اقتصادی

افزایش سرمایه‌گذاری خارجی با حذف تحریم ها

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، ظرفیت‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه بندری و دریایی به وجود خواهد آمد، اما با این وجود تاکنون ۱۷ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی در این بخش‌ها انجام شده است. محمد راستاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات وین و برداشته شدن تحریم‌ها پتانسیل افزایش میزان حمل و نقل دریایی از طریق بنادر افزایش یافته و جذب ‌می‌شود و خطوط کشتی رانی بین المللی می تواند بدون هیچ محدودیتی به ایران تردد داشته باشند. این موضوع سبب خواهد شد که مراودات بازرگانی ایران با دیگر کشورهای دنیا در حوزه‌های صادرات، واردات، ترانزیت و ترانشیپ تسهیل شود.

وی با بیان اینکه برداشته شدن تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه علیه ایران تاثیر بسزایی روی رونق تجارت دریایی و حمل و نقل دریایی خواهد گذاشت، افزود: در زمینه سرمایه‌گذاری در بنادر شمالی و جنوبی ایران باید گفت که در حال حاضر بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ۳۳۰ پروژه مختلف انجام شده است و بخش خصوصی خارجی هم می‌تواند در دوران پساتحریم در زیربخش‌های بندری و دریایی سرمایه‌گذاری کند؛ چرا که کماکان فضا برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های تجهیزات و بخش‌های روبنایی وجود دارد.مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا با توجه به بازتر شدن فضای بین‌المللی و رسیدن مذاکرات وین به مراحل نهایی، استقبال و مذاکره‌ای از سوی طرف‌های خارجی صورت گرفته است یا خیر؟ گفت: هنوز اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است و باید منتظر نتیجه مذاکرات باشیم. تا زمانی که نتیجه این نشست‌های دیپلماتیک که یکی از آن‌ها برداشته شدن تحریم‌های صنعت کشتیرانی است، مشخص نشود، مذاکره یا پیشنهاد  مشخصی هم در بر نخواهد داشت.

راستاد همچنین درباره چگونگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام کرد: از اول شیوع ویروس کرونا تا کنون بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا عمل کردیم و همه ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی را رعایت کردیم و درباره کشتی ای که اخیرا وارد بنادر ایران شده بود همه مصوبات دقیقا و با قاطعیت برای آن‌ها رعایت شده بود و به جرات می‌توان گفت، حداقل آثار کرونایی را از طریق بنادر تجاری شاهد بودیم و در ماه‌های گذشته مسئله حادی در بنادر  به وجود نیامده است.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا