کارآفرینی

کشف راز بنیانگذاران استارتاپ های موفق

در جهان امروز هیچ دانشمند، ورزشکار یا هنرمند موفقی ،بدون حداقل یک مربی یا راهنما موفقیت را لمس نکرده است. در دنیای کارآفرینی و استارتاپی نیز این مهم نقش ویژه ای دارد و از این امرمستثنی نیست. استارتاپ های جوان هم مجبور به صرف صدها ساعت برای طی کردن مسیرهای پیش روی خود از جذب سرمایه گذار گرفته تا چگونگی بازاریابی و حتی معرفی و شناساندن ایده های خود هستند. در حالیکه وقتی شما به عنوان کارآفرین اقدام به راه اندازی یک استارتاپ می کنید، از هر کس و هر جایی می توانید برای رشد و ارتقای استارتاپ خود یاری و کمک بگیرید.مهم نیست که شما در چه صنعت و حوزه‌ای فعالیت می‌کنید و یا حتی چه شخصیتی دارید؛ در هر صورت داشتن یک منتور کسب و کار عالی یک عامل مهم برای موفقیت شما در کسب و کارتان خواهد بود. همین استراتژی ساده می تواند، شانس موفقیت شرکت ها را بیشتر ازهرعامل دیگری افزایش دهد. منتورها همان مربیان با تجربه ای هستند که سال ها در یک حوزه ی مشخص فعالیت علمی داشته و از آن جایی که شکست ها و موفقیت های متعددی را در این راه تجربه کرده اند با در اختیار قرار دادن تجربیات خود، فرصتی عالی برای یادگیری و ایجاد ارتباطات کاری لازم را برای استارتاپ های نوپا فراهم می آورند.

کشف راز بنیانگذاران استارتاپ های موفق، گویای این واقعیت است که بهره مندی از خدمات منتورینگ با بهره گیری از دانش منتورهای با تجربه که به عنوان الگو و مشاور حرفه ای برای تیم ها عمل می کنند، بسیار موثر بوده است. راهنمایی هایی بر اساس روش های از پیش تعیین شده و ساختار یافته ای برای تعیین و تنظیم انتظارات واقع بینانه و افزایش منافع استارتاپ ها که حرکت آن ها را به سمت موفقیت شتاب می دهد. از آن جایی که منتورها ،خودشان روزی در جایگاه افراد کم تجربه دست به شروع کاری زده اند و اکوسیستم کارآفرینی و استارتاپ های نوپا را به خوبی می شناسند، تلاش خواهند کرد، این شناخت را به کسب و کارهای جوان تر منتقل کنند. از اینرو، آن ها با گوشزد کردن اشتباهات و هدایت تیم ها برای رسیدن به راه حل های مورد نیاز و توسعه ی اهداف فعالیت می کنند.

تک کرانچ (Tech Cruch) در تحقیقی که بر روی بیش از هزار استارتاپ و شرکت های حوزه ی تکنولوژی در آمریکا انجام داد،نشان می دهد که یکی از قوی ترین ارتباطات شناسایی شده و آنالیز علل موفقیت و توسعه ی آن ها بهره گیری از خدمات منتورینگ بوده و بسیاری از کارآفرینان این استارتاپ ها ،ارتباطات فردی قوی با موسسین دیگر شرکت های موفق داشته و از تجارب و راهنمایی های آنان بهره مند شده اند و بیش از 33 درصد از استارتاپ هایی که توسط منتورهای موفق مشاوره دریافت کرده اند، تبدیل به کسب و کارهای موفق شده اند. ردپای الگوی منتورینگ هم اکنون نیز درموفقیت و شهرت بسیاری از برندهای مطرح دنیا بارز و مشخص است. زمانیکه استیو جابز در گذشت ،مارک زاکربرگ یادآور شد که موئسس اپل ،مشاور و منتور گرانبهایی برای او بوده است .

منتورها، بازیگر اصلی توسعه اکوسیستم کارآفرینی هستند. با اوج گرفتن فعالیت های استارتاپی، اخیراً برنامه‌های منتورشیپ رسمی متعددی برای ایجاد ارتباط بین کارآفرینان جوان با مربیان و منتورهای مجرب ایجاد شده است. برای بسیاری از کارآفرینان جوان این روش سریع ترین و راحت ترین شیوه برای برقراری ارتباط با یک منتور استارتاپ است.

البته باید به این مهم اذعان داشت که صرف داشتن منتور کافی نبوده و باید از کمک های منتورهایی بهره برد که نه تنها با تجربه اند، بلکه خود در صنعت به موفقیت رسیده اند و از اینرو با تمام وجود و با در اختیار نهادن تمام دانش خود سعی در پیشرفت و موفقیت تیم و یا استارتاپ شما دارند. نوع ارتباط تیم ها نیز با منتورها بسیار حائز اهمیت است. منتورهای برجسته و استارتاپ های موفق بطور معمول با یکدیگر ارتباط پایدار ، معنا دار و شفافی داشته اند. همچنین استارتاپ ها باید بر اساس نیازهای خود بدنبال منتورها و مشاوره ی آن ها باشند، تا بتوانند به بهترین نحو ممکن از آن ها کمک بگیرند و از زمان و تخصص منتورها در مواردی که بیشترین تاثیر را خواهد داشت، استفاده کنند.

منتورهای واقعی تمایل به بهبود عملکرد استارتاپ ها در همه ی زمینه ها دارند و دامنه ی اختلاف سطح بین عملکرد شرکت هایی که از راهنمایی های منتورهای با سابقه بهره مند می شوند با شرکت های فاقد آن نمایانگر یک موضوع مهم و غیر قابل انکار است که: بدون تردید ارزش منتورها در موفقیت یک استارت آپ غیرقابل چشم پوشی است. در واقع اهمیت حضور یک منتور در کسب و کار نه تنها به دلیل انتقال دانش و آگاهی و مهارتی است که افراد می توانند، فرا بگیرند. بلکه منتورینگ یک حمایت همه جانبه از تک تک افرادی است که در یک کسب و کار مشغول فعالیت و در حال کسب مهارتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا