یادداشت

اثرات و عواقب بیکاری در کشور

در روزهایی که کسب و کارهای پررونق گذشته دچار بحرانند و بیکاری در اثرکرونا، رمق از کسب و کارهای نوپا نیز گرفته است، کسب درآمد و به عبارتی تسهیل امرار و معاش خانواده ها یکی از دغدغه های اصلی افراد جامعه است و بدنبال آن لزوم توجه هرچه بیشتر مسئولین و دولتمردان را به این مهم در برخواهد داشت. در این میان، ارتباط بین رشد اقتصادی و بیکاری یا میزان اشتغال ایجاد شده از موضوعاتی است که همواره مورد توجه کارشناسان حوزه اقتصاد و اشتغال بوده است. نوسانات ارزی، واردات کالا، مواد اولیه و ماشین آلات را با وقفه مواجه کرده است. مشکلات موجود سبب شده تا بسیاری از صنعتگران کشور فعلا ،قید واردات ماشین آلات و مواد اولیه را بزنند و بسیاری از آن ها دچار بحران مواد اولیه و ماشین آلات شوند و به تبع آن با تعطیلی واحدهای تولیدی بسیاری در کشور روبرو هستیم. افزایش قیمت کالاها در ماه های اخیر، و کاهش تقاضا برای جذب نیروی کار به دلیل کرونا از جمله اتفاقاتی است که در این شرایط اقتصادی جوانان جویای کار و خانواده های ایرانی با آن دست و پنجه نرم می کنند. این در حالی است که روی کاغذ و انجام محاسبات ساده، میزان دستمزد دریافتی کارمندان و کارگران با هزینه های سربه فلک کشیده ی این روزها به هیج وجه قابل انطباق نیست.

باید توجه داشت که فردی که وارد بازار کار می شود از نظر اقتصادی چهار منبع درآمدی را ایجاد می نماید. ابتدا به ساکن تامین حقوق و دستمزد خود که یکی از اثرات مثبت در زندگی شخصی فرد است که در بستر خانوادگی و اجتماع نیز تاثیر گذار خواهد بود. در مرحله بعد ،پرداخت حق بیمه به سازمان رفاهی و تامینی است که اثرات آن مهم و پرواضح خواهد بود. در سومین مرحله با پرداخت مالیات که بخشی از درآمد دولت ها در هرکشوری است و در گام آخر، سود آوری برای کارفرما را بدنبال خواهد داشت. با اشتغال هر نیروی جوان در بدو ورود،چهار اهرم بالا به گردش درآمده و باعث پویایی و رشد رو به جلوی اهداف اقتصادی کشور خواهد شد. خلای وجود شغل و بیکاری فرد بطور غیرمستقیم سطح سرمایه گذاری و فرایند تشکیل سرمایه را متاثر از خود کرده و در پی آن، باعث کاهش جریان تولید ناخالص داخلی خواهد شد. بنابراین براحتی می توان بین نرخ رشد اقتصادی پایین و نرخ بیکاری رابطه ای مستقیم بیان کرده ،چرا که هنگامی نرخ بیکاری بالا باشد به تبع آن آمار تولید پایین خواهد بود.

باید اذعان داشت که امروزه اثرات و عواقب بیکاری بسیار فراتر از حوزه های اقتصادی عمل کرده و قطع به یقین عدم توجه به این موضوع نه تنها ضربه مهلکی به اقتصاد کشور است بلکه اثرات اجتماعی و روانشناختی جبران ناپذیری در جامعه ایجاد خواهد نمود. بیکاری در هر سطوحی تبعات خود را دارد. در جوانان جویای کار احساس نشاط و شادابی را از بین می برد و با ترویج روحیه ی یاس و ناامیدی، بزرگ ترین نیروی اتکای کشور برای رشد و بالندگی را به گوشه عزلت کشانده و منزوی می کند. از طرف دیگر، بیکاری در بیشتر موارد باعث بروز تنش در خانواده ها و برهم خوردن آرامش آن ها شده و باعث تنزل جایگاه مرد خانواده خواهد شد. یک پدر بیکار نمی تواند الگوی مناسبی برای فرزندان باشد و این کاهش رضایتمندی زمینه ی بروز بسیاری از اختلافات را تشدید می سازد. آنچه امروزه مورد اهمیت اقتصاد ایران است ،توجه به تولیدات داخلی و بنگاه های کارآفرینی است ، چراکه تنها با اهمیت به بخش خصوصی و تقویت آن می توان حجم وسیعی از شغل های وعده داده شده را تحقق بخشید.

دولت جدید با همراهی بخش خصوصی باید قضیه را جوری پیش ببرد که بخش خصوصی هم بتواند به حیات خود ادامه دهد و بتواند کارگران و پرسنل خود را نگه دارد و برای ایستادن در برابر این شرایط اقتصادی باید تعامل بیشتری بین همه ارکان اقتصادی ایران صورت گیرد. قدر مسلم ،اگر شرایط حاکم بر وضع اقتصادی کشور با همین فرمان پیش رود، بیکاری و گرانی بیش از قبل افزایش می یابد. دولت باید با تحمل سنگینی بار وعده اشتغال زایی بر دوش خود، لزوم ایجاد اشتغال و ثابت قدم بودن تا ریشه کن نمودن فقر مطلق و رونق اقتصادی کشور را در راس امور خود قرار دهد. امید است تا با همکاری سایر نهادهای مربوطه  بتوانیم ،امید و انگیزه ی تازه ای در ذهن جوانان جویای کار ایجاد نماییم.

منبع:روزنامه تفاهم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا