفرینی اجتماعی همچون خلق ارزش‌های اجتماعی، مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و رفع نیازهای اجتماعی، سابقه‌ای دیرینه و همپای ایجاد تمدن در جوامع بشری دارد. آنچه امروز کارآفرینی اجتماعی نامیده می‌شود، در گذشته اساس کارهای خیریه‌ای مانند احداث و راه‌اندازی بیمارستان‌ها و یتیم خانه‌ها بوده است.

عضو مرکز تحقیقات طب پیشگیری و سلامت جمعیت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: از جمله نتایج به دست آمده مربوط به توسعه کارآفرینی اجتماعی افزایش نوآوری، ارتقای سطح فناوری، افزایش اشتغال، تولید دانش فنی، تولید و توزیع درآمد در سطح جامعه است.

وی ادامه داد: از طرفی کارآفرینی اجتماعی یک زمینه نوظهور از سازمان هایی است که افراد اغلب گوشه رانده شده را در اجتماع را مورد توجه قرار داده و با ایجاد نقدینگی برای ارزش اقتصادی ایجاد می کند تا از منابع در دسترس به گونه ای خلاقانه برای موضوعات اجتماعی استفاده کنند.

دهقان گفت: توسعه کارآفرینی اجتماعی به عنوان مأموریتی اجتماعی و یکی از راهکارهای حل برخی مسائل و آسیب های اجتماعی مورد توجه است.

وی گفت: پر واضح است که حکومت ها و موسسات عام المنفعه همچنان نقش اساسی در مقابله با مشکلات و معضلات اجتماعی ایفا می کنند؛ چرا که بسیاری از مسائل و آسیب های اجتماعی ریشه در بیکاری و نبود فرصت های شغلی برای افراد جامعه دارد. توجه به مقوله کارآفرینی اجتماعی می تواند به صورت فرآیندی نوآورانه برای ایجاد ارزش اجتماعی، با تقویت شفافیت و جوامع مدنی تا حدود قابل قبولی این آسیب ها را تحت الشعاع و کاهش داده و پایه اساسی در مسیر توسعه پایدار کشور است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا