اقتصادی

افزایش قیمت نفت به دلیل مسدود شدن کانال سوئز

 قیمت نفت که این هفته با کاهش همراه شده بود، بعد از به گل نشستن یک کشتی کانتینربر در کانال سوئز و مسدود شدن آن با رشد همراه شد و ۲ درصد افزایش یافت.

به گزارش روز جمعه ایرنا، قیمت نفت در معاملات این هفته با کاهش همراه شده بود. این کاهش قیمت در حالی رخ داد که قیمت ها در هفته های گذشته با افزایش امید به بهبود تقاضا و همچنین کنترل عرضه با تمدید توافق کاهش تولید از سوی اوپک پلاس تا بالای ۷۰ دلار در هر بشکه نیز رفته بود.

با این حال، افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در جهان و بازگشت برخی محدودیت ها در کشورهای اروپایی باعث شد تا قیمت نفت باردیگر در مسیر کاهش قرار گیرد. همچنین افزایش ذخیره سازی نفت در جهان نیز بر این کاهش قیمت اثرگذار بود.

شیب نزولی قیمت ها آن چنان شدید بود که فعالان این بازار نگران بازگشت قیمت نفت برنت به کمتر از ۶۰ دلار در هر بشکه بودند.

با این حال به گل نشستن یک کشتی کانتینربر در کانال سوئز و مسدود شدن این کانال صفی طولانی از نفتکش ها را در دریای سرخ ایجاد کرد و باعث شد تا نگرانی ها مبنی بر تامین انرژی مورد نیاز قیمت ها را صعودی کند.

کانال سوئز کوتاه ترین مسیر برای رساندن نفت آسیا به اروپا است و در صورت بسته بودن این کانال، نفتکش ها مجبور به دور زدن قاره آفریقا برای رسیدن به سواحل اروپایی هستند.

توقف رفت و آمد نفتکش ها در کانال سوئز، قیمت نفت را در معاملات امروز بیش از ۲ درصد بالا برد تا نفت برنت به ۶۳ دلار و ۲۶ سنت در هر بشکه برسد.نفت شاخص آمریکا نیز ۲.۵ درصد گران تر از دیروز معامله شد و به بالای ۶۰ دلار در هر بشکه بازگشت. با این رشد هر بشکه نفت شاخص آمریکا ۶۰ دلار و یک سنت قیمت خورد.منابع خبری اعلام کردند که بازگشایی کانال سوئز هفته ها زمان نیاز دارد و این موضوع می تواند باعث تداوم رشد قیمت ها در بازار جهانی طلای سیاه باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا