یادداشت

کرونا به کام آمازون!؟

شرکت آمازون به عنوان یک شرکت تجارت الکترونیکی در امریکا است که از پیشگامان حوزه ی فروش آنلاین بوده و در سال 1995 تاسیس شد و در حال حاضر از نظر فروش کل و ارزش بازار، بزرگترین خرده فروشی آنلاین جهان به شمار می آید. آمازون ،کار خود را در شروع با 5 کارمند و در پارکینگ یک خانه ی اجاره ای آغاز کرد و این استارت آپ سرانجام با سرمایه ی 1 میلیون دلاری که به کمک اعضای خانواده و دوستان فراهم شده بود، طی سه سال از شرکتی با 100 کارمند و درآمد سالانه 15.7 میلیون دلار، به یک کمپانی بزرگ با بیش از3 هزار کارمند و درآمد سالانه
610 میلیون دلار تبدیل شد و امروز، جف بزوس، موسس و مدیرعامل آمازون،ثروتمندترین فرد جهان است.

امپراتوری آمازون بسیار بزرگتر از حد تصور است و در فضای مجازی مستقر شده و جای پای خود را محکم تر کرده است.   اما شاید شنیدن وضعیت این روزهای آمازون برایتان جالب باشد. در ماه گذشته، آمازون غول سایت های اینترنتی با افزایش ۴ درصدی در معاملات بورس بالاترین ارزش مالی از زمان تاسیس را به نام خود ثبت کرد. سایت آمازون که روزی از فروش و ‌امانت کتاب های دست دوم در یک‌ گاراژ کار خود را آغاز کرده بود، حالا با افزایش ۴ درصدی در بورس به ارزش ۱.۱ تریلیون دلاری رسیده است. شرکت آمازون به لطف شیوع کرونا و روی آوردن مردم در قرنطینه به خریدهای آنلاین، مرزهای دنیای تجارت را درنوردید و به درآمد ۷۳ میلیارد دلار در سه ماه اول ۲۰۲۰ رسید. پیش ‌تر گفته شده بود، جف بزوس، مالک و بزرگ ‌ترین سهامدار آمازون ۲۴ میلیارد دلار در همین یکی دو ماه اوج گرفتن بیماری کووید۱۹که اکثر کسب و کارها سنگین ترین ضررهای مالی را متحمل می شدند، به ثروت شخصی خود افزوده و با ۱۴۵ میلیارددلار فاصله خود را با بزرگ ‌ترین پولدارهای دنیا بیشتر کرده است.

کارشناسان برآورد کرده‌ اند، آمازون در دو ماه اخیر در هر ثانیه ۱۰ هزار دلار از راه فروش جنس‌های موجود در انبارها درآمد داشته و ارزش سهام خود را ۴۲ درصد افزایش داده است. این درآمد باورنکردنی سبب شد، سهام آمازون در وال استریت از رکورد ۲۴۰۰ دلار هفته پیش هم فراتر رفته واین شرکت با ۱.۲ تریلیون دلار، سومین شرکت ارزشمند آمریکا پس از مایکروسافت ۱.۳۵ تریلیون دلاری و اپل ۱.۲۵ تریلیون دلاری باشد. صدها میلیون شهروند که در گوشه و کنار دنیا در تلاش برای در امان ماندن از ویروس کرونا در خانه مانده‌اند، به خرید آنلاین روی آورده‌اند و این یعنی افزایش درآمد شرکت‌های فروش آنلاین و کاهش درآمد دیگرشرکت‌های خرد و کلان. آمازون از انگشت ‌شمار کسب و کارها در زمانه کروناست که پررونق ‌تر از گذشته شده است.

شاید عده ای در سال 2019 براین عقیده بودند که دیگر آمازون به عنوان بزرگترین شرکت دنیا که تعداد کل کارمندان تمام وقت و پاره وقت آن به بیش از 300 هزار نفر رسیده است، در نقطه ی اوج قرار دارد. در حالیکه آمازون همچنان به فکر گسترش دادن زیرساخت های خود بوده و خواهد بود. بزوس۵۶ ساله، فقط درهفته های گذشته ۱۳ میلیارد دلار پولدارتر شد و حالا با ۱۴۵ میلیارد دلار دارایی شخصی، فاصله ‌ای نجومی با دیگر ثروتمندان بزرگ دنیا به طرز معنا داری تغییر می دهد. در واقع، حساب بانکی مالک آمازون ۴۰ میلیارد دلار بیشتر از تمام دارایی بیل گیتس است که در رتبه دوم پولدارهای دنیا ایستاده و وارن بافت پس از آنها در رتبه سوم قرار گرفته است. پایگاه خبری فوربس، هنوز یک ماه از خبر استخدام ۱۰۰ هزار کارگر در شرکت آمازون سپری نشده است که این شرکت اعلام کرد، قصد دارد به منظور گسترش فروشگاه‌های خواروبار و شبکه توزیع کالاهای خود در ماه جاری میلادی، ۷۰ هزار کارگر جدید را نیز استخدام کند

آمازون در وبلاگ خود نوشت: با توجه به اینکه با فراگیری کرونا، بسیاری از کسب و کارها با مشکلات عدیده ای روبرو هستند و اکثر اصناف مرتبط با خدمات رفاهی و اقامتی، رستوران‌ها و خدمات مسافرتی به عنوانی بخشی از بحران فعلی، بسیاری از کارگران شغل خود را از دست داده‌اند و تا زمانی که همه چیز به وضعیت عادی باز گردد و این افراد مجددا به کار خود مشغول شوند، از اشخاص بیکار دعوت به عمل می آید که در صورت تمایل به جمع ما بپیوندند. حتی این شرکت از حالت عادی هم پای خود را فراتر نهاده و دستمزد پرداختی به کارگران خود را نیز به میزان ۲ دلار در ساعت افزایش داد و انتظار می‌رود ،هزینه دستمزد پرداختی آن در هر ماه از ۳۵۰ میلیون دلار به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار افزایش یابد. تمام این تغییرات در پی افزایش ناگهانی تقاضا برای خرید اینترنتی و خدمات تحویل شرکت آمازون رخ داده است. به گفته این شرکت، روند افزایشی تقاضا همچنان ادامه دارد.

خواندن سرنوشت جف بزوس ،جالب و حیرت انگیز است، مردی که این همه ثروت و عظمت امروز را تنها از فروختن یک کتاب آغاز کرد، کاری که خیلی ها در دنیا به سادگی فرصت آن را داشته اند. جف بزوس در یکی از مصاحبه هایش گفته بود: شرکت هایی که بدنبال تجربه کردن چیزهای جدید نیستند و با آغوش باز از شکست ها استقبال نمی کنند در نهایت در یک موقعیت نا امید کننده قرار خواهند گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا