اقتصادی

افزایش قیمت سیمان از ابتدای هفته جاری

 

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: پارسال بیش از ۶۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیمان در کشور تولید شد و امسال قابلیت تولید بیش از ۷۰ میلیون تنی در این صنعت وجود دارد.

«عبدالرضا شیخان»در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: در این برنامه، تولید ۵۸ میلیون تنی سیمان پیش‌بینی شده است، در حالی که آمادگی برای تولید بیش از ۷۰ میلیون تن برای امسال وجود دارد.

افزایش قیمت سیمان از ابتدای هفته جاری اعمال شد

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در ادامه درخصوص قیمت سیمان خاکستری، گفت: انجمن در تلاش بود تا در سال ۱۴۰۰ نسبت به تعدیل قیمت سیمان با الگوی شناور اقدام کند.

وی توضیح‌داد: در حالی که نسبت قیمت سیمان به فولاد در جهان یک به هفت است، این نسبت در کشورمان یک به ۵۸ است که همین مساله سبب شده تا سیمان ارزان‌ترین قلم در بین مصالح ساختمانی و با توجه به افزایش حقوق و دستمزد، رشد قیمت سوخت، کمبود یا نبود قطعات و غیره، تهدیدی برای این صنعت باشد.

شیخان ادامه‌داد: برای جلوگیری از توقف این صنعت، انجمن پیشنهاد نسبت قیمتی یک به ۳۰ را ارائه کرد که بر مبنای آن هر سه ماه یک‌بار برپایه سبد معامله شده میلگرد در بورس، قیمت‌گذاری سیمان انجام شود، اما طی جلسات برگزار شده و توافق‌های انجام شده، این پیشنهاد مصوب نشد.

وی خاطرنشان‌کرد: در نهایت مطابق ابلاغیه انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، به‌دنبال درخواست مدیران عامل شرکت‌های سیمان و هماهنگی‌ با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، ستاد تنظیم بازار و معاونت امور معدنی وزارت صنعت، قیمت‌های جدید سیمان تعدیل شد که از ‌شنبه (چهارم اردیبهشت‌ماه) اجرایی شده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان افزود: بر این اساس قیمت سیمان فله‌ای تیپ ۲ از ۲۲۰ هزار تومان به ۳۰۸ هزار تومان افزایش یافت و بر همین اساس قیمت سایر انواع سیمان نیز تغییر خواهد کرد .

وی بیان‌داشت: مالیات بر ارزش افزوده و هزینه حمل نیز به نرخ سیمان اضافه خواهد شد.

افزایش ۳۵ درصدی قیمت سیمان سفید

شیخان همچنین درخصوص افزایش ۳۵ درصدی قیمت سیمان سفید در مقایسه با سال قبل، افزود: این موضوع تصمیم مدیران عامل ۱۰ شرکت تولیدکننده سیمان سفید در سال گذشته بوده که از امروز اجرایی شده و انجمن سیمان هیچ مداخله‌ای در آن نداشته است.وی معتقد است: از آنجایی که مصرف سیمان سفید نسبت به سیمان خاکستری فقط ۲ درصد است، نمی‌تواند تاثیر محسوسی برای سایر فعالیت‌ها از جمله فعالیت‌های ساختمانی داشته باشد.

گفتنی است، صنعت سیمان ایران پیشینه بیش از هشت دهه فعالیت را در کارنامه خود دارد، اما بررسی ۹۶ خط تولید فعال در ۷۴ کارخانه سیمان کشور نشان می‌دهد که نزدیک به نیمی از خطوط مزبور عمر کمتر از ۱۰ سال دارد، بنابراین بهره برداری از واحدهای جدید موجب افزایش سهم خطوط تازه در این بخش خواهد شد.

برابر آمار تولید ۶۸.۳ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ می‌توان نتیجه گرفت که بیش از ۸۰ درصد از ظرفیت ۸۵ میلیون تنی کارخانه های سیمان فعال بودند.ظرفیت تولید سیمان کشور ۸۵ میلیون تن و میزان نیاز داخلی ۶۵ میلیون تن است. ایران اکنون در بین هفت کشور بزرگ تولید کننده سیمان جهان محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا